:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
اجرای ممنوعیت ثبت سفارش با دلار آمریکا زمان نیاز دارد

اعلام نرخ خرید و فروش ارز توسط اشخاص ممنوع است، تأمين ارز واردات غیربانکی با «سامانه نیما»

اقداماتي در دستور كار است تا خريد و فروش تنها از طريق صرافي هاي مجاز و اعلام نرخ توسط آنها را تثبيت كند و ساير فعالان بازار ارز قادر به اعلام نرخ خريد و فروش و معامله به نرخ هاي ديگر نيستند و بايد در چارچوب نرخ هاي اعلام شده صرافي هاي مجاز و مرتبط با بانك مركزي عمل كنند. براين اساس بقيه صرافي ها كه مجاز به فروش ارز با نرخ اعلام شده بانك مركزي نيستند نه تنها قادر به فروش ارز به نرخ ديگري نيستند بلكه از اعلام نرخ و خريد و فروش كنار رفته اند و بخشي از صرافي هاي فعلي عملا كار صرافي در زمينه ارز انجام نمي دهند
کد خبر: ۱۱۰۰۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۱
عکاس خبر / سهیل رحمانی خانقاهی
اقتصاد گردان  – محسن شمشيري: به دنبال اجراي بسته سياست هاي سه گانه بانك مركزي براي كنترل بازار ارز و همچنين راه اندازي سامانه نيما براي عرضه و تقاضا از طريق فضاي مجازي و كاهش مراجعه متقاضيان ارز به صرافي ها و بازار، و ممنوعيت ثبت سفارش واردات دلاري،  اقدامات ديگري نيز از طريق بانك مركزي و كانون صرافان ارز در حال انجام است.
 مدیراداره صادرات بانک مرکزی  اعلام كرد كه  نرخ خرید و فروش ارز تنها از طریق صرافی های مجاز اعلام مي شود و اعلام نرخ توسط اشخاص ممنوع است .
 همچنين کانون صرافان ایرانیان خواستار آن شده كه افراد فاقد مجوز در بازار ارز معرفي شوند.مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی نيز اعلام كرده كه براي تأمين ارز واردات غیربانکی  از طريق  «سامانه نیما» و در بستری امن اقدام ‌شود.
اين اقدامات نشان مي دهد كه نوعي بگير  و ببند ارزي در مورد فعاليت و اعلام نرخ ارز در دستور كار است تا وضعيت فعلي يعني خريد و فروش تنها از طريق صرافي هاي مجاز و اعلام نرخ توسط آنها را تثبيت كند و ساير فعالان بازار ارز قادر به اعلام نرخ خريد و فروش و معامله به نرخ هاي ديگر نيستند و بايد در چارچوب نرخ هاي اعلام شده صرافي هاي مجاز و مرتبط با بانك مركزي عمل كنند. براين اساس بقيه صرافي ها كه مجاز به فروش ارز با نرخ اعلام شده بانك مركزي نيستند نه تنها قادر به فروش ارز به نرخ ديگري نيستند بلكه در خريد ارز به نرخ هاي ديگر اجازه فعاليت ندارند و لذا از اعلام نرخ و خريد و فروش كنار رفته اند و در نتيجه بخشي از صرافي هاي فعلي عملا كار صرافي در زمينه ارز انجام نمي دهند و تعطيل شده محسوب مي شوند. 
در اين زمينه، مدیر اداره صادرات درخصوص شرایط مجاز بودن صرافی ها به خرید و فروش ارز گفت: صرافی‌های مجاز مطابق با ماده ۵ «مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی‌ها» در صورتی مجاز به خرید و فروش ارز هستند که قبلاً نسبت به اعلام همزمان نرخ خرید و فروش ارز در محل استقرار صرافی و یا تارنمای خود اقدام کنند.  
 صمد کریمی با بیان اینکه هرگونه اعلام نرخ خرید و فروش ارز توسط اشخاص حقیقی و حقوقی، جز صرافی‌های موضوع مقررات مزبور وفق ماده ۱۴ آن ممنوع است، اظهار کرد: از این‌رو صرافی‌های مجاز می‌باید نسبت به درج نرخ‌های خرید و فروش و انجام معاملات ارزی بر مبنای آن متناسب با شرایط بازار اقدام کنند.
این مقام مسئول بانک مرکزی در پایان با توضیح این مطلب که درج نرخ خرید و فروش اسعار مورد معامله در بازار آزاد کشور توسط اشخاص حقیقی و حقوقی که در بالا به آنها اشاره شده است، بر مبنای نرخ‌های میانگین وزنی مندرج در پایگاه اینترنتی WWW.sanarate.ir بلامانع است، افزود: همچنین این اشخاص به هیچ عنوان مجاز به درج نرخ‌های ارز دلّالان و بازارسازان غیررسمی ارز نبوده و با متخلفین مطابق با ماده "۱۵" مقررات مورد اشاره برخورد خواهد شد.

