:
كمينه:۲۱.۷۹°
بیشینه:۲۲.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات اعلام كرد

اولین ارز دیجیتال کشور پیاده‌سازی می‌شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از پیاده سازی اولین ارز دیجیتال کشور به صورت آزمایشگاهی خبر داده و حال بايد منتظر ماند كه با برنامه ريزي بانك مركزي شرايط براي عرضه و تقاضاي ارز ديجيتال در كشور فراهم شود
کد خبر: ۱۰۹۳۰۷
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۷
اقتصاد گردان – محسن شمشيري: محمد جواد آذري جهرمي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در پست توئيتري خود نوشت: در جلسه اي كه با هيئت مديره پست بانك در خصوص ارزهاي ديجيتال مبتني بر زنجيره بلوكي داشتم، مقرر شد اين بانك اقدامات لازم براي پياده سازي آزمايشي اولين ارز ديجيتالي كشور را با استفاده از ظرفيت نخبگان كشور به عمل آورد.  مدل آزمايشي براي بررسي وتاييد به نظام بانكي كشور ارائه خواهد شد. 

براين اساس وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از پیاده سازی اولین ارز دیجیتال کشور به صورت آزمایشگاهی خبر داده و حال بايد منتظر ماند كه با برنامه ريزي بانك مركزي شرايط براي عرضه و تقاضاي ارز ديجيتال در كشور فراهم شود. 
محمدجواد آذری جهرمی در اینستاگرام خود نيز با بیان اینکه دنیا در حال تحول است و یکی از این تحولات، «ارزهای دیجیتال» هستند، اظهارداشت: رویکرد انفعالی در خصوص فناوری و انتظار دستگاه ها از یکدیگر طبیعتا باعث عقب‌ماندگی و در نهایت انفعال حاکمیت خواهد شد.
وی ادامه داد: بر این اساس و با استفاده از ظرفیت های موجود ارتباطات و فناوری اطلاعات در عرصه بانکداری و نظام مالی کشور و نیز ظرفیت بالای جوانان کشور، در جلسه‌ای که با هیات مدیره پست بانک ایران داشتم، مقرر شد این بانک با اعلام فراخوان و شناسایی نخبگان کشور در این عرصه، اولین ارز دیجیتال کشور را به صورت آزمایشگاهی پیاده سازی و این مدل را برای بررسی و تایید به نظام بانکی کشور عرضه کند.
وزیر ارتباطات از همه کسانی که در این حوزه تخصص دارند دعوت کرد در فراخوان پست بانک حضور فعالانه داشته باشند
به گزارش تعادل، اين اقدامات مي تواند پيرو فعاليت هاي اخير برخي هموطنان كه در شبكه هاي مجازي و ديجيتال، به دنبال خريد و فروش وسرمايه گذاري در پول هاي مجازي از جمله بيت كوين هستند، و همچنين نگراني ها و محدوديت هايي كه برخي كشورها و مقامات پولي و دولت هاي اكثر كشورها نسبت به آينده ارز ديجيتال ابراز كرده اند، زمينه ساز ايجاد ارز ديجيتال در ايران براساس پروتكل ها، ضوابط اجرايي و نظارتي و قانوني باشد. 

