:
كمينه:۲۰.۷۹°
بیشینه:۲۲.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
متولیان بخش خصوصی خواستار شدند

بسته پیشنهادی نجات صنعت نساجی

نساج‌ها اوضاع نامناسب اقتصادی مردم را دلیل اصلی تشدید رکود در صنعت نساجی می‌دانند. البته معضل قاچاق هم به وضعیت نامناسب این صنعت دامن زده است
کد خبر: ۱۰۹۳۶۰
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۹
اقتصاد گردان -  اعمال تعرفه ترجیحی واردات محصولات نساجی از ترکیه نیز از دیگر موضوعاتی است که با اجرایی شدن این قرارداد طی یک‌سال اخیر 2.5میلیارد دلار واردات محصولات نساجی از ترکیه به ایران انجام شد، اما صادرات ایران به ترکیه تنها 37میلیون دلار بود. فعالان اقتصادی می‌گویند که بیشتر واردات محصولات نساجی از ترکیه به ایران به پوشاک اختصاص داشته و واردات نخ‌های مشابه تولید داخل را نیز داشته‌ایم.

در این زمینه یکی از اعضای انجمن نساجی می‌گوید که در حال حاضر فعالان این صنعت با مشکلات زیادی در بخش‌های مختلف از جمله پرداخت مالیات، بیمه تامین اجتماعی و همچنین نحوه برخورد شهرداری‌ روبه‌رو هستند. از سوی دیگر نیز رییس اتاق ایران در نشست تخصصی با صاحبان صنایع از انجمن نساجی خواست که مشکلات صنعت را اولویت‌بندی کرده و راهکارهای کارشناسی را در قالب بسته پیشنهادی در اختیار متولیان اجرایی قرار دهند. در نشست کمیسیون صنعت اتاق ایران، مشکلات صنعت نساجی کشور با حضور رییس پارلمان بخش خصوصی، رییس فراکسیون حمایت از صنایع نساجی مجلس شورای اسلامی و معاونت نساجی وزارت صنعت، معدن و تجارت بررسی شد.

در ابتدای این نشست رییس انجمن صنایع نساجی ایران ضمن اشاره به برخی مشکلات موجود در این صنعت، راهکارهایی که از سوی انجمن مطرح شده را مورد توجه قرار داد. جمشید بصیری‌تهرانی گفت: کاهش تعرفه مواد پایه، اجرای کامل قانون مالیات‌های مستقیم، استمرار مبارزه با قاچاق پوشاک، کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی و اجرای درست قانون مشاغل سخت و زیان‌آور از جمله مهم‌ترین راهکارهایی است که انجمن برای رفع چالش‌های این صنعت مطرح کرده است. این فعال اقتصادی پیوستن به سازمان تجارت جهانی را مهم‌ترین موضوعی دانست که می‌تواند به رفع چالش‌های صنعت نساجی کشور کمک کند. او یادآور شد: این صنعت طی چندین دهه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین صنایع ایران شناخته می‌شد و حتی تولیدات خود را به کشورهای اروپایی نیز صادر می‌کرد اما متاسفانه در حال حاضر مورد بی‌مهری قرار گرفته و بخش قابل‌ توجهی از ظرفیت‌های آن بدون استفاده رها شده است. در ادامه ناصر موسوی‌لاریگانی رییس فراکسیون حمایت از صنایع نساجی مجلس موافقتنامه تجارت ترجیحی که چندی پیش ‌بین ایران و ترکیه به امضا رسید را پشت پای محکمی به صنعت نساجی کشور توصیف کرد و گفت: موضوع صنعت نساجی و چالش‌هایی که در این بخش وجود دارد از سوی نمایندگان مجلس نیز مورد توجه قرار گرفته و بر همین اساس ستادی برای مبارزه با قاچاق کالا در مجلس شکل گرفته که مقابله با پدیده قاچاق به ویژه منسوجات که بیشترین حجم قاچاق را به خود اختصاص می‌دهد در اولویت برنامه‌ها قرار داده است. او تاکید کرد: در حال حاضر بیشترین میزان قاچاق در حوزه پوشاک از طریق مناطق آزاد انجام می‌شود. این نماینده مجلس در ادامه به موضوع ارزش‌ افزوده و مشکلاتی که برای تولیدکنندگان صنعت نساجی به دنبال داشته، اشاره و تصریح کرد: از آنجایی که صنعت نساجی می‌تواند در تولید و هم در اشتغال سودمند باشد، لازم است مورد حمایت همه‌جانبه قرار گرفته و سیاست‌های مربوط به این حوزه بازنگری شود. از طرفی نوسازی تجهیزات و ماشین‌آلات این صنعت امری ضروری است.

