:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۸.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
۸۰ میلیون سيم كارت فعال در ايران

بانک اطلاعاتی شناسه گوشی راه‌اندازی می‌شود

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از راه‌اندازی و ایجاد بانک اطلاعاتی شناسه گوشی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در حال حاضر ۱۲۰ میلیون سیم کارت در کشور وجود دارد که ۸۰ میلیون آن فعال است، از این رو در حال ایجاد بانک اطلاعاتی کاملی از IMEI‌های موجود (شناسه گوشی‌ها) هستیم.
کد خبر: ۱۱۰۱۲۵
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۲
اقتصاد گردان - حسین فلاح‌جوشقانی با بیان نیازمندی‌ها و انتظارات این طرح، تصریح کرد: این طرح به نحوی اجرا خواهد شد تا کمترین تاثیر بر کاربران شبکه و اپراتورهای تلفن همراه داشته باشد و از هر گونه پیچیدگی پرهیز شود.

مطابق با آماری که از سوی پایگاه اطلاع‌رسانی دولت منتشر شد، با اجرای طرح رجیستری گوشی‌های موبایل، واردات رسمی این کالا به کشور ۹۳درصد رشد داشته و ورود رسمی آیفون ۶۰۰ درصد افزایش یافت.

طرح رجیستری به عنوان مهم‌ترین طرح مبارزه با گوشی‌های قاچاق از مهرماه امسال در حال اجرا است. بررسی‌ها نشان می‌دهد با اجرای این طرح واردات رسمی تلفن همراه افزایش چشمگیری داشته و براساس آمار گمرک واردات رسمی گوشی تلفن همراه به کشور در ۱۱ماهه امسال ۹۳درصد رشد داشته است. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد درآمدهای گمرک از محل واردات قانونی گوشی تلفن همراه در ۹ماهه امسال ۱۵۰درصد رشد داشته است.

هر چند در ابتدای اجرای این طرح، سودجویان و مخالفان تلاش کردند تا افزایش قیمت گوشی‌های تلفن همراه را دلیل اجرای این طرح عنوان کنند و مانع از اجرای موفقیت‌آمیز این پروژه شوند اما با گام‌های محکم و موثر وزارت ارتباطات همچنین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سایر دستگاه‌های مرتبط این طرح به خوبی درحال اجراست.

براساس آخرین گزارش‌ها گوشی‌های شرکت اپل، گوگل، بلک بری، موتورولا، ال جی، نوکیا، سونی، تکنو، هوآووی و دو مدل جدید گوشی سامسونگ مشمول این طرح شده‌اند و مابقی این مدل گوشی به گفته وزیر ارتباطات از ۱۵فروردین اجرا می‌شود.

گزارش گمرک نشان می‌دهد در این مدت بیش از ۲میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه انواع گوشی تلفن همراه از طریق گمرکات وارد کشور شده است.

در ۱۱ماهه سال ۹۶ تعداد ۲میلیون و ۶۴۸ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه به ارزش ۴۱۹میلیون و ۶۵۱ هزار دلار به کشور وارد شد. این در حالی است که در ۱۱ماهه سال گذشته یک میلیون و ۴۴۰هزار دستگاه گوشی تلفن همراه به ارزش ۲۱۷میلیون و ۳۴هزار دلار به طور رسمی از مبادی گمرک وارد کشور شده بود.

بررسی‌ها از تاثیرات مثبت طرح رجیستری بر کاهش قاچاق گوشی‌های تلفن همراه حکایت دارد.

آمارها نشان می‌دهد تنها در نشان تجاری آیفون ساخت شرکت اپل با رشد واردات قانونی به میزان ۶۰۰ درصد مواجه شده‌ایم. براساس آمارها رشد درآمد‌های گمرک از محل واردات قانونی گوشی تلفن همراه در ۹ماهه امسال ۱۵۰درصد بوده است.

انجام قاچاق بیش از سه هزار میلیارد تومان به منابع کشور آسیب می‌رساند اما درآمدی که از این مجرا نصیب دولت می‌شود در طول سال شاید به اندازه بودجه کامل یک وزارتخانه باشد که دولت با آن می‌تواند برای امور مختلف خود برنامه‌ریزی کند.

 رییس انجمن واردکنندگان گوشی‌های تلفن همراه درباره مزایای اجرای طرح رجیستری گوشی‌های تلفن همراه، گفت: منفعت اعمال رجیستری در وهله اول نصیب مصرف‌کنندگان می‌شود؛ چراکه بعد از اجرای این طرح خدمات پس از فروش گوشی‌های موبایل تقویت خواهد شد و همچنین برخی از کالاهایی که به صورت قاچاق وارد می‌شوند، به دلایل مختلف روی سلامت مردم هم اثر منفی می‌گذارد، چراکه کالاهای قاچاق بعضا تست‌های لازم را نگذرانده‌اند.

حبیب‌الله حقیقی، رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز با اشاره به اجرای موفقیت آمیز این طرح و با بیان اینکه طرح رجیستری باید دقیق، بدون ایجاد مشکل و هزینه برای مردم اجرایی شود، گفت: در مورد این طرح گام‌های محکم و موثری برداشته شده و مشکل عمده‌یی در میان نیست.

با اجرای طرح موفقیت آمیز رجیستری، بسیاری از مصرف‌کنندگان گوشی ابراز رضایتمندی و اطمینان خاطر می‌کنند. فرار از ارائه خدمات پس از فروش گوشی‌های موبایل از شایع‌ترین انتقادات خریداران گوشی بود و انتظار می‌رود با گذشت زمان اثرات موفقیت‌آمیز این طرح در این خصوص بیشتر مشاهده شود.