بسياري از كارشناسان با هشدار به مسوولان بانكي و ارزي كشور اعلام كرده اند كه نمي توان از اثرات ارزهاي ديجيتال مانند بيت كوين غافل بود و اگر نسبت به اين پديده انعطاف پذير نباشيم و منفعل باشيم باعث عقب ماندگي كشور از حوزه ارز ديجيتال خواهد شد و از آنجا كه پول مجازي پولي جهان شمول و مورد استقبال بازرگانان و فعالان اقتصادي مختلف است، به سادگي مي تواند بازارهاي رسمي را دور بزند و يا به حاشيه براند و در آن صورت بخشي از ارز و پول و سرمايه هاي كشور و عده اي از سرمايه گذاران بدون نياز به مسوولان نظارتي و مراجعه قانون، به شبكه هاي پول ديجيتال مراجعه خواهند كرد و در آن صورت هر گونه عدم حضور و انفعال در اين بازارها، به زيان منافع اقتصادي و ملي كشور تمام خواهد شد. 
در اين زمينه، بسياري از كارشناسان بانكي و پولي كشور از جمله ديواندري رئيس پژوهشكده پولي و بانكي اعلام كرده اند كه بانك مركزي و پژوهشكده سرگرم مطالعه و بررسي مزايا و معايب پول ديجيتال و اقدامات اساسي و علمي وحرفه اي در اين زمينه است. 
اگرچه در ابتدا با موج استقبال از بيت كوين و ارزهاي ديجيتال، ارزش بيت كوين افزايش يافت و به نزديك 20 هزار دلار رسيد و بسياري آينده تجارت جهان را بدون دخالت و حضور دولت ها و بانك هاي مركزي و عملكرد سياست پولي در كاهش ارزش پول و ارزهاي مختلف ارزيابي مي كردند و براساس رشد فناوري ها، انتظار داشتند كه پول ديجيتال جايگزين ارزهايي شود كه هر روز با نوسان حاصل از عملكرد دولت ها، جنگ و تنش هاي سياسي با نوسان همراه است اما با برخوردهاي اخير بسياري از بانك هاي مركزي و دولت هاي مختلف جهان با بيت كوين و پول ديجيتال،  عملا زمينه ساز سقوط ارزش بيت كوين را فراهم كرد. 
اين نكته نشان مي دهد كه كشورهاي قدرتمند جهان از جمله آمريكا، اروپا، هند، چين، روسيه و... هنوز قادرند كه با محدود كردن معاملات و اقدامات مختلف، مانع از قدرتمند شدن ارز ديجيتال شوند
بیت کوین که ارزش آن در ابتدای سال 2017 حدود هزار دلار بود، در ماه هاي اخير به رقم بی سابقه 19 هزار و 666 دلار رسید. اما با شروع برخوردهاي دولت ها و بانك هاي مركزي و خط و نشان كشيدن هاي مختلف هم اکنون یک سوم از ارزش خود را از دست داده و به 12 تا 14 هزار دلار در هفته هاي اخير رسيده است. 
نكته اساسي اين است كه بيت كوين تنها يك پيشتاز پول ديجيتال در بازار است و بسياري از كشورها و شركت هاي اروپايي، آسيايي و روس و آمريكايي به دنبال ارائه روش هاي مختلفي هستند تا پول ديجيتال را گسترش دهند و اين پول ها به شدت مورد استقبال فعالان اقتصادي وحتي سرمايه گذاران عادي قرار گرفته است. 
شین چانل، تحلیلگر اوراق بهادار در موسسه ای اس آر ولث ادوایزرز در سیدنی گفت: «باید این نکته را در ذهن داشت که ارزش بیت کوین در سال جاری رشد زیادی داشته است، بنابراین اصلاح قیمت همواره امکان پذیر است.»
موفقیت بیت کوین ارزهای دیجیتالی را به مرکز توجهات جهانی تبدیل کرده و فرصتی برای بروز و ظهور دیگر رقبای بیت کوین نیز فراهم کرده است.
چانل افزود: «سرمایه زیادی در حال حرکت از بیت کوین به سمت سایر که های جایگزین است. شما شرکت های نظیر ورج و ریپل را می بینید که در طی هفته گذشته رشدی بیش از 400 درصدی را شاهد بوده اند.
ورج و ریپل از جمله ارزهای دیجیتالی هستند که در حال تقلید و رقابت با بیت کوین هستند.
تاکاشی هیروکی، استراتژیست ارشد موسه مونکس سکیوریتیز در توکیو گفت: «بر خلاف سهام و اوراق قرضه، محاسبه میزان سوددهی بیت کوین امکان پذیر نیست از این جهت خرید این ارز دیجیتالی بیشتر به یک قمار شبیه است تا سرمایه گذاری.»