:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

صنایع دستی؛ هنری که سخاوتمندانه اشتغال ارزان می آفریند

سفال، منبت ،چرم، گلیم، گیوه بافی و مرواربافی مشتی از خروار هنرهای متنوع و بی نظیر هنرمندان چیره دست همدانی است که می تواند درقالب صنایع دستی و با اندک سرمایه‌ اولیه، اشتغال ارزان برای جویندگان کار بیافریند.
کد خبر: ۱۰۹۹۹۵
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۷
اقتصادگردان_ همدان، پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین در دل خود گنجینه های عظیم از فرهنگ و هنر را جای داده و صنایع دستی نقشی برجسته در این حوزه ایفا می کند و به عنوان میراثی معنوی سینه به سینه از نیاکان به آیندگان منتقل شده است تا این استان را نه تنها در عرصه داخلی که در سطح بین الملل نیز زبانزد همگان کند. 
کم نیستند هنرمندان چیره دستی که در این دیار در قالی بافی، چرم دوزی، گلیم بافی، گیوه دوزی، مرواربافی و گیوه بافی، نمدمالی، خراطی، حلبی سازی و چلنگری و دهها هنر دیگر گوی سبقت را از رقیبان ربوده و در عرصه جهانی حرف ها برای گفتن دارند؛ ملایر، پایتخت مبل و منبت ایران، تویسرکان، شهر دارای نشان جغرافیایی مبل و منبت و لالجین شهر جهانی سفال است؛ بنابر این می توان همدان را سرآمد بسیاری از استان ها در حوزه صنایع دستی دانست. 
صنایع دستی همدان که حدود 150 رشته را شامل می شود نه تنها شان فرهنگی، هنری، اقتصادی و صنعتی استان را حفظ می کند بلکه در آوردگاه اشتغالزایی نیز می تواند مزیت راهبردی استان محسوب شود و به عنوان یکی از راه های ارزان و مناسب برای اشتغالزایی این استان راهگشا باشد؛ چرا که برخلاف دیگر صنایع، با اندک سرمایه نه فقط می ‌توان اشتغالزایی کرد بلکه فعالیت در این حوزه پایدارترین فعالیتی است که می‌ تواند به اشتغالزایی منجر شود. 
در سال جاری که رونق اشتغال رویکرد اصلی دولتمردان تدبیر و امید است و مدیران استانی رفع بیکاری و اشتغالزایی را در سرلوحه کار خود قرار داده و ایجاد 19 هزار و 980 شغل را متعهد شده اند، باید به بهره گیری از ظرفیت های هنرهای سنتی و صنایع دستی استان و ارائه تسهیلات اشتغال توسعه پایدار روستایی، بیش از پیش توجه کرد. 
معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان با بیان اینکه صنایع دستی هر ملتی که غنای فرهنگی و سابقه تاریخی بیشتری دارد، پر رنگ تر خواهد بود، اظهار داشت: صنایع دستی برگرفته از فرهنگ اصیل یک منطقه در بعد مذهبی و اجتماعی است و متناسب با ذوق و هنر این آثار به اشکال مختلف نمود پیدا می کند. 
علیرضا قاسمی افزود: هم اکنون حدود 36 هزار نفر در استان همدان در حوزه صنایع دستی و در 22 هزار کارگاه مشغول به کار هستند و برای رونق کسب و کار این افراد در سالجاری اقدامات مهمی انجام شده که ارائه تسهیلات اشتغال توسعه پایدار روستایی از مهمترین این اقدامات است. 
وی ادامه داد: امسال تلاش کردیم با اطلاع رسانی و ایجاد زمینه های مختلف برای فعالان صنایع دستی در رشته های مختلف، متقاضیان را شناسایی و تولید کنندگان و صنعتگران را به استفاده از این تسهیلات برای توسعه و تجهیز کارگاه ها، ایجاد اشتغال های جدید و به کار گیری افراد علاقمند در کارگاه های صنایع دستی تشویق کنیم. 
وی اظهار کرد: در حال حاضر 300 طرح با اعتباری حدود 220 میلیارد ریال در زمینه مشاغل اشتغال پایدار روستایی به بانک های عامل معرفی شده که زمینه ایجاد بیش از یک هزار و 500 شغل را فراهم می کند و می تواند. 

***رشد 22درصدی شاغلان صنایع دستی همدان در دولت تدبیر و امید 
معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان با اشاره به اقدامات موثر دولت تدبیر و امید در زمینه رونق اشتغال در حوزه صنایع دستی این استان، گفت: تعداد شاغلان صنایع دستی در دولت تدبیر و امید نسبت به دوره های قبل رشد حدود 22 درصدی داشته است و در بخش تسهیلات نیز میزان تسهیلاتی که به صورت ویژه در این دولت در زمینه ایجاد اشتغال در حوزه صنایع دستی پرداخت شد قابل مقایسه با قبل نیست. 
قاسمی اظهار کرد: در دولت تدبیر و امید و در سال های 94 و 95 در بخش صادرات صنایع دستی تسهیلات خوب و کم بهره برای حمایت و تشویق صادرکنندگان به خصوص صادرکنندگان نمونه کشوری در بخش سفال پرداخت شد که این امر به افزایش 15 تا 20 درصدی صادرات صنایع دستی استان نسبت به سنوات قبل منجر شد. 

