:
كمينه:۱۳.۷۳°
بیشینه:۱۵.۷۹°
Updated in: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۱
افزايش نرخ انواع ارز از 10 تا 42 تومان

حباب ۱۲۰ هزارتومانی قیمت سکه در آستانه روز مادر، دلار صرافي هاي مجاز 4492 تومان

افزایش قیمت ارزهای عمده از جمله دلار آمریکا روز چهارشنبه 16 اسفند 96 نیز در بازار آزاد ادامه یافت و هر دلار با رشد 10 توماني به 4492 تومان رسید. هر یورو در بازار آزاد تهران 42 تومان افزایش قیمت داشت و 5594 تومان فروخته شد؛ هر پوند انگلیس نیز با رشد 20 توماني به 6892 تومان رسید. درهم امارات نيز با 12 تومان افزایش 1357 تومان به فروش رفت
کد خبر: ۱۱۰۱۸۴
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۱

اقتصاد گردان -  افزایش قیمت ارزهای عمده از جمله دلار آمریکا روز چهارشنبه 16 اسفند 96 نیز در بازار آزاد ادامه یافت و هر دلار با رشد 10 توماني به 4492 تومان رسید. هر یورو در بازار آزاد تهران 42 تومان افزایش قیمت داشت و 5594 تومان فروخته شد؛ هر پوند انگلیس نیز با رشد 20  توماني  به 6892 تومان رسید. درهم امارات نيز با 12 تومان  افزایش 1357 تومان  به فروش رفت.
 در سامانه نظارت ارز (سنا)  نيز هر دلار آمریکا  4476  تومان،‌ یورو  5567 تومان، درهم امارات 1285 تومان  قیمت گذاری شده که بیانگر میانگین نرخ فروش آنها در صرافی های مجاز سراسر کشور است. همچنين  در بازار ارز مبادله اي، نرخ رسمی 3 ارز کاهش و 33 ارز افزایش یافت و بهای 3 ارز هم بدون تغییر بوده است. دلار با 32 ریال افزایش 3741.5 تومان، پوند با 227 ریال رشد 5198.1 تومان و یورو با 287 ریال رشد قیمت 4645.2 تومان ارزش‌گذاری شد. در حال حاضر تفاوت دو نرخ دلار مبادله اي و نرخ اعلام شده صرافي هاي مجاز به 751 تومان رسيده است. 
در بازار طلا نيز  اونس جهاني به 1330 دلار افزايش يافته و هر گرم طلای 18 عیار در بازار داخلی ایران با 231 تومان افزایش به 150 هزار و 62 تومان فروخته شد.
در بازار آزاد سکه و طلا نیز بجز سکه تمام، انواع سکه رشد قیمت داشت؛ هر سکه تمام طرح جدید با 31 هزار ریال کاهش به 1 ميليون و 588 هزار تومان رسید اما هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با 50 هزار ریال رشد 1 ميليون و 562 هزار تومان  به فروش رفت.
نیم سکه در معاملات بازار آزاد رشد 20 هزار ریالی داشت و 779  هزار تومان فروخته شد ؛ هر ربع سکه با رشد 10 هزار ریالی 492 هزار تومان عرضه شد و هر قطعه سکه گرمی با 80 هزار ریال افزایش 338 هزار  تومان در ویترین طلا فروشی ها قرار گرفت.
از سوي ديگر، به مناسبت روز مادر، بازار سكه با حباب مواجه شده و رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: هر قطعه سکه در آستانه روز مادر با حباب ۱۲۰ هزار تومانی مواجه شد. محمد کشتی آرای در گفتگو با ایبِنا، با بیان اینکه بازار سکه و طلا با رکود مواجه است، اظهارداشت: با توجه به اینکه در آستانه شب عید و روز زن قرار داریم داد و ستدها نسبت به ماه های گذشته تا حدودی رونق گرفته، اما باز هم رکود بر این بازار حاکم است.
وی ادامه داد: پیش بینی ها مبنی بر رشد میزان تقاضا در بازار بیش از میزان کنونی بوده، اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است. رییس اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به نزدیکی به ماه رجب پس از عید نوروز نیز خاطر نشان کرد: این موضوع هم باعث شده تا بازار طلا با افزایش قیمت طلا و سکه و هیجان کاذب مواجه شود.
کشتی آرای با بیان اینکه، این هیجان باعث شده که توجه بیشتری به طلا و سکه شود، گفت: افزایش خرید سکه باعث ایجاد حباب دوباره در بازار شده است. رییس اتحادیه طلا و جواهر در  پاسخ به این سوال که آیا طلا نیز دارای حباب است یا خیر؟ گفت: افزایش یا کاهش تقاضا در بازار تاثیری در بازار طلا ندارد و نرخ ها بر اساس قیمت های جهانی تعیین می شود.