اعلام افراد فاقد مجوز در بازار ارز

از سوي ديگر، کانون صرافان ایرانیان از صرافی های سراسر کشور در خواست کرد که افراد فاقد مجوز در بازار ارز را معرفی کنند.
در این اطلاعیه آمده است، از آنجائی که فعالیت قانونمند اعضاء کانون صرافان ایرانیان موجب تقویت جامعه صرافان و ثبات در بازار است  و حضور معامله گران بدون مجوز رسمی از بانک مرکزی به اعتبار جامعه صرافی و همکاری تنگاتنگ با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران لطمات جدی وارد می کند. لذا نسبت به معامله با افراد فاقد مجوز رسمی صرافی مجدداً هشدار داده می شود و ضمناً اعضاء کانون صرافان ایرانیان می توانند نام و مشخصات و آدرس فعالیت افراد فاقد مجوز را که در بازار ارز حضور دارند ، به این کانون ارسال کنند.

قيمت ها در بازار 

تحولات بازار ارز و طلا نيز در روز دوشنبه نشان داد كه صرافی‌های پایتخت روز دوشنبه هر دلار آمریکا را با ۲ تومان افزایش قیمت ۴ هزار و ۴۶۹ تومان فروختند. همچنین هر یورو با رشد ۷ تومانی در مدت مشابه ۵ هزار و ۴۹۷ تومان و هر پوند نیز با ۳۴ تومان رشد قیمت نسبت به روز گذشته به قیمت ۶ هزار و ۸۶۷ تومان معامله شد.  در بازار مبادله اي نيز نرخ رسمی 10 ارز کاهش و 27 ارز افزایش یافته و بهای 2 ارز هم تغییری نداشته است.
‏ دلار با 24 ریال افزایش 3735 تومان، پوند با 14 ریال کاهش 5150.4 تومان و یورو با افزایش 48 ریالی 4601.9 تومان است. تفاوت نرخ اعلام شده دلار در صرافي هاي بانكي با رقم  4469 بارقم مبادله اي 3735 تومان معادل 734 تومان است. 
در بازار طلا نيز اونس جهاني به 1323 دلار رسيده و به دنبال آن هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید (امامی) در بازار تهران با یک هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یک میلیون و ۵۸۸ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته شد. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با ۴ هزار تومان افت قیمت یک میلیون و ۵۴۸ هزار تومان معامله شد. همچنین نیم سکه بهار آزادی با یک هزار تومان کاهش قیمت نسبت به روز گذشته ۷۸۱ هزار تومان به فروش رسید و ربع سکه ۴۹۶ هزار تومان قیمت خورد که نسبت به روز گذشته یک هزار تومان افت داشت. 
بر این اساس سکه گرمی در بازار با ۳ هزار تومان افزایش قیمت در مدت مشابه ۳۳۳ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۶۶۰ تومان رشد ۱۴۹ هزار و ۲۰۰ تومان داد و ستد شد.

