:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
سیف: نوسان ارز به دلیل کاهش نرخ بهره نبود

آرامش دلار؛ خطر التهاب سکه

گروه بانک و بیمه | دلار آرام گرفت، به نظر می‌رسد که بسته دولت برای کاهش التهاب بازار ارز جواب داده است و حداقل در روزهای اخیر قیمت ارز روند نزولی را طی کرده است
کد خبر: ۱۰۹۶۲۵
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۰
اقتصاد گردان - دلار آرام گرفت، به نظر می‌رسد که بسته دولت برای کاهش التهاب بازار ارز جواب داده است و حداقل در روزهای اخیر قیمت ارز روند نزولی را طی کرده است. ولی‌الله سیف رییس کل بانک مرکزی در یادداشتی این مساله را به فروش اوراق گواهی سپرده ریالی نسبت داده است. با وجود این بعضی از فعالان اقتصادی با توجه به رشد نرم قیمت سکه معتقد هستند، پس از اتمام دوره بسته دولت و همچنین پایان تعطیلات نوروزی شاهد حرکت نقدینگی به سمت بازارهای دیگری همچون سکه خواهیم بود به ویژه آنکه اگر بازار ارز دوباره ملتهب شود، طبیعتا قیمت طلا و به تبع آن قیمت سکه نیز افزایش خواهد داشت.

سیف: نوسان ارز به دلیل کاهش نرخ بهره نبود

روز گذشته ولی‌الله سیف در یادداشتی در کانال تلگرامی خود به تحلیل وضعیت بازار پرداخت. در این یادداشت آمده است که « با وجود دستیابی به موفقیت‌های قابل توجه در زمینه متغیرهای کلان اقتصاد نظیر نرخ تورم و نرخ رشد اقتصادی در دوره دولت‌های یازدهم و دوازدهم، اما به دلیل مباحث سیاسی در حوزه بین‌المللی و همچنین حضور سوداگران و سفته‌بازان در بازار ارز دامنه نوسانات و التهابات در این بازار گسترده‌ شد و این امر نگرانی‌هایی را برای آحاد مردم و فعالان اقتصادی به وجود آورد. متعاقب این تحولات، بانک مرکزی با همراهی شبکه بانکی، مجموعه اقداماتی را در قالب یک بسته سیاستی اتخاذ کرد. انتشار اوراق گواهی سپرده ریالی با نرخ ۲۰ درصد و ریالی مبتنی بر ارز یک و دوساله با نرخ سود به ترتیب ۴ و 4.5درصد و در نهایت طرح پیش‌فروش سکه بهار آزادی از طریق شعب منتخب بانک ملی به صورت 6‌ماهه ۱۴میلیون ریال و یک‌ساله ۱۳میلیون ریال، اجزای بسته اخیر بانک مرکزی بودند که در بهمن ماه ۱۳۹۶ ارائه شد.

  با وجود موفقیت قابل توجه بسته سیاستی جدید، متاسفانه برخی رسانه‌ها و فعالان اقتصادی بدون توجه به محدودیت‌های سیاست‌گذار و همچنین عدم عنایت به تمام مولفه‌های موثر بر بازار ارز، ابهاماتی را در خصوص سیاست‌های گذشته و عقب‌نشینی بانک مرکزی از آنها مطرح می‌کنند که در این خصوص بیان چند نکته به شرح زیر ضروری است:

ابلاغ بخشنامه هشت‌بندی، صرفا نرخ‌های مصوب قبلی شورای پول و اعتبار را به اجرا درآورده و اقدام سیاستی جدیدی محسوب نمی‌شود.

بخشنامه هشت‌بندی، سیالیت سپرده‌های بانکی را به‌طور قابل توجهی کاهش داده و اگر مقرر بود که از محل گسیل نقدینگی به سمت سایر بازارها، بازار ارز با التهاب روبه‌رو شود، بالا بودن سهم سپرده‌های کوتاه‌مدت از کل سپرده‌های بخش غیردولتی در فضای قبل از اجرای بخشنامه فضای بسیار مناسب‌تری را نسبت به دوره بعد از بخشنامه یاد شده فراهم می‌کرد. بنابراین باید اذعان داشت که نه تنها سیاست‌های چند ماه گذشته بانک مرکزی در خصوص نرخ سود باعث نوسانات بیشتر بازار ارز نشده، بلکه سیاست‌های مذکور در عمل توانسته از التهابات بیشتر بازار ارز جلوگیری کند. با توجه به سرعت بالای تاثیرپذیری میان بازار پول و بازار ارز، وجود فاصله زمانی قابل توجه بین زمان اجرای بخشنامه فوق‌الذکر و افزایش نوسانات بازار ارز نشان‌دهنده عدم تاثیرپذیری بازار ارز از بخشنامه هشت‌بندی است.

بررسی عملکرد مجموعه اقدامات بانک مرکزی در قالب بسته سیاستی اخیر حاکی از آن است که در هفته اول اجرا، میزان استقبال آحاد جامعه از گواهی سپرده ریالی مبتنی بر ارز و پیش‌فروش سکه چندان زیاد نبوده و برعکس فروش اوراق گواهی سپرده ریالی با استقبال قابل توجهی روبه‌رو بوده است. این بدان معنی است که در صورتی‌که فعالان اقتصادی بازار، انتظار ناترازی قابل توجهی را در بازار ارز داشتند، قاعدتا باید به سمت استفاده از ابزار اوراق گواهی مبتنی بر ارز و طلا می‌رفتند، این در حالی‌ است که استقبال سرمایه‌گذاران و سپرده‌گذاران عمدتا به سمت گواهی سپرده ریالی به عنوان یکی از ابزارهای بازار پول بوده است. لذا این امر شاهدی بر عدم وجود ناترازی بالا در بازار ارز و همچنین جذاب بودن بازار پول برای سپرده‌گذاران است و در مورد ثبات نسبی قیمت ارز و طلا در آینده انتظارات مثبتی وجود دارد.

اصولا اتخاذ سیاست‌های پولی ماهیتی کوتاه‌مدت دارد و اقدام اخیر در راستای رفع التهاب بازار ارز صورت گرفته است و عملکرد روزهای گذشته نیز حاکی از موفقیت بسته‌ جدید سیاستی بانک مرکزی است. بنابراین اتخاذ سیاست‌های بانک مرکزی در بهمن‌ماه ۱۳۹۶، عمدتا‌ با هدف زدودن التهابات کوتاه‌مدت اخیر در بازار ارز صورت گرفته و بدیهی است که با اجرای موفق آن، شرایط و فضای سیاست‌گذاری پولی و ارزی کشور به وضعیت عادی خویش باز خواهد گشت. از هموطنان نیز درخواست می‌شود، تحت تاثیر این‌گونه فضاسازی‌های انتظاراتی قرار نگرفته و با سرمایه‌گذاری در بازار رسمی کشور که از نرخ بازدهی مطلوب و جذاب به مراتب بیشتری برخوردار است، علاوه بر سرمایه‌گذاری مطمئن و بدون ریسک، گام‌ مهمی در جهت کمک به افزایش تولید و اشتغال بردارند و با خودداری از ورود به فعالیت‌های سوداگرانه و سفته‌بازی ضمن بهره‌مندی از سود مناسب در سرمایه‌گذاری‌های مثبت، موجبات رشد تولید و اشتغال را در کشور فراهم کنند.»

 افزایش قیمت سکه

 روز گذشته قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران با افزایش ۳۲هزار و ۳۰۰ تومانی به قیمت یک میلیون و ۵۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد و دلار نیز با کاهش ۴ تومانی، ۴۴۷۵ تومان قیمت خورد.

به گزارش «تعادل» صرافی‌های پایتخت روز یک‌شنبه هر دلار امریکا را با ۴ تومان کاهش نسبت به روز شنبه ۴ هزار و ۴۷۵ تومان فروختند و همچنین هر یورو با افزایش ۲۴ تومانی در مدت مشابه ۵ هزار و ۵۳۵ تومان و هر پوند نیز با ۱۷ تومان افزایش قیمت نسبت به روز شنبه به قیمت ۶ هزار و ۷۰۷ تومان معامله شد.

در بازار طلا آخرین نرخ اونس جهانی 1328دلار و در حال افزایش بوده است. در نتیجه نرخ طلا و سکه در بازار ایران رو به افزایش گذاشته است و قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار نیز با ۲هزار و ۱۵۰تومان رشد نسبت به روز شنبه ۱۴۶هزار تومان تعیین شده بود.  هر قطعه سکه امامی روز یک‌شنبه نسبت به شنبه گذشته با ۳۲هزار و ۳۰۰ تومان افزایش، یک‌میلیون و ۵۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته شد. همچنین هر قطعه سکه بهار آزادی با ۲۹ هزار تومان افزایش نسبت به شنبه یک میلیون و ۴۷۹هزار تومان داد و ستد شد. هر قطعه سکه نیم بهار آزادی با ۸ هزار و ۵۰۰ تومان رشد در مدت مشابه ۷۴۱ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی با ۵هزار و ۵۰۰تومان افزایش نسبت به شنبه ۴۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد.

دیروز همچنین هر قطعه سکه گرمی با ۱۰هزار تومان افزایش ۳۱۱ هزار تومان ارزش‌گذاری شد.

 3 دلیل رشد قیمت سکه

مدتی است که قیمت انواع سکه رو به افزایش است و دیروز نیز شاهد افزایش ۳۲ هزار تومانی در قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید بودیم. در همین راستا محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با ایبنا دلیل این افزایش قیمت را تشریح و اظهار داشت: سه عامل در افزایش قیمت سکه از روز گذشته تاکنون موثر بوده است. حراج سکه تا پایان سال جاری ادامه دارد.