از سوی دیگر عضو انجمن نساجی با تشریح جزئیات جلسه اخیر فعالان صنعت نساجی با مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و نمایندگان مجلس به فارس گفت: در این جلسه موضوع کاهش 6 واحدی مالیات بر ارزش افزوده نساجان مطرح شد به‌طوری که نرخ مالیات برای این صنعت 3 درصد لحاظ شود.

احد کرمانی اظهار کرد: برای نهایی شدن کاهش مالیات‌ها باید به تایید دولت و شورای نگهبان برسد که در صورت عملی شدن آن شاهد پایین آمدن زیان‌های مالی ایجاد شده در واحدهای نساجی خواهیم بود. این عضو انجمن نساجی با بیان اینکه جلسه فعالان صنعت نساجی با مسوولان حدود 5 ماه پیش نیز برگزار شد، گفت: در آن جلسه، اعمال تعرفه صفر برای واردات پنبه مورد تاکید قرار گرفت اما با گذشت زمان شاهد رشد 25 درصدی قیمت دلار بودیم و در عین حال، قیمت پنبه نیز افزایش یافت که در این وضعیت حتی اعمال تعرفه صفر برای واردات پنبه نیز کمک‌کننده نخواهد بود. کرمانی همچنین درباره وضعیت بازار شب عید فعالان صنعت نساجی نیز گفت: وضعیت بازار از سال گذشته نیز بدتر شده و هم‌اکنون 30 تا 35درصد ظرفیت واحدهای نساجی فعال است در حالی که سال گذشته این موقع شاهد فعالیت 45درصد ظرفیت صنعت بودیم.

در عین حال رییس پارلمان بخش خصوصی کشور نیز با حضور در این نشست برای آسیب‌شناسی وضعیت صنعت نساجی توسط مرکز تحقیقات اتاق ایران اعلام آمادگی کرد و گفت: در این حوزه تشکل‌های فعال می‌توانند به کمک مرکز تحقیقات اتاق ایران بیایند تا مطالعه دقیقی در مورد وضعیت این صنعت انجام شود. زمانی که مشکل و چالش موجود را ریشه‌یابی کنیم، می‌توانیم راهکار مناسبی برای آن ارائه دهیم. غلامحسین شافعی، در ادامه به موضوع قرارداد تجارت ترجیحی که چندی پیش بین ایران و ترکیه امضا شد، اشاره کرد و گفت: ایران جزو کشورهایی است که کمترین قراردادهای تجارت ترجیحی را با همسایه‌های خود دارد. باید اذعان کرد این قرارداد تجارت ترجیحی که در دولت قبل بین ایران و ترکیه به امضا رسید، نکاتی دارد که برای بخش خصوصی قابل ‌باور نبود. این قرارداد مشکلات بزرگی را برای صنعت کشور شکل داد. به گفته این مقام مسوول، طبق نظرسنجی‌ها و مطالعاتی که صورت گرفته بیشترین ضربه به صنعت پوشاک و صنعت قطعه‌سازی خودرو وارد آمد. از طرفی میزان برد ترکیه از این قرارداد بالغ ‌بر 2 میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار ارزیابی شد این در حالی است که میزان عایدی ایران از این قرارداد بالغ‌ بر 38.2میلیون دلار بوده است.

رییس اتاق ایران به موضوع قاچاق به‌ویژه در حوزه صنعت نساجی اشاره کرد و گفت: تحت هیچ شرایطی با روش‌های پلیسی نمی‌توان با پدیده قاچاق مبارزه کرد در این حوزه باید سراغ فرمول‌های اقتصادی برویم.