:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۴.۷۹°
Updated in: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۱
مدیرعامل بورس انرژی اعلام کرد

معامله ۵۰ کالای جدید در بورس انرژی در سال جاری

مدیرعامل بورس انرژی ایران از ورود ۵۰ کالای جدید در این بورس در طی سال ۱۳۹۶ خبر داد و گفت برخی از محصولات پتروشیمی از جمله این کالا ها هستند.
کد خبر: ۱۰۹۴۱۰
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- در سال ۱۳۹۶ محصولات جدیدی در بورس انرژی داد و ستد شد.  به گفته مسئولان روند پذیرش‌ها همچنان رو به توسعه است، اضافه شدن محصولات جدید در هر سال به لیست کالاهای پذیرفته‌شده در بورس انرژی ایران ظرفیت بالقوه معاملاتی را پیش روی فعالین قرار می‌دهد و این موضوع سبب توسعه این بازار است.

سابقا مطرح شده بود که فرآیند پذیرش محصولاتی همچون نفت کوره ۲۸۰ و بلندینگ حلال ۴۱۰ پالایش نفت کرمانشاه، اکسترکت شرکت نفت سپاهان و نیز زغال‌سنگ شرکت سامان کاوش طبس در دستور کار بورس انرژی قرار گرفته است.

مدیرعامل بورس انرژی درباره تعداد کالاهایی که در سال ۱۳۹۶ وارد بورس انرژی شده است، گفت: حدود ۵۰ کالا در سال جاری در بورس انرژی وارد شده است. حلال های گرید جدید، نفتای بندر عباس و نفتای شیراز از آن جمله هستند.

وی در پاسخ به اینکه آیا استفاده از ابزار جدید مالی جدیدی در دستور کار بورس انرژی برای سال ۱۳۹۷ قرار خواهد گرفت، گفت: در سال جاری پذیره نویسی اولین صندوق پروژه به عنوان ابزار مالی جدید در بورس انرژی انجام شد و برای سال ۱۳۹۷ با سازمان بورس برای ورود ابزارهای مالی بیشتر مذاکره خواهیم کرد.

در سال ۱۳۹۶ پذیره نویسی اولین صندوق سرمایه‌گذاری پروژه در بورس انرژی، از ابزارهای نوین مالی در طی سال‌های اخیر به عنوان یکی از ابزارهای جذب سرمایه در بازار سرمایه انجام شد مدیرعامل بورس انرژی معتقد است که این ابزار به سرمایه‌گذاران با درجه ریسک پذیری متفاوت و همچنین بنگاه‌های اقتصادی کشور که نیازمند به وجوه نقد هستند، کمک کرده است. این ابزارها علاوه بر جذب سرمایه‌های کوچک و بزرگ، هدایت وجوه نقد از بازارهای کم کارآمد به بازارهای کارآمد را به عهده دارند.