رییس اتحادیه طلا و جواهر سه عامل موثر در افزایش قیمت سکه در بازار را رشد نرخ ارز، پایان ایام فاطمیه و نزدیک شدن به روز‌های پایانی سال اعلام کرد. وی افزود: این سه عامل شامل افزایش مجدد قیمت ارز، افزایش قیمت سکه به دنبال پایان یافتن ایام فاطمیه و همچنین نزدیک شدن به ایام پایانی سال و عامل سوم اخباری مبنی بر توقف حراج سکه به دلیل عدم استقبال از این طرح بود که روز گذشته اعلام شد. رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: البته اخباری از سوی بانک مرکزی مبنی بر عدم توقف این طرح اعلام شد که این اخبار بر افزایش قیمت سکه بی‌تاثیر نبود. کشتی‌آرای با بیان اینکه متقاضیان تعداد محدودی سکه خریداری می‌کنند، اظهار داشت: از آنجایی که برای همه امکان حضور در بانک کارگشایی وجود ندارد، به همین دلیل به واحدهای فروش سکه مراجعه می‌کنند و این خود عاملی برای ایجاد تقاضا و افزایش قیمت است. به گفته وی امکان پیش‌بینی این بازار تا پایان سال وجود ندارد زیرا شرایط بازار طلای جهانی، سکه و ارز در حال تغییر است.

 برگزاری حراج سکه در بانک کارگشایی

این در حالی است که مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی از برگزاری حراج سکه در روز دوشنبه در بانک کارگشایی خبر داد. مسعود رحیمی درباره زمان بعدی حراج سکه بانک کارگشایی افزود: حراج سکه از روز دوشنبه همانند گذشته برگزار می‌شود و در حراجی سکه تمام و نیم بهار آزادی عرضه می‌شود. وی با بیان اینکه این حراج تنها یک روز در بانک کارگشایی انجام نشده است، اظهار داشت: بانک مرکزی در حال رصد بازارهاست و در صورت نیاز حراج سکه ادامه می‌یابد. رحیمی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی طرحی را در مورد کاهش تعداد روزهای حراجی از سه به دو و حتی یک روز را بررسی کرد، اما به دلیل حساسیت بالا به حراجی و فروش سکه در بانک کارگشایی فعلا قرار است این حراجی سه روز در هفته برگزار شود. مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی با تاکید بر اینکه حراج سکه تا پایان سال جاری ادامه دارد، گفت: در سال جدید بر اساس ارزیابی بازار تصمیمات برای حراج سکه اخذ می‌شود. وی اظهار داشت: با توجه به شرایط بازار و تعادل قیمتی سکه بهار آزادی و طرح پیش فروش سکه با مواعید 6 ماهه و یک‌ساله در حال حاضر استقبال زیادی از خرید در بانک کارگشایی نمی‌شود، از این‌رو ممکن است با اطلاع‌رسانی قبلی تعداد روزها یا زمان عرضه سکه و حراج را کاهش دهیم. رحیمی خاطرنشان کرد: قطعا تا زمانی که سکه بهار آزادی متقاضی داشته باشد، عرضه سکه از طریق حراج در بانک کارگشایی ادامه خواهد داشت. یادآور می‌شود، تاکنون تعداد قریب به ۲۰۰ هزار سکه تمام بهار آزادی و بیش از ۱۵۰ هزار سکه نیم بهار آزادی از طریق حراج در بانک کارگشایی به متقاضیان عرضه شده است.

 زمین‌گیر شدن اقتصاد اروپا با افزایش نرخ یورو

افزایش ارزش یورو در اروپا منجر به زمین‌گیر شدن صادرات کالاهای اروپایی شده و رشد اقتصادی این منطقه را کاهش داده است. به گزارش اسپوتنیک، افزایش ارزش یورو مانعی بر سر راه صادرات منطقه یورو ایجاد کرده؛ ضمن اینکه افزایش ریسک‌های سیاسی به دنبال برگزیت و بلاتکلیفی در سیاست تجارت خارجی امریکا هم تاثیر نامطلوبی روی فضای کسب و کار این منطقه گذاشته و منجر به کاهش رشد اقتصادی اروپا شده است. بر همین اساس سرعت رشد اقتصادی منطقه یورو در ماه فوریه به دلیل کاهش اعتماد به فضای کسب و کار اروپا روند نزولی به خود گرفت که علت اصلی آن به افزایش ارزش یورو و به دنبال آن آسیب رسیدن به صادرات ۱۹ کشور عضو اتحادیه اروپا نسبت داده می‌شود. همچنین میزان تولیدات کارخانه‌یی در اروپا هم کاهش پیدا کرده است. از سویی مذاکرات برگزیت منجر به نوسان در شاخص بورس‌های قاره‌یی شده است. بر پایه این گزارش، نرخ تورم منطقه یورو در ماه فوریه در مقایسه با ژانویه 0.9 درصد کاهش دارد؛ اما در مقایسه با زمان مشابه سال قبل 1.3 درصد افزایش نشان می‌دهد و همچنان از هدف از پیش تعیین شده بانک مرکزی اروپا که ۲ درصد است، فاصله دارد.