***آمار بی سابقه ارایه تسهیلات به طرح های صنایع دستی 
وی اضافه کرد: همچنین پرداخت تسهیلات پیش بینی شده در بحث مشاغل خانگی و اشتغال روستایی در حوزه صنایع دستی در سه سال اخیر رشد بسیار خوبی داشته است، به طوریکه در سالجاری و از ابتدای دولت دوازدهم تاکنون، یکهزار طرح صنایع دستی برای دریافت تسهیلات در منابع مختلف به بانک های عامل معرفی شدند که این آمار بی سابقه است و معرفی این تعداد طرح برای دریافت تسهیلات، حدود 50 درصد نسبت به سال های قبل رشد داشته است. 
معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان با بیان اینکه برجام و گشایش های روابط بین الملل موجب رشد چشمگیر صادرات صنایع دستی استان شد، اظهار کرد: با اجرای برجام، بازارهای اروپایی برای صادرات صنایع دستی همدان باز شد و بعد از برجام یک نمایشگاه دایمی در هلند برای هنرمندان همدانی برگزار شد و یک غرفه این نمایشگاه به صورت دایمی برای صادرکنندگان سفال استان همدان اختصاص یافت. 

***حضور فعال در بازارهای اروپایی پس از برجام 
قاسمی اضافه کرد: در حال حاضر تلاش می شود تنوع کالاهای صادراتی به این نمایشگاه گسترش یابد تا صادرکنندگان همدان بتوانند علاوه بر سفال، چرم را هم عرضه کنند و این ظرفیت مهمی برای همدان است. 
وی نمایشگاه های 'فلورانس' و 'رم' ایتالیا، نمایشگاه بین المللی اسپانیا، بازار اصلی عراق، بازارهای اروپایی و کشورهای حوزه خلیج فارس را از مهمترین کشورهای هدف استان همدان برای صادرات صنایع دستی برشمرد و گفت: امسال شاهد حضور فعالان و هنرمندان صنایع دستی استان در نمایشگاه های خارجی از جمله هلند و ایتالیا بودیم که دستاوردهای مطلوبی را برای این فعالان در بر داشت. 
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان نیز با اشاره به ارائه تسهیلات اشتغالزایی روستایی به طرح های منابع طبیعی، گردشگری و بوم گردی با هدف حفظ اقلیم روستاها و توسعه صنعت گردشگری، گفت: پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی در استان همدان همزمان با چهار استان دیگر آغاز شد و متقاضیان دریافت این تسهیلات می توانند از طریق سامانه کارا تقاضای خود را ثبت کنند. 
احمد توصیفیان با تاکید بر اینکه توسعه اقتصادی، فقط توسعه بنگاه‌ های اقتصادی نیست، افزود: برای توسعه روستاها می‌ توان به ظرفیت ‌های بخش خدمات از قبیل حوزه گردشگری، صنایع دستی و بوم گردی توجه و اشتغال و درآمدزایی لازم را ایجاد کرد. 
وی اضافه کرد: روستاهای استان همدان قابلیت و سرمایه ‌های بی نظیر در حوزه های صنایع دستی، فرش، سفال، مبل و منبت و طیفی از تولیدات باغی، کشاورزی و دامی دارد که می‌ تواند در یک زنجیره هدفمند اقتصادی، معیشت و ارزش‌ افزوده لازم برای روستاییان را تامین کند. 
وی با بیان اینکه تسهیلات روستایی با توجه به رسته های الویت دار و منابع، استعداد و ظرفیت هر روستا پرداخت می شود، ادامه داد: بنا به تاکید وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، باید روستاها به کانون‌ های رشد صنایع خرد و کوچک تبدیل شوند تا زندگی مردم این مناطق شاهد تغییرات اساسی و مثبت باشد. 
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان توسعه اشتغال روستایی، بهبود وضعیت زندگی، پیشگیری از مهاجرت، هدایت سرمایه ها به سمت اشتغال مولد، استفاده بهینه از منابع و مزیت هایی روستایی، افزایش بهره وری، کاهش هزینه و هم افزایی در افزایش تولیدات بازار محور را از دیگر اهداف پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی برشمرد و توسعه صنایع دستی را یکی از مهمترین راهبردها برای تحقق اهداف یاد شده، ارزیابی کرد. 
توصیفیان با اشاره به ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی و شعار اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال از سوی رهبر معظم انقلاب، گفت: دولت تدبیر و امید در راستای اشتغالزایی و تقویت تولیدات داخلی، طرح حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی را با اعطای تسهیلات در دستور کار قرار داده است. 
وی با بیان اینکه در این بخش ها 314 طرح با اعتبار یک هزار و 324 میلیارد ریال به بانک های عامل معرفی شده است افزود: مبلغ اعتبار تسهیلات روستایی استان یک هزار و 360 میلیارد ریال است. 
دیار هگمتانه به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین، گام هایی بلند برای توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار برداشته است و در این راه توجه ویژه به صنایع دستی همچون سفال، منبت ،چرم، گلیم و مرواربافی به عنوان راهبردی کلیدی مورد توجه دولتمردان تدبیر و امید قرار گرفته است؛ راهبردی که بی شک به تحقق وعده محمدناصر نیکبخت استاندار همدان مبنی بر پیشی گرفتن از تعهد ایجاد اشتغال استانی منجر خواهد شد. 

منبع: ایسنا