:
كمينه:۲۳.۷۳°
بیشینه:۲۴.۷۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۵
بانك مركزي: متقاضیان ارز به دلالان مراجعه نكنند

۱۳۰۰حساب اخلالگر بازار ارز با گردش ۶ هزار میلیارد تومان مسدود شد

روز سه شنبه 8 اسفند 96 نرخ هر دلار آمریکا در بازار تهران 4474 تومان یورو 5456 تومان پوند انگلیس 6870 تومان اعلام شد. در بازار ارز مبادله اي نيز نرخ رسمی 9 ارز کاهش و 28 ارز افزایش یافته و بهای 2 ارز هم تغییری نداشته است دلار با 26 ریال افزایش 3726.4 تومان، پوند با 128 ریال افت قیمت 5199.8 تومان و یورو با رشد 77 ریالی 4591.7 تومان ارزش‌گذاری شد. در حال حاضر تفاوت دو نرخ دلار مبادله اي و آزاد به 748 تومان رسيده است
کد خبر: ۱۰۹۶۸۷
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۳
اقتصاد گردان -  در بازار طلا نيز اونس جهاني به 1332 دلار افزايش يافت و  به دنبال آن نرخ طلا و سكه نيز در بازار ايران افزايش يافت.  هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱۴۹ هزار و ۱۳۰ تومان قیمت‌گذاری شد . 
هر قطعه سکه امامی در بازار تهران یک میلیون و ۵۴۳ هزار و ۳۰۰ تومان و هر قطعه سکه بهار آزادی طرح قديم یک میلیون و ۵۰۷ هزار تومان معامله شد. همچنین نیم سکه بهار آزادی ۷۶۳ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش رسید و ربع سکه ۴۸۲ هزار و ۵۰۰ تومان دادوستد شد. قیمت سکه گرمی نیز ۳۱۶ هزار تومان  اعلام شده است.
متقاضیان ارز به دلالان مراجعه نكنند

در رابطه با وضعيت بازار ارز، مدیر اداره صادرات بانک مرکزی گفت: تقاضاهای واقعی ارز توسط صرافی‌های منتخب بانکی و مجاز متناسب با شرایط بازار پوشش داده می‌شود، لذا متقاضیان ارز از مراجعه به دلالان و سوداگران پرهیز کنند.
صمد کریمی با تشریح وضعیت کنونی بازار ارز گفت: پیرو تمهیدات اتخاذ شده، شاخص ارزی از تاریخ ٢٤ بهمن تاکنون از میانه کانال 4900 به کانال 4400 کاهش یافته است.
بررسی‌های میدانی بانک مرکزی نیز حاکی از آن است که با توجه به تامین ارز اسکناس دلار آمریکا، یورو و حواله های ارزی، صرافی‌های منتخب بانکی و صرافی‌های مجاز نسبت به پوشش تقاضاهای ارزی اقدام کرده اند. در این خصوص لازم به توضیح است که صرافی‌های مجاز خریدار ارز می‌توانند روزانه تا سقف ۱۰۰ هزار دلار آمریکا و ۱۰۰ هزار یورو به صورت اسکناس از صرافی‌های منتخب بانکی خریداری و نسبت به فروش آن به متقاضیان اقدام کنند. ضمن اینکه آنها می‌توانند در صورت فروش به موقع، نسبت به خرید بخش‌های بعدی ۱۰۰ هزار تایی اسعار مذبور و تزریق در بازار ارز کشور اقدام کنند.
وی گفت: صرافی‌های منتخب بانکی نسبت به فروش اسکناس خرد دلار آمریکا و یورو به اشخاص حقیقی و حقوقی طی روزهای کاری از ساعت ۱۱ تا ۱۶ اقدام می‌‌کنند، از این رو خانوارها و صاحبان کسب و کار نیز می‌توانند جهت تأمین نیازهای ارزی واقعی و مسافرتی خود به صرافی‌های منتخب بانکی مراجعه کنند.
مدیر اداره صادرات بانک مرکزی تصریح کرد: در حال حاضر تمام تقاضاهای واقعی ارز توسط صرافی‌های منتخب بانکی و مجاز متناسب با شرایط بازار پوشش داده می‌شوند، از این رو به منظور پایداری ثبات در بازار ارز کشور، ضرورت دارد اشخاص حقیقی و حقوقی برای تأمین ارز خود مطابق با "مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی‌ها" فقط به صرافی‌های مجاز فوق‌الذکر مراجعه و از تأمین ارز به واسطه دلالان و سوداگران ارزی پرهیز کنند، چرا که خرید ارز از دلالان ارزی و اشخاص حقیقی و حقوقی غیر مجاز به منزله قاچاق ارز محسوب شده، دارای ریسک بالایی است و برابر با مقررات با آنان برخورد خواهد شد.

 ۱۳۰۰حساب اخلالگر بازار ارز مسدود شد

دادستان تهران از انسداد ۱۳۰۰ حساب با مانده ۳۷ میلیارد تومان مربوط به اخلالگران بازار ارز خبر داد و گفت: گردش مالی ۶ هزار میلیارد تومان مسدود شده است. عباس جعفری دولت آبادی درباره تعداد دستگیری متهمان و اخلالگران بازار ارز، اظهار داشت: تاکنون ۲۷ نفر از اخلالگران بازار ارز از سوی پلیس و وزارت اطلاعات به دادستانی معرفی و دستگیر شده اند. وی افزود: همچنین ۱۳۰۰ حساب بامانده ۳۷ میلیارد تومان و گردش مالی ۶ هزار میلیارد تومان مسدود شده و با این اقدامات به زودی شاهد اتفاق های خوبی در بازار ارز خواهیم بود.
تا به امروز اقدامات پلیس و دستگاه های مرتبط برای جمع آوری افرادی که اقدام به خرید و فروش غیرمجاز ارز می کنند ادامه داشته و به موجب قانون افرادی که اقدام به خرید و فرش عمده غیرمجاز ارز می کنند به دادستانی معرفی و تحت تعقیب قرار خواهند گرفت.
جعفری دولت آبادی گفت: براساس قانون مبارزه باید باقاچاق کالا و ارز باید با کسانی که خرید و فروش سازمان یافته قاچاق ارز و همچنین اختلال در نظام ارزی کشور ایجاد می کنند، برخورد شود که بر همین اساس تاکنون براساس قانون در این خصوص اقدام شده است. وی درباره تاثیر دستگیری این ۲۷ نفر، توضیح داد: به طور حتم اقدامات دستگاه قضا در کنار فعالیت های بانک مرکزی موثر خواهد بود. زیرا اگر روند تقاضای ارز مدیریت شود و نظارت سیستمی بر خرید و فروش، توزیع ارز و همچنین ارز صادراتی وجود داشته باشد، شاهد اتفاق های خوبی در این بازار خواهیم بود.
نکته مهم در حال حاضر تداوم برخورد و نظارت بر بازار است زیرا اقدام بانک مرکزی درباره جلوگیری از فعالیت صرافی های غیرمجاز، موثر و به موقع است و دادستانی هم بر اساس صلاحیت هایی که دارد سعی کرده تا افراد را تحت تعقیب قرار دهد و این سیاست تداوم خواهد یافت. وی درباره لزوم ایجاد سامانه ای برای بررسی بازار و جلوگیری از مشکلات احتمالی، توضیح داد: ما از ایجاد چنین سامانه ای استقبال می کنیم زیرا تنها اقدام بانک مرکزی کافی نیست و همه سیستم های مرتبط باید همکاری داشته باشند زیرا تنها نظارت بانک مرکزی کافی نیست.