:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

برگشت طرح ترافیک جدید به شورای شهر تهران

رییس سازمان امور شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: با توجه به اینکه طرح ترافیک نیاز به اصلاح داشت توسط فرمانداری تهران به شورای شهر عودت داده شد
کد خبر: ۱۰۹۵۳۵
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۷
اقتصاد گردان - رییس سازمان امور شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: با توجه به اینکه طرح ترافیک نیاز به اصلاح داشت توسط فرمانداری تهران به شورای شهر عودت داده شد و شورای شهر نیز اصلاحات را انجام داده و مجددا به فرمانداری بازمی‌گردد.

به گزارش ایسنا، محمدعلی افشانی در حاشیه مراسم آغاز طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی بار و مسافر شهری کشور با اشاره به آخرین وضعیت طرح ترافیک گفت: طبق قانون هر طرحی که شورای شهر مصوب کند باید به فرمانداری رفته و به صورت نهایی مصوب شود و اگر نیاز به اصلاح دارد، برگردانده شود. بنابراین این طرح نیز با توجه به اینکه نیاز به اصلاح داشت توسط فرمانداری تهران به شورای شهر عودت داده شد و شورای شهر نیز اصلاحات را انجام خواهد داد و مجددا به فرمانداری بازمی‌گرداند. اما درخصوص طرح زوج و فرد باید گفت که این طرح در سال آینده نیز بدون هیچ تغییری و مانند امسال خواهد بود.

 همه طرح جدید ترافیک زیر سوال است

محمد قانبیلی عضو هیات تطبیق مصوبات شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه طرح ترافیک جدید زیر سوال است و تصویب آن به امسال نمی‌رسد، گفت: در نهایت طرح به هیات حل اختلاف خواهد رفت و آنها به نفع ما رای خواهند داد.

به گزارش ایلنا، قانبیلی که بر مصوبات شورای شهر پیش از ابلاغ نظارت می‌کند با اشاره به اعتراض فرمانداری به طرح ترافیک جدید در جمع خبرنگاران گفت: اگرچه اسم خبرنگاران را در ابلاغیه نیاورده‌ایم، اما اینکه سهمیه خبرنگاران را به حداقل رساندند، مورد اعتراض ما نیز هست. یک‌درصد از 103هزار سهمیه ویژه را به خبرنگاران اختصاص داده‌اند که عددی نزدیک به هزار عدد می‌شود و سوال این است؛ شهرداری می‌خواهد این هزار عدد را به چه کسی بدهد؟ از آنها پرسیدیم که آیا می‌خواهید خبرنگاران را فریب دهید؟ من به صراحت می‌گویم اکثر عزیزانی که در شورای شهر تهران هستند، متاسفانه نسبت به قوانین شوراها اشراف ندارند.

نماینده استان تهران در شورای عالی استان‌ها با اشاره به مواردی که در ابلاغیه فرمانداری ذکر شده است در پاسخ به سوال ایلنا درباره تصویب اصل طرح در شورای عالی ترافیک گفت: برخی اعضای شورای شهر اذعان می‌کنند از آنجایی که شورای عالی ترافیک این طرح را تایید و تصویب کرده است کمیته انطباق نمی‌تواند روی آن نظری بدهد، اما همه طرح زیر سوال است. مصوبات شورا براساس قانون باید در کمیته انطباق بررسی شوند. طرح به کمیته انطباق آمده و کلی ایراد دارد.

 وی افزود: همین که می‌خواهند برای طرح زوج و فرد نیز از مردم پول بگیرند یک طرح جدا می‌خواهد. باید در ابتدا شهرداری یا شورا در قالب یک طرح یا لایحه، مصوبه و مجوز را از شورا می‌گرفت که می‌خواهد برای ورود به محدوده زوج و فرد هم عوارض دریافت کند و پس از تصویب در شورای شهر به کمیته انطباق می‌آمد، اما طرح را در دل طرح ترافیک جدید جا داده‌اند، چرا که متاسفانه سواد قانونی شورایی را ندارند.

او در پاسخ به اینکه شورای عالی ترافیک کشور نهاد بالادست است و شورای شهر فقط قیمت‌گذاری کرده است، گفت: شورای ترافیک هیچ ربطی به هیات تطبیق و مصوبات شورای شهر ندارد. در اصل این طرح هم ایراد وجود دارد. به نظر من تصویب این طرح به امسال نمی‌رسد و اگر ایرادات رفع نشود به هیات حل اختلاف خواهد رفت و آنها هم نظر هیات تطبیق مصوبات شورای شهر تهران را خواهند پذیرفت، چراکه اشکال قانونی است. باید قبل از 15 بهمن ماه مصوبه می‌گرفتند. عضو شورای عالی استان‌ها با انتقاد به عملکرد اعضای شورای شهر ادامه داد: متاسفانه شورا روی قوانین اشرافیت ندارد، حالا مقصر دبیرخانه، عضو شورا، مشاور یا کارشناس هر فرد دیگری که باشد مشخص است که روی قوانین اشراف ندارد و اکثر طرح‌هایی که از شورای شهر می‌آید، ایراد دارد و این برای شورا زشت است. شورا ام‌القرای یک کشور وقتی طرح می‌فرستد منی که در هیات تطبیق کار می‌کنم نباید بتوانم به آسانی از آن ایراد بگیرم، اما هر چه به فرمانداری می‌آید، ایراد دارد.

