:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶

افزایش تعرفه واردات نخ ابریشم منتفی شد

در جلسه کمیته فرعی کمیسیون ماده یک سازمان توسعه تجارت با پیشنهاد افزایش تعرفه واردات نخ ابریشم خام مخالفت شد.
کد خبر: ۱۰۹۲۵۹
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷
اقتصادگردان_ این جلسه در راستای پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر افزایش تعرفه ردیف های 5002 تا 5006 با حضور نمایندگان مرکز ملی فرش ایران برگزار شد.

بر اساس این گزارش در این جلسه پس از طرح موضوع توسط مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات، موافقان و مخالفان نظرات و دلایل خود را درباره افزایش یا کاهش تعرفه نخ ابریشم خام اعلام کردند.

در ادامه نماینده مرکز ملی فرش ایران با اعلام اینکه کمتر از 2 درصد ابریشم مصرفی کشور در صنایع پارچه بافی مورد استفاده قرار می گیرد و 98 درصد ابریشم کشور در تولید فرش های ابریشمی به مصرف می رسد افزود: افزایش تعرفه نخ ابریشم با هدف منطقی سازی تولید پارچه های ابریشمی، تهدید جدی برای بازار ابریشم که بخش عمده آن در تولید فرش دستباف استفاده می شود محسوب شده و قطعا واکنش بخش خصوصی و اتحادیه های تولید فرش دستباف را به همراه خواهد داشت.

براساس این گزارش نماینده این مرکز تصریح کرد: مرکز ملی فرش ایران با تاکید بر اینکه بخش عمده ابریشم کشور (قریب کل) در تولید فرش دستباف مورد استفاده قرار می گیرد، بر این باور است که افزایش تعرفه با هدف کمک به واحدهای پارچه بافی، نه تنها منجر به رفع مشکلات عدیده آنها نخواهد شد بلکه موجب بی ثباتی بازار و تشدید قاچاق ابریشم خواهد شد.

پس از بیان نظرات موافق و مخالف درباره افزایش یا تثبیت تعرفه نخ ابریشم خام، اکثریت قریب به اتفاق حاضران رای بر عدم تغییر تعرفه نخ ابریشم خام دادند.

گفتنی است در این جلسه رییس مرکز توسعه نوغانداری کشور، نماینده اداره کل نساجی و پوشاک و نمایندگان بخش خصوصی نیز حضور داشتند.


منبع: مرکز ملی فرش ایران