مشكل بازار ارز با افزايش نرخ سودحل نشد 

به گزارش ايسنا، دلار روی تابلو ۴۴۷۶ تومان است؛ توی دست ۴۷۸۰ تومان. بسیاری مردم کارشان این شده از صبح خروس‌خوان تا بوق شب در صف صرافی‌های بانک‌ها با هدف خرید دلار ۴۴۶۷ تومانی بایستند تا در کف پیاده‌رو بالای ۴۷۰۰ تومان بفروشند. سودش هم بد نیست. هر ۲۰۰۰ دلار تقریبا ۶۰۰ هزار تومان سود دارد. حالا می‌توان فهمید چرا اکثر افراد در صف را شهروندان عادی تشکیل داده‌اند که هیچ قصدی برای مسافرت خارج از کشور ندارند. شواهد نشان می‌دهد دلار قصد پایین آمدن ندارد و اقدامات پلیسی هم بی‌نتیجه بوده است.
دلار هفته‌هاست که یکه‌تازی می‌کند و به مهم‌ترین خبر اقتصادی تبدیل شده است. انگار بعضی‌ها دوست ندارند قبول کنند که نرخ ارز جهش کرده است. بسته سه‌گانه ارایه کردند و با هدف کنترل نرخ ارز، سود بانکی را به ۲۰ درصد رساندند. برای فروکش کردن مقطعی قیمت، مسکن خوبی بود اما انگار دارد کمک می‌کند تا ارز پرش بیشتری داشته باشد؛ چرا که اقتصاددانان علت اصلی جهش دلار را سودهای موهوم بانکی و رشد افسارگسیخته‌ی نقدینگی از ۴۸۰ هزار میلیارد تومان به ۱۴۵۰ هزار میلیارد تومان از سال ۱۳۹۲ به بعد می‌دانند. حسین عبده تبریزی می‌گوید: "به‌دلیل همین نقدینگی است که حالا تقاضا برای ارز تا این حد افزایش یافته است. شگفتا که حالا می‌خواهیم با توزیع سود موهوم بیشتر، قیمت ارز را کنترل کنیم! با این خط استدلال، اگر قیمت ارز کنترل نشد، آیا باید نرخ سود سپرده را به ۲۵ و ۳۰ درصد برسانیم!؟ به‌نظر می‌رسد جای علت و معلول را اشتباه گرفته باشیم".
بازار فردوسی شلوغ‌تر از بازارهای کیف و کفش  است. زن و مرد و پیر و جوان در صف صرافی‌ها ایستاده‌اند تا در این تجارت پرسود از غافله عقب نمانند. نرخ خرید دلار براساس آنچه روی تابلوهای صرافی‌ها درج شده، ۴۴۷۶ تومان و نرخ فروش آن ۴۴۸۴ تومان است. اما نرخ دلاری که تحت عنوان دلار آزاد این روزها در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد ۴۷۸۰ تومان است.
در طرح سه‌گانه بانک مرکزی، کنترل قیمت سکه نیز هدف‌گذاری شده بود اما ظاهرا این طرح هم با شکست مواجه شده است. با وجود عرضه بیش از یک میلیون سکه از طریق حراجی و پیش فروش طی سه ماه اخیر به بازار این کالا همچنان حباب دارد، در عین حال که کاهشی در قیمت آن اتفاق نیفتاده است. قیمت سکه تمام بهار آزادی از اواخر تابستان روند رو به رشدی در پیش گرفت و رکوردهای تازه‌ای به ثبت رسید. در ادامه بانک مرکزی برای حباب حدود ۲۵۰ هزار تومانی که برای این کالا ایجاد شده بود، حراج سکه در بانک کارگشایی را آغاز کرد. در این مدت با وجود برگزاری حراج سکه و افزایشی که در نتیجه بالا بودن قیمت دلار و البته اونس جهانی در قیمت آن اتفاق می‌افتاد اما در هر حال حباب سکه در حال تخلیه شدن بود و به طوری که چندی پیش حتی اعلام شد حباب سکه به کمتر از ۵۰ هزار تومان و در حد بسیار پایینی قرار گرفته است. 

