آمارهای صادراتی گویای آن است که در یکسال گذشته صادرات به اندونزی و تایلند بیشترین نرخ رشد را داشته است.
اقتصادگردان- همچنان نام چین در صدر مقاصد صادراتی ایران جا خوش کرده و به سنت سالهای
قبل کشورهایی مانند امارات متحده عربی، عراق، جمهوری کره، ترکیه، هند،
افغانستان و پاکستان در ردههای دوم تا هشتم بازارهای صادراتی ایران قرار
داشته و در مجموع ۲۹میلیارد و ۳۹۴ میلیون دلار از صادرات ۳۷میلیارد دلاری
۱۰ماهه اول سال را به خود اختصاص دادهاند. اما نکته جالب اینکه پس از این
کشورها که میزان صادرات ارزشی و حجمی آنها کمابیش همانند سالهای قبل و
حداقل سال قبل بوده است، رتبه ۹ و ۱۰ جدول بازارهای صادراتی به تایلند و
اندونزی مربوط میشود که به ترتیب ۱۵۰ و ۲۶۷درصد رشد صادرات ارزشی
داشتهاند. بدینترتیب در ۱۰ماهه اول امسال ۵۸۶ میلیون دلار کالا به مقصد
تایلند صادر شده که حجم آن معادل حدود 5/1میلیون تن بوده است. صادرات به
تایلند 1.6درصد از کل صادرات کشور را شامل شده و به ترتیب از نظر ارزش و
وزن ۱۵۰ و ۱۱۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. اندونزی
نیز کشوری است که در سال جاری بیشترین نرخ رشد صادرات ایران را به خود
اختصاص داده است. این کشور که در رده دهمین بازار صادراتی ایران قرار گرفته
در ۱۰ماهه اول سال جاری ۴۶۵ میلیون دلار کالای ایرانی وارد کرده که حجم
این کالاها یکمیلیون و ۴۰۰هزار تن بوده است. از مجموع صادرات کشور 1.3درصد
به اندونزی مربوط بوده و واردات این کشور از ایران نسبت به مدت مشابه سال
قبل از نظر ارزشی و وزنی به ترتیب ۲۶۷ و ۹۸درصد رشد داشته است.