:
كمينه:۲۳.۷۳°
بیشینه:۲۳.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی‌ خبر داد؛

ایجاد منابع جدید مالی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، تسهیلات 400 میلیاردی بانک‌ها به شرکتها

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری با بیان اینکه در 10 ماه گذشته از طریق بانک‌های دولتی و خصوصی 2800 میلیارد تومان اعتبار به 1250 شرکت تزریق شده است، گفت: این در حالی است که در چند سال گذشته حدود 1200 میلیارد تومان از منابع معاونت علمی و صندوق‌ نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیلات اعطا شده است.
کد خبر: ۱۰۹۶۱۶
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۴
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- دکتر علیرضا دلیری در نشست خبری امروز (دوشنبه) با اشاره به اهمیت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان افزود: با توجه به ریسک بالای فعالیت‌های دانش‌بنیان در معاونت علمی، 110 خدمت برای کاهش ریسک شرکت‌های دانش‌بنیان پیش‌بینی شده است.

وی اعطای تسهیلات و تامین مالی برای شرکت‌های دانش‌بنیان را از جمله حمایت‌های معاونت علمی برای شرکت‌های دانش‌بنیان نام برد و اظهار کرد: بر این اساس از ابتدای دولت یازدهم 400 میلیارد ریال از سوی صندوق‌های پژوهش و فناوری به شرکت‌ها اهدا شده است.

وی با بیان اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی با 3000 میلیارد ریال تاکنون 830 میلیارد تومان تسهیلات در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار داده است، ادامه داد: این منابع نمی‌توانند مشکلات مالی شرکت‌های دانش بنیان را مرتفع کنند؛ از این رو از یک سال گذشته فعالیت خود را بر ایجاد منابع مالی جدید متمرکز کردیم که بر این اساس وارد مذاکره با بانک‌ها شدیم.

دلیری با تاکید بر اینکه در این راستا با 12 بانک دولتی و خصوصی توافقنامه‌هایی امضا شد، خاطرنشان کرد: با امضای این توافقنامه‌ در 10 ماه گذشته 2800 میلیارد تومان اعتبار به 1250 شرکت تزریق شد که نشان می‌دهد در بانک‌ها،‌ فضای اعتماد ایجاد شده است.

به گفته وی،‌ در چند سال گذشته حدود بیش از 1200 میلیارد تومان از منابع معاونت علمی و صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های دانش بنیان تسهیلات پرداخت شد که حدود 400 میلیارد تومان از منابع معاونت علمی و مبلغ  830 میلیارد تومان از منابع 3000 میلیارد تومانی صندوق نوآوری و شکوفایی تامین شده است.

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی با اشاره به تسهیلات 2800 میلیارد تومانی بانکها در 10 ماه گذشته اضافه کرد: در حال حاضر شرایط رقابتی در میان بانک‌ها برای اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان ایجاد شده است.

وی بانک‌های ملت، سپه، ملی و سامان را از جمله بانک‌های پیشتاز برای اعطای تسهیلات به این شرکت‌ها نام برد و ادامه داد: این امر نشان می‌دهد که این بستر جدید مالی قابل توجیه است و می توانیم با استفاده از این بستر منابع مالی شرکت‌های دانش‌بنیان را توسعه دهیم.

دلیری با تاکید بر اینکه 83 درصد منابعی که توسط بانک‌ها پرداخت شده، از سوی بانک‌های خصوصی بوده است، اضافه کرد: 71 درصد پروژه‌ها از سوی بانک‌های خصوصی مورد حمایت قرار گرفته است و این در حالی است که اعطای تسهیلات از سوی بانک‌های خصوصی شرایط سخت‌گیرانه‌ای دارد.

دلیری اضافه کرد: پرداخت تسهیلات ماهیانه بانک‌ها از فروردین تا آذر ماه سال جاری از مبلغ 153 میلیارد تومان به 400 میلیارد تومان در آبان ماه رسیده است،‌ ضمن آنکه تعداد پروژه‌های حمایت شده نیز از 114 پروژه به 149 پروژه رسیده است؛ ولی علی رغم اینکه تعداد پروژه‌ها افزایش چشمگیری نداشته، ولی جمع مبلغ پرداختی نزدیک به 3 برابر شده که نشان از کیفی شدن ورود بانک‌ها به این حوزه بوده است.

صدور ضمانت‌نامه برای شرکت‌های دانش‌بنیان

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی‌ با اشاره به چالش‌های شرکت‌های دانش بنیان برای دریافت ضمانت‌نامه، خاطرنشان کرد: برای رفع این چالش سال گذشته از سوی معاونت علمی پیشنهادی به کمیسیون دولت ارائه شد که بر اساس آن صندوق‌های پژوهش و فناوری غیر دولتی می‌توانند ضمانت نامه برای شرکت‌های دانش‌بنیان صادر کنند که با تصویب این پیشنهاد از سال 96 بیش از 600 فقره ضمانت‌نامه از سوی این صندوق‌ها صادر شده است.

وی با بیان اینکه ما به دنبال همکاری با بانک‌ها برای صدور ضمانت‌نامه برای شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم،‌ ادامه داد: بانک توسعه صادرات گام‌های جدی برای صدور ضمانت‌نامه برداشته است که در این راستا این بانک از طریق یکی از صندوق‌های پژوهش و نوآوری اقدام به صدور ضمانت‌نامه می‌کند.