تأمين ارز واردات غیربانکی با «سامانه نیما» در بستری امن انجام می‌شود

از سوي ديگر، مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک  مركزي با بیان اینکه در حال حاضر بابت واردات رسمي کشور به دو شکل تأمين ارز انجام می‌شود، گفت: تأمين ارز به روش غیربانکی، در بستري امن با سرعت  بیشتر و نرخ مناسب از اهداف اصلی سامانه نیما است. تأمين ارز بخشی از واردات به واسطه بانک‌ها و بدین‌صورت است که واردکننده ثبت سفارش را انجام می‌دهد و بانک مرکزي از طریق پرتال ارزی ارز را تأمين می‌نمايد و باتوجه به روابط کارگزاری میان بانک‌های ایران و سایر کشورها پرداخت‌ها به فروشندگان خارجي صورت می‌گیرد. در روش غیربانکی یا روش به غلط مصطلح شده «بدون انتقال ارز » هیچ یک از بانک‌های تجاری و یا تخصصی کشور به عنوان بانک عامل در پرداخت بهای کالای وارداتی دخیل نیستند و این امر از طريق صرافي‌ها انجام مي‌پذيرد و اين موضوع عمدتآ از تحريم‌هاي تحميلي به شبکه بانکی نشأت گرفته است.
وی گفت: از نظر حجم عملکرد، هر یک از این شیوه‌ها تقريباً نيمي از عملکرد پرداخت را به خود اختصاص می‌دهند. در بخش غیربانکی هنگامی که تاجر واردات خود را کلید می‌زند، ابتدا مذاکراتی را با فروشنده انجام داده و پروفرماي مربوطه را دريافت مي‌کند و اگر نتواند از روش بانکی پرداخت را انجام دهد به روش غیربانکی از طریق صرافی‌ها روی می‌آورد.
مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی افزود: در روش غير بانکي شروع کار در سامانه جامع تجارت در قالب انجام ثبت سفارش و پایان کار در قالب ترخیص در (سامانه) پنجره واحد تجارت فرامرزی گمرک انجام می شود. در این بین نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما) به عنوان يک حلقه مفقوده ارتباط بين دو سامانه اول را برقرار می کند.

اجرای ممنوعیت ثبت سفارش با دلار آمریکا زمان نیاز دارد

همچنين در زمينه ممنوعيت ثبت سفارش دلار، رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید و نظارت بر اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ تاکید کرده که برای اجرای ممنوعیت ثبت سفارش با دلار آمریکا به زمان نیاز داریم.
به گزارش خانه ملت، حمیدرضا فولادگر، با اشاره به بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر ممنوعیت ثبت سفارش با دلار آمریکا اظهار داشت: واقعیت امر این است که موافق مبادلات ارز غیر از دلار هستیم و باید به سمتی برویم و با هر کشور با ارز همان کشور مبادله داشته باشیم.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: به عبارتی بتوانیم با کشور هند با روپیه، روسیه با روبل با چین با یوان، با اروپا با یورو و با کشورهای آمریکای لاتین با دلار مبادلات داشت، اعتقاد دارم این کار مهمتر از ممنوعیت ثبت سفارش با دلار آمریکا است.اینکه اکنون تصمیم گرفته شده دلار منع شود اقدام مثبتی است اما اجرای آن نیاز به فرصت دارد.
وی با تاکید بر اینکه اصل بخشنامه بانک مرکزی اقدام درستی است، بیان داشت: البته این بخشنامه نباید در عمل تنها بر روی یورو تمرکز کند بلکه باید بتوان با ارز کشورهای دیگر نیز مبادلات داشت مانند مبادلاتی که با هند و چین صورت می گیرد. بايد اختلاف ارزش ارز کشورهای دیگر با دلار قابل توجه می شود. در قانون رفع موانع تولید و قانون برنامه ششم توسعه بر پوش نوسانات نرخ ارز از سوی دولت تاکید شده و دولت باید نسبت به اجرای این قانون آیین نامه اجرای مرتبط را تدوین کند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در همه دنیا اختلاف ارز با ۱۰ درصد را طبیعی می دانند اما برای بیش از ۱۰ درصد موضوع را با بیمه کردن پوشش می دهند اما این نکته با وجود داشتن قانون از سوی دولت ها اجرایی نمی شود.