:
كمينه:۲۲.۶۲°
بیشینه:۲۳.۷۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۶

مدل‌های تازه‌‌وارد گوشی هم مشمول رجیستری می‌شوند

معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا گفت: با اعلام برندهای جدید مشمول طرح رجیستری، تمام مدل‌های تازه وارد گوشی از این پس مشمول رجیستری می‌شوند
کد خبر: ۱۰۹۸۴۴
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۲
اقتصاد گردان - معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا گفت: با اعلام برندهای جدید مشمول طرح رجیستری، تمام مدل‌های تازه وارد گوشی از این پس مشمول رجیستری می‌شوند.

حمیدرضا دهقانی نیا، با اشاره به آغاز فاز چهارم اجرای طرح رجیستری تلفن همراه برای ۴ برند هواوی، نوکیا، سونی و تکنو از ۱۹ بهمن ماه و مطابق با برنامه زمان‌بندی اعلام شده، اظهار داشت: با اعلام این ۴ برند و ۵ برندی که از قبل اعلام شده تنها یک برند دیگر گوشی باقی‌مانده تا طرح رجیستری به اتمام برسد.

وی گفت: مطابق با تصمیم کمیته رجیستری، مقرر شد گوشی‌های سامسونگ موجود در کف بازار بعد از تعطیلات نوروز، مشمول اجرای طرح رجیستری شوند اما مدل‌های جدید این گوشی که قرار است قبل از پایان اسفندماه وارد بازار شوند، مشمول رجیستری می‌شوند.

معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا دلیل اعمال این تصمیم را رعایت حقوق واردکنندگان رسمی عنوان کرد و افزود: این موضوع باعث می‌شود مدل‌های گوشی S9 و S9+ گلکسی سامسونگ به‌صورت قاچاق وارد کشور نشوند.

دهقانی‌نیا با تاکید براینکه حقوق سرمایه‌گذارانی که با اجرای طرح رجیستری همکاری داشته و اقدام به واردات قانونی گوشی کرده‌اند باید حفظ شود، اضافه کرد: بنا به درخواست واردکنندگان رسمی سامسونگ و با هدف حمایت از واردات رسمی، با وجودی که این برند از بعد تعطیلات نوروز به رجیستری افزوده می‌شود، اما دو مدل جدید این گوشی که به زودی رونمایی و وارد بازار ایران می‌شود، مشمول طرح رجیستری قرار می‌گیرد. وی با بیان اینکه مسیر ثبت و سفارش واردات تلفن همراه شفاف است و نباید اجازه دهیم گوشی‌های جدید برندهای تلفن همراه به صورت قاچاقی و غیرقانونی وارد کشور شوند، تاکید کرد: باید جلوی زیان واردکنندگان رسمی گوشی گرفته شود و به همین دلیل گوشی‌های جدیدی که از این پس وارد کشور می‌شوند مشمول رجیستری خواهند بود. معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا در طرح رجیستری با بیان اینکه منافع مصرف‌کننده و واردکنندگان رسمی درنظر گرفته شده است، افزود: مطابق با برنامه‌ریزی انجام شده و برندهایی که برای رجیستری اعلام عمومی شده‌اند، از این پس هرگونه گوشی تازه وارد به کشور مشمول اجرای این طرح می‌شوند و تنها گوشی‌های موجود در بازار سامسونگ، برای بعد از تعطیلات به این طرح می‌پیوندند. دهقانی‌نیا همچنین اظهار کرد: در این میان اگر قرار باشد قاچاقچیان بازار موبایل هم براساس سودی که در این زمینه وجود دارد تصمیم به قاچاق این گوشی بگیرند مشکلات متعددی ایجاد خواهد شد. ما پیش از ورود این گوشی‌ها به ایران شفاف‌سازی کرده و اعلام کردیم گوشی‌های جدید هم مشمول رجیستری می‌شوند.

وی افزود: همان‌طور که پیش از این‌بارها اعلام کرده‌ایم افرادی که با طرح رجیستری همراه شوند قطعا سود آن را می‌برند اما قاچاقچیان بازار موبایل با اجرای این طرح متضرر خواهند شد. ممکن است برخی قاچاقچیان تصمیم به قاچاق مدل‌های جدیدسامسونگ به داخل کشور گرفته باشند اما برای آنها این دلهره وجود داشت آیا همچنان می‌توانند با شیوه ورود غیررسمی موبایل در بازار به سود برسند؟ ما نیز این امر را در ابتدای کار به صراحت اعلام کردیم و برای جلوگیری از منفعت قاچاقچیان برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دادیم.

مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به این سوال که با این وجود همچنان سایر مدل‌های سامسونگ مشمول اجرای طرح رجیستری نشده و این موضوع شائباتی را ایجاد می‌کند، گفت: شاید اعلام این مطلب از سوی افرادی که بازار را شناخته و حواشی آن را می‌دانند خیلی درست نباشد. وی در پاسخ به این سوال که مگر این حواشی برای سایر برندها هم وجود نداشته، گفت: این حواشی در سایر برندها کمتر می‌شود چرا که به‌عنوان مثال برندی مانند آیفون نمایندگی رسمی در کشور ندارد. دهقانی‌نیا همچنین اظهار کرد: سامسونگ هم سهم بسیار بزرگی را برای این دو مدل گوشی خود درنظر گرفته بود به‌گونه‌یی که حتی برای آن در فضا رونمایی گذاشت. افرادی که با بازار آشنایی دارند می‌دانند که معنی زیر طرح بردن یک گوشی پرچمدار چیست.

وی همچنین تاکید کرد: حال با مجموع شرایط اعمال شده اگر افراد به شیوه قاچاق نسبت به ورود این دو مدل گوشی اقدام کنند قطعا گوشی‌های آنها پس از ۳۰ روز غیرفعال خواهد شد.

مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به این سوال که چرا همزمان با برندهای دیگر از اعمال رجیستری روی این دو مدل گوشی سامسونگ خبر داده نشد، گفت: کمیته فنی به‌طور دایم مسائل را بررسی کرده و تک تک فرآیندهای مرتبط با طرح را از نقطه نظر فنی و اجرایی موردبررسی قرار می‌دهد. در ارتباط با واردات پرچم‌دارها و نحوه مشمول طرح شدن آنها این کارگروه در حال بررسی بود و نظر آنها پیش از نشست اعلام برندهای مشمول رجیستری به دست ما نرسید، اما یک روز پس از اعلام برندهای جدیدبه محض اینکه نظر گروه فنی اعلام شدو به همراه تاکید و تایید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ما مساله را رسانه‌یی کردیم و اطلاعات لازم را دراختیار مردم قرار دادیم.

وی در پایان صحبت‌های خود نیز بار دیگر بر اطلاعات مربوط به نحوه اجرای رجیستری اشاره کرده و از مردم خواست حتما فرآیند استعلام اصالت و فعالسازی را برای خرید گوشی‌های مشمول طرح شامل اپل، بک بری، موتورلا، گوگل پیکسل، اس ۹ و اس ۹ پلاس سامسونگ طی کنند.

نکته مهم در این خصوص این است که مردم بدانند فقط خودشان باید این فرآیند را طی کنند و هیچ هزینه‌یی بابت این موضوع نپردازند.

مطلب دیگر اخذ فاکتور و درج هر دو IMEI روی فاکتور است. مردم دقت داشته باشند تمام فرآیندها در طرح رجیستری از طریق کد دستوری #۷۷۷۷* میسر است و می‌توانند IMEIگوشی را با وارد کردن #۰۶#* احصا کنند و سپس با IMEI روی جعبه و گوشی تطبیق دهند تا یکسان باشد. در گام بعدی با دستور #۷۷۷۷* و انتخاب گزینه اول استعلام اصالت و با انتخاب گزینه دوم فرآیند فعالسازی انجام می‌شود. این دو فرآیند باید در محل خرید طی شوند. برای فعالسازی، خریدار IMEI استعلام شده را که مورد تایید بوده است، وارد کرده، شماره سیم‌کارتی را که می‌خواهد از آن سیم کارت در گوشی استفاده کند وارد کرده و سپس کد شش رقمی فعالسازی را که روی جعبه گوشی است یا پشت کارت گارانتی وارد می‌کنند و پیامک «این گوشی با این مدل و شناسه IMEI در شبکه ثبت و فعال گردید.» دریافت می‌کنند و دقت می‌کنند که تمام پیامک‌های طرح با سربرگ HAMTA صورت می‌پذیرد