:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
با گذشت حدود 6 روز عملیات انتقال اجساد و لاشه هواپیما پایان نیافته است

جزئیات تازه از ماجرای دریافت چک از خلبانان

یک‌شنبه هفته گذشته یک فروند هواپیمای ATR72 در مسیر تهران- یاسوج و تنها 8 مایل مانده به فرودگاه مقصد با کوه دنا برخورد کرده و 66 سرنشین آن جان باختند.
کد خبر: ۱۰۹۴۳۱
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۵
اقتصادگردان- با رسانه‌یی شدن ناپدید شدن هواپیما از صفحه رادار در روزحادثه کمیته‌یی از سوی وزیر راه و شهرسازی تشکیل و کار برای یافتن لاشه هواپیما آغازشد اما 50 ساعت طول کشید تا اینکه سرانجام در گشت‌زنی یک فروند هلی‌کوپتر محل دقیق سقوط و لاشه هواپیما مشخص شد. پس از یافتن محل سقوط، کار انتقال اجساد به پایین کوه شروع شد اما بدی آب و هوا و کولاک کار انتقال را با مشکل مواجه  و در این فرآیند اختلال ایجاد می‌کرد به گونه‌یی که روز چهارشنبه اعلام شد که عملیات تجسس تا روز جمعه متوقف می‌شود و پس از آن هم معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال‌احمر اعلام کرد با توجه به بارش برف و وزش باد شدید در این منطقه کار انتقال اجساد به دوشنبه هفته آینده موکول شده است.
شاهین فتحی در مورد وضعیت ادامه عملیات جست‌وجو در محل سقوط هواپیمای تهران-یاسوج اظهار کرد: تا این لحظه به دلیل وضعیت جوی امکان اعزام نیرو و پرواز بالگردها برای عملیات جست‌وجو در محل سقوط هواپیمای تهران-یاسوج ممکن نیست. او اضافه کرد: جلساتی با کاپیتان‌های مستقر برای بررسی وضعیت جوی داشتیم ضمن اینکه جلسه مشترکی هم برای بررسی وضعیت با استاندار و نمایندگان ارتش برگزار کردیم که اگر وضعیت جوی اجازه دهد از بالگردها استفاده می‌کنیم اما اگر هوا به همین صورت باشد امکان پرواز بالگرد نخواهد بود و همین طور تا این لحظه امکان اعزام نیروها به ارتفاعات هم مقدور نیست.

 توقف پرواز هواپیماهای ATR72 آسمان

در شرایطی که هنوز جعبه سیاه هواپیمای ATR72 پیدا نشده و دلیل اصلی وقوع سانحه سقوط مشخص نشده است، سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: به‌طور موقت و تا اطلاع ثانوی پروازهای ATR مدل ۲۰۰ و ۵۰۰ شرکت هواپیمایی آسمان متوقف می‌شود.

به گزارش ایسنا، سازمان هواپیمایی کشوری در اطلاعیه‌یی اعلام کرد: برای اطمینان از ارتقای ایمنی پروازهای این نوع هواپیما لازم است به‌طور موقت و تا اطلاع ثانوی پرواز‌های ATR مدل ۲۰۰ و ۵۰۰ شرکت هواپیمایی آسمان متوقف شود تا سازمان هواپیمایی در فرصت مناسب بررسی‌های لازم را انجام دهد و پس از حصول اطمینان از ابعاد ایمنی از سرگیری پروازهای مذکور اعلام شود. این تصمیم در حالی انجام می‌شود که اغلب کارشناسان صنعت هوایی پیش‌بینی می‌کنند که بدی هوا و بارش برف می‌تواند مهم‌ترین دلیل این سقوط باشد.

 دفاعیات آسمان

سقوط هواپیمای ATR72 موجب شد که شایعات و همچنین انتقادات بسیاری درباره علت این سانحه رسانه‌یی شود، یکی از این شایعات به مقصر دانستن خلبان بازمی‌گردد. برخی دیگر هم صدور مجوز پرواز هواپیمایی آسمان برای پرواز را برجسته کرده و این بی‌توجهی را عامل اصلی سقوط معرفی کردند، عده‌یی نقص فنی را عامل برخورد هواپیما مطرح کردند و... اما هواپیمایی آسمان به تعدادی از این انتقادات و شایعات پاسخ داد.

