:
كمينه:۱۴.۸۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
کمپین‌‌های جدیدی برگزار می‌کنند

مخالفان «برگزیت» با اتوبوس‌های قرمز

اتوبوسی که پیامدهای فاجعه‌آمیز و گزاف خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را هشدار می‌دهد، سفر خود را در جاده‌های کشور آغاز کرد. پیش از همه‌پرسی ماه ژوئن سال 2016 اتوبوسی که بوریس جانسون با آن به سفر جاده‌یی رفت به نماد کمپین خروج تبدیل شد؛ اتوبوسی که روی آن این شعار نوشته شده بود: «ما هفته‌یی 350 میلیون پوند به اتحادیه اروپا می‌فرستیم؛ بیایید به جای آن بودجه خدمات بهداشت و درمان ملی (ان‌ا‌چ‌اس) را تامین کنیم.»
کد خبر: ۱۰۹۳۶۶
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۴
اقتصاد گردان - طلا تسلیمی: در آن زمان دیوید کامرون نخست‌وزیر وقت کمپین ماندن در اتحادیه اروپا را هدایت می‌کرد و حالا به نظر می‌رسد پس از دو سال، گروه‌های حامی ماندن لندن در اتحادیه اروپا راهی جاده‌ها شده‌اند تا شکست کامرون را جبران کنند.

به گزارش بلومبرگ، دو سال از همه‌پرسی برگزیت گذشته و اکنون دولت بریتانیا به خارج کردن این کشور از اتحادیه اروپا تا پایان ماه مارس سال 2019 متعهد است، اما اختلاف‌نظرها در این زمینه همچنان ادامه دارد. در حالی که صحبت از یک همه‌پرسی دوباره در میان است، مخالفان برگزیت تصمیم گرفته‌اند که با اتوبوس قرمز خود راهی جاده‌ها شوند. شعار آنها هم این است: «طبق گزارش دولت، برگزیت هفته‌یی 2000میلیون پوند هزینه دارد، می‌ارزد؟» این اتوبوس سفر 8 روزه خود را چهارشنبه از مقابل دفتر نخست‌وزیری در لندن آغاز کرده و 33 توقف در سراسر کشور خواهد داشت. سازماندهندگان این برنامه می‌گویند هزینه آن از سوی مردم و با اختصاص میانگین 24 پوند تامین شده است. استفان تیمز قانونگذار حزب کارگر در مصاحبه‌یی در این باره گفت: «این یک اثبات ریاضیاتی است که برای تاثیرگذاری طرح‌ریزی شده و من فکر می‌کنم که این یکی تاثیرگذار باشد. مردم باید فکر کنند که آیا واقعا برگزیت سختی را که دولت پیشنهاد می‌دهد، می‌خواهند یا خیر؟» با این حال شاید استفاده از یک سری اعداد روی یک اتوبوس دیگر چندان هم موثر نباشد.

آمارهای اولیه ارائه شده از سوی جانسون که ظاهرا از سهم خالص بریتانیا در بودجه اتحادیه اروپا خبر می‌داد، از همان زمان حامیان ماندن در بلوک را به‌ شدت خشمگین کرد، چرا که آنها معتقدند این آمار و ارقام عموم بریتانیایی‌ها را دچار اشتباه کرده چون کمک‌هزینه‌ها و تخفیفات در آنها محاسبه نشده است. در آن زمان مایکل گوو، شریک جانسون در کمپین‌های خروج با بیان اینکه «مردم این کشور به ‌اندازه کافی سخن کارشناسان را شنیده‌اند» ماجرا را فیصله داد. اکنون نگرانی تیمز و دیگر همراهان او در این سفر اتوبوسی این است که در آن آمار هیچ تغییری حاصل نشده است.

در همین حال به گزارش فایننشال‌تایمز، گروهی دیگر از حامیان ماندن در اتحادیه اروپا در بازه زمانی 6 هفته‌یی که تا رای‌گیری پارلمان درباره ماندن بریتانیا در اتحادیه گمرکی اروپایی باقی مانده، کمپین‌هایی به راه انداخته‌اند که در صورت پیروزی در استراتژی ترزا می ‌نخست‌وزیر بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا شکافی عمیق ایجاد خواهد کرد.