منابع مالی معاونت علمی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی با تاکید بر اینکه این معاونت از چندین منبع اقدام به جذب سرمایه برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان کرده است، گفت: صندوق توسعه ملی از جمله منابع مالی است که با مذاکراتی که با مسئولان این صندوق صورت گرفت، هیات امنایی تشکیل شد و شرکت‌های دانش‌بنیان همانند مناطق محروم از امتیازات خاص این صندوق می‌توانند استفاده کنند.

به گفته وی، سود تسهیلات این صندوق برای شرکت‌های دانش‌بنیان 4 درصد کمتر از سود سایر صندوق‌ها است.

دلیری، عدم آشنایی شرکت‌های دانش‌بنیان با بوروکراسی بانک‌ها و زمانبر بودن صدور ضمانت‌نامه را از جمله چالش‌های پیش روی شرکت‌های دانش‌بنیان نام برد و گفت: برای این امر همکاری‌هایی با صندوق‌های پژوهش و فناوری، صندوق توسعه ملی و بانک توسعه صادرات برای صدور ضمانت‌نامه صورت گرفته است.

وی همچنین از راه‌اندازی دفتر سرمایه‌گذاری در معاونت علمی به منظور تامین مالی برای شرکت‌های دانش بنیان خبر داد و گفت: این دفتر بستر لازم برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت از آن‌ها را فراهم می‌کند که تاکنون توانسته است از 240 ایده ارائه شده به این دفتر، بر روی تابلوی بورس 29 ایده را به فروش برساند.

دلیری، ایجاد 15 صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه را از دیگر راهکارهای تامین مالی برای شرکت‌های دانش‌بنیان نام برد و اضافه کرد: علاوه بر آن تابلوی SME را در بورس ایجاد کردیم که از طریق آن شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند سهام خود را عرضه کنند.

وی با بیان اینکه در گذشته شرکت‌های دانش‌بنیان دغدغه افشای اطلاعات فناوری‌های خود را از طریق مالیات داشتند،‌ ادامه داد: با توجه به معافیت شرکت‌های دانش‌بنیان از مالیات این مشکل رفع شده است و با بسترسازی‌های انجام شده 260 شرکت بیش از 10 میلیارد تومان و 60 شرکت بیش از 50 میلیارد تومان فروش دارند.

حمایت از استارتاپ‌ها

دلیری، اضافه کرد: این معاونت برای سال 1397 دو برنامه ارزش‌گذاری در شرکت‌های دانش بنیان و حمایت از شرکت‌های استارتاپی را در دستور کار دارد.

وی در عین حال اعطای وام به استارتاپ‌ها را خیانت به آنها دانست و گفت: اعتبارات استارتاپ‌ها باید از طریق هلدینگ‌ها، بازار سرمایه و یا بانک‌ها تامین شود و هدایت استارتاپ‌ها به این سمت نیاز به ارائه خدمات مشاوره دارد که با راه‌اندازی دفتر سرمایه‌گذاری در معاونت علمی اقدام به ارائه خدمات مشاوره‌ای به شرکت‌های استارتاپی می‌شود.

توسعه وقف در حوزه دانش‌بنیان‌ها

وی با بیان این‌که برای تامین منابع مالی شرکت‌های دانش‌بنیان تلاش شده است تا همه حوزه‌های سرمایه‌گذاری را برای حمایت از این شرکت‌ها فعال کنیم، افزود: از آنجایی که با منابع محدود دولتی نمی‌توان در این حوزه وارد شد، از این رو با مذاکراتی که با سازمان اوقاف صورت گرفت، توافق نامه‌ای در زمینه صرف منابع وقف در حوزه علم و فناوری به امضا رسید.

دلیری اضافه کرد: برای این منظور کارگزارانی در سازمان اوقاف ایجاد شد تا به امر حمایت از نخبگان و شرکت‌های دانش بنیان رسیدگی کند.

چالش پیچیده بیمه محصولات دانش‌بنیان

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی با اشاره به وضعیت بیمه محصولات دانش‌بنیان با تاکید بر اینکه برخی از این محصولات افق روشنی ندارند، توضیح داد: برای رفع چالش بیمه این نوع محصولات با بیمه مرکزی جلسات زیادی برگزار کردیم که برای صدور بیمه‌نامه در دو زمینه توافق حاصل شد.

وی بیمه محصولات دانش‌بنیان و بیمه اعتباری برای شرکت‌های دانش‌بنیان را از جمله دو زمینه مورد توافق میان معاونت علمی با بیمه مرکزی نام برد و خاطر نشان کرد: ولی تاکنون به مدل خاصی که بتوانیم این محصولات را تحت پوشش بیمه قرار دهیم، نرسیده‌ایم.

ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به فرابورس

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی با تاکید بر اینکه ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به فرابورس زیاد مشکل نیست، گفت: برای ورود شرکت‌ها به فرابورس، نیاز به هزینه‌های بالایی نیست. سقف این هزینه 50 میلیون تومان است، ولی میانگین آن بین 20 تا 30 میلیون تومان است.

وی ادامه داد: به منظور تسهیل شرکت‌های دانش‌بنیان به بورس اعلام کردیم 50 درصد از هزینه‌های ورود به فرابورس از سوی معاونت تامین می‌شود و بر این اساس هر مستندی که از سوی فرابورس به معاونت ارسال شود، اعتبارات آن پرداخت خواهد شد.

دلیری خاطرنشان کرد: تاکنون هیچ مستندی از فرابورس به معاونت علمی به منظور پرداخت هزینه‌های شرکت در فرابورس به ما ارسال نشده است.