:
كمينه:۲۴.۸۴°
بیشینه:۲۵.۷۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
مدیر سازمان تعاون روستایی یزد:

خشکسالی، تعاونی‌های روستایی یزد را به شدت تهدید می‌کند

مدیر سازمان تعاون روستایی یزد، با بیان این‌که خشکسالی تهدیدی جدی برای تعاون روستایی استان است، گفت:‌ حدود 12 هزار و 500 نفر از بهره‌برداران بخش کشاورزی عضو تعاونی روستایی استان یزد هستند.
کد خبر: ۱۰۹۵۲۸
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۴
اقتصادگردان- «علی‌جهازی» با اشاره به این‌که شبکه تعاونی‌ها، تشکل‌های روستایی و کشاورزی استان یزد با وجود 102شرکت تعاونی و اتحادیه، قریب بر 110 هزار نفر عضویت دارد، اظهار کرد: این شبکه سرمایه‌ای بالغ‌بر یکصد و 64 میلیارد ریال و ذخیره قانونی 74 میلیارد ریال دارد.

وی افزود: سازمان تعاون روستایی استان یزد با 12 واحد نظام صنفی و عضویت حدود 12 هزار و 500 نفر از بهره‌برداران بخش کشاورزی و 10 کانون خبرگان کشاورزی تحت نظارت سازمان تعاون روستایی استان مشغول به فعالیت و خدمت رسانی به کشاورزان و روستائیان است .

مدیر سازمان تعاون روستایی استان یزد، با اشاره به توانمندی‌های شبکه تعاونی‌های روستایی و کشاورزی استان یزد،گفت: با توجه به سرمایه گذاری‌های انجام شده در طول سالیان متمادی، این شبکه دارای بیش از 26 واحدصنایع تولیدی،تبدیلی،تکمیلی و فرآوری، 9 باب بازارچه و مراکز عرضه مستقیم محصولات کشاورزی،60 باب فروشگاه مصرف، 115 باب فروشندگی موادسوختی و سه جایگاه پمپ بنزین سکودار، سه شرکت حمل‌ونقل درون شبکه‌ای و 78 باب انبارچندمنظوره با ظرفیتی بیش از 47 هزار تن در سطح استان است .

جهازی در ادامه خشکسالی‌های متوالی، افزایش روند رو به رشد مهاجرت روستاییان به شهرها و خالی شدن روستاها از سکنه و ضعیف شدن تعاونی‌های روستایی را از مشکلات و محدودیت‌های سازمان تعاون روستایی استان دانست و بیان کرد: کمبود اعتبارات و امکانات، کمبود شدید نیروی انسانی متخصص در سازمان جهت حمایت و نظارت شبکه، پایین بودن توان مالی و کمبود نقدینگی شبکه در راستای احداث و تجهیز واحدهای تولیدی و مراکز عرضه مستقیم محصولات کشاورزی را از دیگر مشکلات نام برد .

این مقام مسئول، در پایان خاطرنشان کرد: عدم عضویت سازمان در برخی کمیته‌های تصمیم سازی و تصمیم گیری استانی سبب بروز برخی مشکلات در انجام بعضی از وظایف شبکه تعاونی‌ها و تشکل‌های تحت نظارت شده است.