کمپین «بهترین برای بریتانیا» که بخشی از بودجه آن توسط موسسه جامعه آزاد جورج سوروس تامین شده؛ قصد دارد در برنامه‌یی تبلیغاتی در وصف مزایای اتحاد نزدیک با اتحادیه اروپا برگزار کند. الوئیس تاد رییس این گروه با اشاره به اینکه برنامه‌ها مستقیما «برگی از دفتر کمپین خروج» خواهد بود، گفت: «بیلبوردهایی نصب خواهد شد، اما در زمینه دیجیتال هم بسیار هزینه می‌شود.» گروه بهترین برای بریتانیا تاکنون حدود 1.2میلیون پوند کمک مالی دریافت کرده که 500 هزار پوند دریافتی از موسسه جامعه آزاد جورج سوروس بخش اعظم آن بوده و 172هزار پوند دیگر نیز از طریق برنامه کمک‌های مالی آنلاینی به دست آمده که پس از محکومیت جورج سوروس از سوی روزنامه‌ها به اجرا گذاشته شده است. این گروه بخش اعظم تبلیغات خود را به تلاش برای جلب حمایت رای‌دهندگان در بخش‌های میانی و شمالی بریتانیا اختصاص خواهد داد. پیام‌های این گروه همچون «برای حق خود در متوقف کردن برگزیت بجنگید»، از گروه متحد بریتانیای آزاد شدیداللحن‌تر است. بریتانیای آزاد که عملا از یک کمپپین ماندن در اتحادیه اروپا در دوران پیش از همه‌پرسی 2016 به جا مانده، در وهله اول بر کسب اطمینان از برگزیتی نرم متمرکز است.

کمپین‌های مخالف برگزیت از زمان همه‌پرسی تاکنون از ضعف‌های متعددی رنج می‌بردند: این برداشت که آنها به‌دنبال بازگشت از رایی دموکراتیک هستند؛ نبود رهبری باسابقه و رده بالا؛ ارتباط با افرادی که به عنوان اعضای «گلچین جهانی» مورد انتقاد قرار می‌گیرند همچون جورج سوروس میلیاردر مشهور، تونی بلر نخست‌وزیر پیشین بریتانیا و نیک کلگ معاون پیشین نخست‌وزیر. اما جنبش‌های امروزی حمایت از ماندن در اتحادیه اروپا انگیزه‌هایی دیده می‌شود که در کمپین ماندن کامرون مشاهده نمی‌شد. بهترین برای بریتانیا 50هزار نفر را در فهرست مخاطبان خود دارد و حدود 500 هزار نفر نیز در فهرست مخاطبان و پیروان بریتانیای آزاد در فیس‌بوک هستند. مخالفان برگزیت همچنین از تغییر توازن در پارلمان (ناشی از شکست حزب حاکم محافظه‌کار در انتخابات زودهنگام) نیز سود می‌برند؛ همین مساله در ماه دسامبر سبب شد که دولت رایی اساسی را از دست بدهد و همین رای تضمین قانون حق اظهارنظر پارلمان درباره توافق نهایی برگزیت محسوب می‌شود.

مخالفان برگزیت بر این عقیده‌اند که ترزا می‌ از حمایت کافی مجلس عوام برای خارج کردن بریتانیا از اتحادیه گمرکی اروپا برخوردار نیست. اصلاحیه قانون گمرکی در راستای ماندن بریتانیا در اتحادیه گمرکی اروپا تنظیم شده است؛ در همین راستا اصلاحیه مشابهی در قانون تجارت نیز لازم خواهد بود که به معنای انجام اقدامات ضروری در جهت کسب اطمینان از باقی‌ ماندن شرایط گمرکی درست همانند شرایط روز پیش از خروج خواهد بود. انتظار می‌رود قانونگذاران در ماه مارس درباره این دو اصلاحیه رای‌گیری کنند. موفقیت این اصلاحیه به دو گروه اصلی، یعنی قانونگذاران محافظه‌کار حامی ماندن در اتحادیه اروپا و حزب کارگر بستگی دارد. اما موفقیت در پارلمان به معنای پایان جنگ علیه برگزیت نخواهد بود و حامیان ماندن همچنان مجبورند برای بازگشت از برگزیت تا پیش از رای‌گیری بر سر توافق مذاکره‌ شده توسط دولت ترزا می به تلاش‌های خود ادامه دهند.