:
كمينه:۲۰.۷۹°
بیشینه:۲۲.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
یک عضو کمیسیون انرژی:

استانداردسازی سوخت باید در همه جای کشور در دستور کار قرار گیرد

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه استاندارد سازی سوخت در دستور کار شرکت ملی پالایش قرار گرفته، گفت: باید سوخت مناسبی هم به لحاظ کیفی و هم از لحاظ استانداردهای زیست محیطی در اختیار مردم قرار گیرد.
کد خبر: ۱۰۹۳۸۸
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۰
اقتصادگردان- علی بختیار در خصوص ضرورت در اولویت قرار گرفتن بهینه سازی سوخت با استاندارد یورو ۴، بیان کرد: موضوع حفظ محیط زیست امروز از واجبات است و باید با دقت بیشتری مسائل زیست محیطی رعایت شود. امروز رویکرد جهانی نیز در جهت حفظ محیط زیست است. کنوانسیون های زیست محیطی که در دنیا شکل گرفته و در این سال ها جمهوری اسلامی نیز به آن ها ملحق شده از جمله کنوانسیون کیوتو، نشان دهنده اهمیت موضوع گرمایش زمین و آلایندگی های زیست محیطی در کشور و در حوزه بین الملل است.

وی در ادامه با بیان اینکه باید در کل کشور استانداردهای زیست محیطی را تعریف کنیم، تصریح کرد: سازمان حفاظت از محیط زیست باید در راستای استانداردسازی سوخت گام بر دارد. در این زمینه مجلس اختیارات وسیعی را به سازمان حفاظت از محیط زیست داده است. با این اختیارات وسیع سازمان حفاظت از محیط زیست باید کار های بزرگی را در کشور انجام دهد اما این اینکه چقدر بتواند در این مسیر موفق شود به همکاری و تعامل بین نهادهای مرتبط با دولت بستگی دارد.

بختیار گفت: البته مجلس تکالیفی برای سایر سازمان ها نیز در نظر گرفته است. از جمله وزارت نفت و وزارت صنعت و معدن نیز در این زمینه تکالیفی دارند.

وی افزود: اکنون باید وزارت نفت و وزارت نیرو و سایر وزارت خانه ها با سازمان حفاظت از محیط زیست همراه باشند و در زمینه استاندارد یورو ۴ که سال هاست مکلف به رسیدن به آن و اجرایش شده اند و هم چنین رفتن از استاندارد یورو ۴ به یورو ۵، برنامه ریزی کنند.

نماینده مردم گلپایگان در مجلس، بیان کرد: متاسفانه خودروسازها نیز خودروهایی را تولید می کنند که بیش از دو و بعضا سه برابر مصرف بهینه، مصرف دارند. این موضوع نیز هم از لحاظ انرژی و هم از لحاظ مسائل اقتصادی مهم است. باید دستگاه ها و نهادهای مختلف با اعتقاد به حفظ محیط زیست، اقدامات لازم را انجام دهند. ما باید در جهت حفظ محیط زیست و کاهش میزان مصرف و بهینه سازی سوخت، تلاش کنیم. ایران یکی از کشورهای منطقه است که میزان مصرف انرژی در آن بالاست و در این سال ها نیز موفقیت چشمگیری در کاهش مصرف انرژی نداشتیم.

بختیار خاطرنشان کرد: در برخی از کلانشهر ها سوخت یورو ۴ عرضه می شود اما در خیلی از شهر ها سوخت استاندارد وجود ندارد. هرچند که استاندارد سازی در دستور کار شرکت ملی پالایش قرار گرفته ولی در برخی از شهرها رعایت نمی شود.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه استانداردسازی سوخت باید در همه جای کشور در دستور کار قرار گیرد، گفت: با توجه به این که تعداد روزهای آلوده در کلانشهرها افزایش یافته است، ما باید در کلانشهرها از استاندارد یورو ۴ به یورو  ۵ حرکت کنیم. ما باید حتما در کلانشهر تهران و سایر کلانشهرها ارتقای استاندارد سوخت داشته باشیم.