در این اطلاعیه آمده است که هواپیمای ATR که از تهران به یاسوج پرواز کرد، هیچ مشکلی به لحاظ فنی نداشت و این امر مورد تایید سازمان هواپیمایی کشوری است، همچنین مرحوم خلبان فولادی از خلبانان زبده هواپیمایی آسمان که بیش از ۳۰۰۰ ساعت پرواز در رزومه خود داشت و 400مرتبه به شهر یاسوج پروازکرده بود ضمن اینکه خلبان قبل از پرواز، گزارش هواشناسی را مشاهده کرده و آن را امضا کرده بود. روابط‌عمومی آسمان همچنین در پاسخ به انتقادهای وارده به عدم تخصص‌گرایی مدیرعامل ایرلاین آسمان آورده است که علایی دارای دکترای مدیریت از دانشگاه تهران، دانشیار و استاد دانشگاه با سابقه ۱۵سال مدیریت در صنعت هوانوردی کشور اعم از نظامی و سیویل هستند و در مدیریت آسمان، کمترین ریسک دیده نشده و با وجود محدودیت‌ها، اصرار بر رعایت قانون، آیین‌نامه و دستورالعمل وجود دارد.

اما برخی انتقادها به سکوت مدیرعامل آسمان درخصوص این حادثه مربوط است که در اطلاعیه این ایرلاین آمده است: صبح روزحادثه، ستادی درسازمان هواپیمایی کشوری تشکیل و از همه از جمله مدیرعامل آسمان خواسته شد از هرگونه اظهارنظر خودداری کنند و تنها از یک کانال اطلاع‌رسانی شود و دلیل سکوت و عدم اظهارنظر همین است و آقای علایی و گروهی از مدیران آسمان از روز یک‌شنبه تا روز چهارشنبه در بخش بیده مستقر بوده و نهایتا با کمک فکری و اجرایی آقای علایی، محل هواپیما کشف می‌شود. اما جالب اینجاست که در بخشی از اطلاعیه روابط‌عمومی شرکت هواپیمایی آسمان به دلایل احتمالی سقوط پرداخته شده و اگرچه اعلام شده که گمانه‌زنی بیش نیست اما می‌تواند تبعاتی به همراه داشته باشد. در این اطلاعیه آمده است که وضعیت آب و هوایی ناپایدار ارتفاعات دنا، شرایط فرودگاه و عقب ماندن صنعت هوایی کشور از امکانات روز هوانوردی دنیاست.

 شرایط دریافت تضمین از خلبانان؟

حادثه سقوط هواپیمای ATR72 حواشی بسیاری داشت، یکی از این حواشی به مصاحبه نماینده ساری در مجلس بازمی‌گردد که او در این مصاحبه به دریافت چک از خلبانان این ایرلاین برای اجبار به پرواز پرداخته و گفته است که طی ماه‌های اخیر 30 نفر از خلبان‌های این ایرلاین از کار خود استعفا داده‌اند.

در این میان مدیرعامل هواپیمایی آسمان که از اظهارنظر درباره دلایل سقوط هواپیمای ATR72 منع شده بود با تایید دریافت تضامین از خلبانان این شرکت نسبت به مطالب مطرح ‌شده در خصوص استعفای خلبانان واکنش نشان داد.

به گزارش تسنیم، حسین علایی با بیان اینکه هیچ‌کس حتی مدیران شرکت هواپیمایی نمی‌توانند خلبان را وادار به انجام پرواز کنند، گفت: قبل از انجام هر پروازی سه گزارش هواشناسی به خلبان ارائه می‌شود. در مرحله اول اگر فرودگاه تشخیص بدهد هوا برای پرواز مناسب نیست اصلا منتظر نظر خلبان نمی‌ماند. در صورت تایید هوا برای پرواز نوبت به خلبان می‌رسد تا تشخیص دهد امکان پرواز وجود دارد یا خیر. در صورتی که خلبان هوا را برای پرواز مناسب بداند، فرم تایید را امضا و سپس پرواز می‌کند.

او با بیان اینکه «هیچ تضمینی در قالب چک برای پرواز از خلبان‌ها مطالبه نمی‌کنیم»، افزود: تضمین‌هایی که از خلبان‌ها گرفته می‌شود مربوط به مرحله آموزش در فضای شبیه‌سازی ‌شده یا همان «سیمیلاتور» در شرکت‌های خارجی است. خلبان‌ها قبل از اعزام برای این مرحله به شرکت‌های هواپیمایی تعهدی معادل این هزینه می‌دهند تا به ‌اندازه هزینه آموزش برای همان شرکت پرواز انجام دهند، این یک عرف بین‌المللی است.

او همچنین با بیان اینکه استعفای خلبان‌ در شرکت آسمان از رویه عادی سایر شرکت‌ها برخوردار است، تصریح کرد: «نه استعفا در حد معناداری داشته‌ایم و نه استخدامی در این ابعاد. خلبان‌ها به‌طور معمول بین شرکت‌های مختلف در حال چرخش هستند.»