قانبیلی با تاکید بر اینکه این ایرادات فقط به طرح ترافیک باز نمی‌گردد، به مصوبه رد شده شورا در رابطه با اختصاص مکانی برای تجمعات هم اشاره کرد و گفت: بحث سیاسی و امنیتی به شورای تامین باز می‌گردد نه شورای شهر و اصلا شورای شهر نباید در آن ورود می‌کرد، چرا شأن خود را زیر سوال می‌برد؟ چرا شورا خود را کوچک کرد تا در کمیته انطباق نماینده قضایی ایراد بگیرد و من که عضوی از شورا هستم و باید از آن دفاع کنم، مجبور شوم سرم را پایین بیندازم، چراکه حرفی برای گفتن ندارم و اشکال قانونی است.

او با تاکید بر اینکه پیش از تصویب و در فرآیند تصویب سعی داشته است، اشکالات قانونی و حقوقی را به گوش اعضای شورا برساند، گفت: تمام بحث‌ها و ایرادات قانونی را برایشان فرستادیم اما گوش نکردند.

این عضو کمیته انطباق در واکنش به اینکه چرا فرمانداری و کمیته انطباق در دوره مدیریت شهری گذشته به مصوباتی همچون برج‌باغ‌ها و واگذاری املاک اعتراض نکرده و موجبات شهرفروشی و نابودی باغات را فراهم کرده است؟ گفت: کمیته انطباق فقط یک‌سال است که ایجاد شده است. از اواخر برج 9 یا 10 سال 95 کمیته انطباق به روش جدید که در مجلس مصوب شد، شروع به کار کرد و از همان دوران بود که یک نماینده شورای استان و عضو قضایی و فرماندار هم در کمیته حضور دارند. قبلا به این صورت نبود، در گذشته ریاست آن به عهده فرماندار بود و با یک‌سری از معاونان نشسته و خودشان تصمیم می‌گرفتند و خودشان مصوبات را بررسی می‌کردند، اما الان مجلس آن را قانونمند کرده است. نمی‌خواهم ایراد بگیرم اما گاهی می‌دیدیم هر آنچه می‌خواستند، تصویب کنند را در نهایت تصویب می‌کردند.

وی ادامه داد: اما این برای دوره قبل است، اما از اواخر برج 9 سال گذشته این رویه تغییر کرده است. الان که به عنوان عضو شورای عالی استان‌ها در این کمیته حضور دارم، مواردی از سوی شورا به کمیته ارسال می‌شود که ما نمی‌توانیم از طرح و مصوبه در کمیته انطباق دفاع کنیم. دوستان شورایی ما در قوانین شورا با وجود آنکه انسان‌های فرهیخته و توانمندی در حوزه‌های فعالیتی خود هستند اما تسلط ندارند.

 طرح جدید برای خبرنگاران عادلانه نیست

سردار مهماندار، رییس پلیس راهور تهران نیز با بیان اینکه از نظر من نباید برای ورود خبرنگاران به محدوده طرح ترافیک مبلغی از آنها اخذ شود، اظهار کرد: خبرنگاران همواره درحال ارائه خدمات هستند و ما باید زمینه فعالیت راحت‌تر را برای آنها فراهم کنیم. به نظر شخص من نه تنها نباید پولی از خبرنگاران اخذ شود بلکه باید شرایط فعالیتشان را بهتر هم کنیم چراکه خبرنگاران وظیفه بسیار مهمی در شبکه اطلاع‌رسانی کشور و پویا شدن و توسعه یافتن آن دارند.

رییس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: خبرنگاران قشری از جامعه هستند که درآمد چندانی ندارد و بسیاری از آنها نیز در بخش‌های خصوصی و مستقل مشغول فعالیت هستند که از بودجه خاصی بهره‌مند نیستند، اگر بخواهیم از خبرنگاران و رسانه‌ها به خصوص غیردولتی‌ها و مستقل‌ها عوارض طرح ترافیک دریافت شود، این موضوع باعث ایجاد نابرابری شده و فقط رسانه‌های خاصی امکان حضور در محدوده طرح و انجام کار خبری را خواهند داشت.

سردار مهماندار با اعلام اینکه شرایط خبرنگاران در طرح ترافیک جدید از عدالت به دور است، افزود: این شرایط یک محدودیتی برای خبرنگاران و رسانه‌ها ایجاد می‌کند و این با شعار طرح ترافیک جدید که «ایجاد عدالت برای همه و از بین بردن رانت» است، فاصله دارد.