:
كمينه:°
بیشینه:°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
استاندار خراسان رضوی تاکید کرد؛

ایجاد و تقویت زنجیره ای کامل صنایع دستی و سوغات استان خراسان رضوی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با استاندار خراسان رضوی دیدار کرد.
کد خبر: ۱۰۹۲۶۲
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵
اقتصادگردان_ علی رضا رشیدیان در این دیدار با بیان اینکه میراث فرهنگی سرمایه ملی تمام نشدنی است، گفت: این استان با وجود بارگاه منور رضوی و حجم انبوه آثار تاریخی و فرهنگی و تنوع جاذبه های طبیعی دارای ظرفیت های گسترده ای در حوزه گردشگری است اما به تناسب این توان و ظرفیت در زمینه جذب گردشگر کار نشده است.

وی افزایش آمار گردشگران در استان را مرهون گستردگی جاذبه های مذهبی، طبیعی و تاریخی دانست و تاکید کرد: علی رغم این مزیت های فراوان، به ندرت در حوزه معرفی این ظرفیت ها در بازارهای هدف، عمل شده است. 

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه از مشهد به عنوان بزرگترین نقطه و شهر گردشگری زیارت در دنیا می توان نام برد، افزود: امروز ظرفیت بزرگ شیعیان هند که بیش از عراق است و نیز علویون ترکیه که علاقه زیادی به سفر به فوشنجان نیشابور زادگاه یکی از بزرگان علوی یعنی" بکتاش ولی "دارند ، باید مورد توجه جدی قرار گیرد .

رشیدیان به گستره ی حوزه نفوذ فرهنگ خراسانی و شعر و ادب پارسی در اقصی نقاط دنیا اشاره و خاطر نشان کرد: می توان از این ظرفیت، در زمینه جذب گردشگران زیادی به استان استفاده کرد. 

وی افزود: در حوزه گردشگری نیز باید همانند بخش صادرات، کشورهای هدف را شناسایی کرده و دامنه فعالیت و نفوذ را گسترش دهیم و تورهایی از کشورهای مختلف به مقصد استان و شهر مشهد برگزار کنیم.  

استاندار خراسان رضوی، استفاده از ظرفیت های دانشگاهی و دانش آموخته های این حوزه در راستای ارتقا گردشگری در استان را نیز بسیار مهم خواند .

رشیدیان همچنین با اشاره به ظرفیت های حوزه صنایع دستی استان، گفت: مشهد مقدس شهر جهانی گوهر سنک ها است اما برای جذب بیشتر در حوزه صنایع دستی نیاز به نوآوری همراه با حفظ اصالت و شناخت ذانقه و سلیقه مشتریان داریم .

وی در این راستا ایجاد و تقویت زنجیره ای کامل صنایع دستی و سوغات در روستاها و مناطقی که هنرمندان مشغول به کار هستند و حمایت از هسته های کوچک را ضروری خواند و تاکید کرد: باید سه هزار میلیارد تومان بازار سوغات استان که عمده آن در اختیار کالاهای چینی است تغیییر یافته و در اختیار تولید کنندگان داخل قرار گیرد.

استاندار خراسان رضوی در ادامه با اشاره به وضعیت نامناسب مرتفع سازی در بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی، گفت: امروز مرتفع سازی در مشهد بویژه بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی به عنوان یک نماد تاریخی، مذهبی ارزشمند در مرکزیت این شهر از جمله مشکلات جدی است حجم انبوهی از مجوزهایی که طی سال های گذشته بدون توجه به ملاحظات تاریخی ، معنوی و مذهبی و حتی مبلمان شهری مشهد الرضا صادر شده است.

رشیدیان افزود: فقط طی سال گذشته مجوزهای بی اساسی در این زمینه داده شده و تراکم فروشی زیادی شکل گرفته است .

 وی اظهار داشت:در حال حاضر هیچگونه مجوزی برای مرتفع سازی و فروش تراکم در اطراف حرم مطهر رضوی داده نمی شود و تنها مشکلی که در این زمینه وجود دارد حجم انبوه مجوزهایی است که از سوی شهرداری مشهد به متقاضیان داده شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی هم با اشاره به ظرفیت های تاریخی و گردشگری استان گفت: ۱۰۰هزار اثر تاریخی در استان وجود دارد که یک هزار و 600 مورد از آنها تا کنون ثبت ملی شده است.

ابوالفضل مکرمی فر افزود : چهار اثر از جمله توس و آسبادهای نشتیفان خواف در نوبت ثبت جهانی است ضمن آنکه در حال حاضر 60 اثر نیز آماده ثبت ملی است .

وی افزود : از این تعداد 94 پروژه دارای متوسط پیشرفت فیزیکی 60 درصد بوده و بخشی هم آماده بهره برداری می باشد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور