:
كمينه:۲۰.۴°
بیشینه:۲۰.۹۹°
Updated in: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶
سيف: آرامش به بازار ارز بازگشت

تداوم كاهش نرخ ارز و سكه، دلار 4536 تومان 2 اسفند 96

روز چهارشنبه 2 اسفند 96، نرخ ارز و سكه روند كاهشي خود را ادامه داد و صرافی‌های پایتخت هر دلار آمریکا را با ۴۸ تومان کاهش نسبت به روز دوشنبه ۴ هزار و ۵۳۶ تومان فروختند. همچنین هر یورو با کاهش ۱۱۲ تومانی در مدت مشابه ۵ هزار و ۶۰۴ و هر پوند نیز با کاهش ۳۷ تومانی به قیمت ۶ هزار و ۷۳۳ تومان معامله شد
کد خبر: ۱۰۹۳۰۵
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۶
اقتصاد گردان - در بازار رسمي ارز نيز دلار مبادله اي 3717.5 تومان،  پوند 5199.2 تومان، يورو  4584.1 تومان معامله شد
همچنين در بازار طلا اونس جهاني به 1328 دلار رسيد و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار با رشد ۳۰ تومانی نسبت به روز دوشنبه ۱۴۳ هزار و ۹۰ تومان تعیین شده بود.
هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نسبت به روز دوشنبه با ۵ هزار تومان کاهش، یک میلیون و ۴۹۱ هزار تومان فروخته شد.همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش نسبت به روز دوشنبه یک میلیون و ۴۵۲ هزار تومان داد و ستد شد. هر قطعه سکه نیم بهار آزادی با ۴ هزار و ۵۰۰ تومان افت در مدت مشابه ۷۳۳ هزار و ۵۰۰ تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی با ۳ هزار تومان کاهش ۴۴۲ هزار تومان معامله شد.همچنین هر قطعه سکه گرمی با یک هزار تومان کاهش ۲۹۹ هزار تومان ارزشگذاری شد. 

پیش‌فروش قطعی بیش از ۹۶ هزار قطعه سکه

در مجموع بیش از ۹۶ هزار قطعه سکه به صورت قطعی با روش جدید در واحدهای بانک ملی ایران روز یکشنبه و دوشنبه هفته جاری پیش فروش شد.
بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، پیش فروش سکه تمام بهار آزادی با روش جدید برای سررسید شش ماهه به نرخ ۱۴ میلیون ریال و برای سررسید یک ساله به نرخ ۱۳ میلیون ریال از روز شنبه ۲۸ بهمن ماه در ۱۱۳۱ شعبه منتخب بانک آغاز شد.
روز یکشنبه ۲۹ بهمن ماه یک هزار و ۱۱۰ درخواست پیش خرید برای ۱۱ هزار و ۶۱۴ قطعه سکه با سر رسید شش ماهه و ۴۴ هزار و۴۶۵ قطعه سکه با سر رسید یکساله به صورت قطعی ثبت شد.
همچنین روز دوشنبه ۳۰ بهمن ماه نیز یک هزار و ۷۰۲ درخواست پیش خرید برای ۹ هزار و ۸۹۲ قطعه سکه با سر رسید شش ماهه و ۳۰ هزار و ۳۵۴ قطعه سکه با سر رسید یکساله به صورت قطعی ثبت شد.
بر این اساس روز یکشنبه و دوشنبه این هفته در مجموع ۹۶ هزار و ۳۲۵ قطعه سکه پیش فروش شد. حراج سکه در بانک کارگشایی نیز طبق روال سابق در روزهای زوج ادامه دارد، به طوری که تاکنون بیش از ۳۰۰ هزار قطعه سکه در این واحد به صورت نقدی فروخته شده است.

آرامش در بازار ارز

رییس کل بانک مرکزی مهمترین عامل آرامش در بازار ارز را جلوگیری از عملیات خلاف در معاملات دانست و گفت: آرامش به بازار ارز کشور بازگشته است.
ولی الله سیف روزچهارشنبه پس از جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهارداشت: مهمترین عاملی که منجر به این آرامش شده، جلوگیری از عملیات خلاف در معاملات ارزی در کشور بوده است.
وی افزود: بانک مرکزی سال گذشته دستور العملی هایی در این رابطه ابلاغ کرد، ولی متاسفانه توجهی به آن نشد؛ امروز با اقداماتی که انجام شده از طریق انتظامی و جلوگیری از اقدامات صرافی های غیرمجاز و معاملات در فضاهای خاص که عملیات خرید و فروش انجام می دادند و با لفظ، قیمت ها را جابجا می کردند، می بینیم که آرامش به بازار ارز کشور برگشته است و این روند ادامه خواهد داشت. استمرار این روند آرامشی را که در روزهای اخیر شاهد بودیم به بازار ارز بازگردانده است.

سوءاستفاده از طلا برای تبلیغات

رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: استفاده از نام طلا برای محصولاتی چون تابلوهای زینتی و لاک‌های آرایشی تنها برای تبلیغات است و هیچ طلایی در این محصولات وجود ندارد.
محمد کشتی آرای در گفتگو با ایبِنا با اشاره به سوءاستفاده برخی افراد برای فروش کالاهایی به اسم طلا اظهارداشت: برخی کالاها مانند تابلوهای تزیینی به عنوان ساخته شده از طلای ۲۴ عیار مطرح می‌شوند در حالی که تنها مانند فلزات دیگر آبکاری شده و مانند ساعت، یک لایه آبکاری طلا بر روی آنها قرار دارد.
وی همچنین با اشاره به محصولی با عنوان لاک طلا افزود: این کالا اسمش لاک طلاست اما تنها چیزی که در آن وجود ندارد طلا است و مانند بسیاری از کارهای تبلیغاتی دیگر برای جلب توجه مشتری لاک طلا نام‌گذاری شده است.
رییس اتحادیه طلا و جواهر ادامه داد: رنگ طلایی این کالاها از مواد شیمیایی مثل اکلیل است و نام طلا بر روی آن تنها یک ترفند تبلیغاتی است. کشتی آرای با بیان اینکه این لاک‌ها را آزمایش کردیم و هیچ طلایی در آن وجود ندارد، گفت: نظارت بر این محصول بر عهده وزارت بهداشت و درمان است که لازم است در این زمینه اقدام کنند.