کلیه سطوح اقتصاد ایران در انتظار تعیین وضعیت نرخ دلار هستند. از جمله بخش مسکن که تجربه نشان داده بعد از جهش دلار در فاصله‌ی زمانی کوتاه تاثیر می‌گیرد. رییس اتحادیه املاک می‌گوید که سال آینده سرمایه‌ها از بازار ارز به سمت بازار مسکن می‌آید. استدلالش هم این است که به دلیل ضعف صنعت و تولید، مسکن تنها بازاری است که قابلیت جذب سرمایه‌ها را دارد. مصطفی‌قلی خسروی، گفت که قیمت مسکن در سال آینده مطلقا پرش نخواهد کرد اما حدود ۲ درصد بالاتر از نرخ تورم می‌ایستد

ایجاد بازار الکترونیک ارز

 از سوي ديگر، شبكه بانكي تلاش دارد كه از راه هاي ديگر مراجعه فيزيكي به بازار ارز را كاهش دهد. سامانه نیما (نظام یکپارچه معاملات ارزی) سامانه‌ای برای خرید و فروش ارز در فضایی رقابتی است. نیما (نظام یکپارچه معاملات ارزی) یک بازار الکترونیکی است که همه مراحل خرید یا فروش ارز برای کالاهای وارداتی یا عرضه ارز صادراتی را پوشش می دهد. این سامانه با همکاری بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف ساماندهی بازار ارز، حذف واحدهای ارزی غیر مجاز و تسهیل در فرایند تجارت ایجاد شده و ارزش افزوده بالایی برای بازرگانان، بانک های عامل و صرافی ها ایجاد می کند.
واردگنندگان با استفاده از این سامانه می توانند ارز مورد نیاز را درخواست و در فضای رقابتی، نیاز خود را به بهترین قیمت برآورده کنند. یعنی متقاضیان ارز می توانند بانک یا صرافی مورد نیاز خود را انتخاب و یا درخواست خود را به مناقصه بگذارند که مشابه این فرآیند برای صادرکنندگان با هدف فروش ارز به بهترین قیمت وجود دارد.
سامانه نیما با اتصال به سامانه جامع تجارت بین جریان کالا و ارز ارتباط ایجاد می کند و تامین ارز برای واردگنندگان و فروش ارز را برای صادرکنندگان با اطمینان و سرعت بالاتر فراهم می کند. عدم مراجعه حضوری به صرافی ها، دسترسی به تمام صرافی ها و بانک های عامل به طور همزمان، بهبود فرآیند تامین ارز مورد نیاز یا فروش ارز و تراکنش های ریالی مرتبط از مزایای نیما است. بازرگانان برای استفاده از خدمات رایگان سامانه نیما کافی است به سامانا جامع تجارت مراجعه کرده و درخواست خرید با فروش ارز را ثبت کنند.