:
كمينه:۱۵.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای سازمان حمایت عنوان کرد

نقش عرضه و تقاضا در تعیین قیمت

معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌یی و خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در مورد تاثیر محدودیت عرضه خودروسازان بر افزایش حاشیه قیمتی در بازار خودرو گفت: تغییرات قیمت بازار متاثر از تغییرات عرضه و تقاضا در بازار و تابع شرایط تاثیرگذار بر این دو مولفه است.
کد خبر: ۱۰۹۴۷۴
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵
اقتصادگردان- وحید منایی، معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌یی و خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در واکنش به گزارشی درباره «افزایش قیمت خودروهای داخلی» گفت: از اسفند سال 1391 با استناد به بند 5 ماده 58 مجموعه قوانین و مقررات اجرایی اصل 44 قانون اساسی، تصویب دستورالعمل تنظیم قیمت، مقدار و شرایط دسترسی به بازار کالاها و خدمات(انحصاری) در هر مورد با رعایت مقررات مربوطه به عهده شورای رقابت است به این ترتیب تنظیم دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو به شورای رقابت محول شده و بر این اساس قیمت خودروهای تولید داخل توسط این شورا تعیین می‌شود. او افزود: در این ارتباط بررسی تغییرات قیمت با منشأ کارخانه و بازار نشان‌دهنده ثبات نسبی قیمت‌های کارخانه است، طوری که برخی تغییرات مشاهده شده در قیمت کارخانه مرتبط با مجوز تغییرات قیمت صادره از سوی شورای رقابت بوده و خودروسازان نسبت به رعایت مصوبات این شورا اقدام کرده‌اند.

منایی تصریح کرد: تغییرات قیمت بازار متاثر از تغییرات عرضه و تقاضا در بازار و تابع شرایط تاثیرگذار بر این دو مولفه است. بررسی‌های به عمل آمده در مورد میزان تولید و عرضه شرکت ایران خودرو در 10ماهه سال جاری حاکی از افزایش 12.4درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل است. معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌یی و خدمات سازمان حمایت افزود: همچنین ایران خودرو برای کاهش التهاب بازار در روز ۲۱بهمن نسبت به عرضه 11هزار دستگاه خودرو در قالب فروش اقساطی اقدام کرده و دلیل متقنی مبنی بر کاهش عمدی و برنامه‌ریزی شده توسط شرکت‌های خودروساز وجود ندارد. او ادامه داد: تمام نمایندگان فروش شرکت‌های خودروساز کماکان موظف به عرضه خودرو با قیمت رسمی و مصوب شرکت ذی‌ربط بوده و موارد تخلف از طریق سامانه ارتباطی 124و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها قابل پیگیری است.