:
كمينه:۲۴.۸۴°
بیشینه:۲۶.۷۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۲

تجلیل از 100 بنگاه برتر

برای بیستمین سال متوالی، روز گذشته 100 بنگاه اقتصادی برتر ایرانی از سوی متولیان صنعتی کشور معرفی شدند. آنچه در این این همایش از سوی متولیان امر مورد تاکید قرار گرفت؛
کد خبر: ۱۰۹۲۴۶
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۶
اقتصادگردان - برای بیستمین سال متوالی، روز گذشته 100 بنگاه اقتصادی برتر ایرانی از سوی متولیان صنعتی کشور معرفی شدند. آنچه در این این همایش از سوی متولیان امر مورد تاکید قرار گرفت؛ این بود که برای حرکت در مسیر توسعه صنعتی و به تبع آن افزایش صادرات، باید مقیاس واحدهای صنعتی افزایش یابد. بنابه اظهارات متولیان صنعتی، ادغام واحدهای صنعتی و بزرگ کردن شرکت‌های تولیدی، علاوه بر امکان ایجاد تشکل‌های صادراتی فراگیر، به کاهش قیمت تمام شده کالاهای صادراتی ایرانی در بازارهای جهانی نیز کمک خواهد کرد. فارغ از ابعاد واحدهای صنعتی، اما بنگاه‌های اقتصادی ایران، مشکلات کم ندارند، از این رو، حضور در پانزدهمین جشنواره تولید ملی- افتخار ملی، فرصتی شد برای بیان آنها از سوی تولیدکنندگان. «انتقاد از واردات بی‌رویه محصولات دارای مشابه داخلی»، «بی توجهی به اجرای اصل 44 قانون اساسی» و «بی توجه به واحدهای کوچک صنعتی» از جمله مهم‌ترین این مشکلات هستند که در سخنان مدعوین این جشنواره بازتاب پیدا کردند. شاه بیت سخنان این همایش اما شاید از آن محمدرضا مرتضوی، دبیرکل خانه صنعت ایران بود که گفت: تولیدکنندگان ایرانی تا زمانی که به خاطر بدهی زندان نرفته باشند، به تولید ادامه می‌دهند و به کانادا فرار نمی‌کنند.

 لزوم ایجاد بنگاه‌های بزرگ صادراتی

وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم بیستمین سال تجلیل از 100 بنگاه اقتصادی برتر ایران با بیان اینکه صادرات صنعتی 17 درصد از کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده است، گفت: برای افزایش مقیاس واحدهای صنعتی باید به سمت ادغام بنگاه‌ها و تشکیل بنگاه‌های بزرگ، تقویت تشکل‌های صادراتی فراگیر و حمایت از تشکیل بنگاه‌های بزرگ صادراتی حرکت کنیم.

محمد شریعتمداری گفت: این آیین با ابتکارات و نوآوری‌ها و الگوبرداری از روش‌های نوین در جهان به یک برنامه مدون و منظم برای رتبه‌بندی بنگاه‌های اقتصادی برتر ایرانی برسد. او ادامه: ارز موضوع این روزهای کشور است. بیش از یکصد میلیارد دلار درامد ارزی داریم و در حداکثر ممکن میزان نیازهای ارزی کشور از 75 میلیارد دلار افزون نیست که مقدار قابل توجهی مازاد ارزی در کشور داریم که کنترل بازار ارز با سیاست‌های معقول به راحتی ممکن است.  شریعتمداری با بیان اینکه رشد منفی ده درصدی صنعتی کشور متوقف و مثبت شده، گفت: در سال‌های اخیر حدود 5 تا 6.5 درصد رشد صنعتی داشتیم و قطار توسعه کشور در حوزه صنعت بر مسیر خود قرار گرفته است و باید سرعتش به سمت مقصد بیشتر شود که به دست اندیشمندان ایرانی به راحتی قابل انجام خواهد بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه بیش از 16 هزار تقاضای تاسیس واحدهای صنعتی در کشور وجود دارد، افزود: این تقاضاها در ده ماهه امسال بوده که 99.6 آنها توسط بخش خصوصی داده شده است. شریعتمداری با اشاره به تصویب 9.7 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در بخش صنعت، معدن و تجارت در فضای پسابرجام، گفت: حدود 2 میلیارد دلار آن در حوزه صنعت بوده و در این مدت 224 واحد جواز تاسیس با سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی گرفتند که 40 درصد آن در مراحل مختلف اجرا قرار دارد و 50 واحد آن به بهره‌برداری رسیده است.  او با بیان اینکه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بیش از 30 هزار میلیارد تومان (سه برابر گذشته) برای توسعه عمرانی کشور آورده شده، گفت: در بودجه 97 علاوه بر 40 هزار میلیارد تومان منابع برای فعالیت‌های عمرانی برای توسعه فعالیت‌های عمرانی با روش مشارکت بخش عمومی- خصوصی منابع قابل ملاحظه‌ای با مشارکت صندوق توسعه ملی، دولت و بخش خصوصی نیز پیش بینی شده، که مجموعه فعالیت‌های عمرانی و سازندگی کشور را حدود 360 درصد رشد می‌دهد. او با اشاره به بهره‌برداری از 4 هزار و 700 واحد جدید صنعتی در ده ماهه امسال گفت: تکمیل 6 هزار واحد نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالای

60 درصد از سوی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به وزارت صنعت، معدن و تجارت تکلیف شده بود که 103 درصد نسبت به برنامه جلوتر هستیم.

شریعتمداری همچنین با اشاره به فرآیند انتخاب واحدهای برتر در این جشنواره، گفت: بر اساس صورت‌های مالی، میزان فروش و درآمد مجموعه 100 واحد برتر معرفی شده است اما به سایر نقاط قوت و ضعف واحدها نیز پرداخته شد که یکی از آنها حضور و فعالیت این واحدها در موضوع صادرات بود که سهم ارزش‌گذاری برای حضور شرکت‌های ایرانی در بازارهای جهانی باید بیشتر شود و توجه به توسعه بازارها و تنوع صادراتی نیز با اهمیت بیشتری دنبال شود.

او با اعلام اینکه صادرات صنعتی کشور 17 درصد از کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده، گفت: این شاخص قابلیت افزایش تا 25 درصد را دارد که باید به افزایش سهم صادرات صنعتی کشور، افزایش صادرات غیرنفتی، تنوع بازارهای صادراتی توجه جدی کنیم. این مقام دولتی، به موضوع افزایش بهره وری در صنعت پرداخت و گفت: بالا بودن قیمت تمام شده کالاها و خدمات ایرانی را یکی از مشکلات در بازارهای داخلی و خارجی است که باید به سمت بهره وری حرکت کنیم. البته در کشور با محدودیت آب و ارزان بودن انرژی مواجه هستیم.

شریعتمداری با اشاره به افزایش مقیاس واحدهای صنعتی گفت: باید به سمت ادغام شرکت‌ها و تشکیل شرکت‌های بزرگ، تقویت تشکل‌های صادراتی فراگیر و حمایت از تشکیل شرکت‌های بزرگ صادراتی در کشور حرکت کنیم. وی بر مشارکت بنگاه‌ها در زنجیره ارزش افزوده جهانی تاکید کرد و گفت: بخش قابل ملاحظه‌یی از صادراتمان با تکیه بر مواد اولیه خدادادی است و یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان مواد اولیه و کالاهای واسطه‌یی جهان هستیم که 65 درصد از صادرات غیرنفتی کشور مواد اولیه و واسطه‌یی است که باید به سمت ایجاد ارزش افزوده حرکت کنیم و خود را از طبقات پایین زنجیره ارزش جهانی به طبقات بالا نزدیک‌تر کنیم که حرکت به سمت جهانی شدن، فعالیت‌های مشترک در حوزه R&D و سرمایه‌گذاری‌های مشترک باید مورد توجه واقع شود.

رییس هیات عامل ایدرو که در این مراسم نیز حضور یافته بود، گفت: با ایجاد فضای آرام و امیدبخش در جامعه و هدایت و رهبری صحیح می‌توان توسعه و بهره وری را در کشور افزایش داد. منصور معظمی تصریح کرد: بنگاه‌های اقتصادی برتر ایرانی در مقایسه با نمونه‌های جهانی بسیار کوچک هستند. سرمایه نخستین شرکت در فهرست ما 8 , 7 میلیارد دلار بوده و این در حالی است که بزرگ‌ترین شرکت جهان سرمایه‌یی بالغ بر ۴۰۰ میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است.

او بیان کرد: ۸۵ هزار واحد صنعتی داریم که حدود ۲ هزار واحد آن از لحاظ ابعاد و تعاریف بزرگ هستند و برای رقابتی عمل کردن و افزایش توان صادرات باید شرکت‌های کوچک ادغام شوند تا بتوانند در فضای بین‌المللی خود را حفظ کنند. معظمی ادامه داد: آمارها حاکی از این است که ۶۲ درصد واحدها در شهرک‌های صنعتی فعال هستند و حدود ۱۴ هزار تقاضای سرمایه‌گذاری نیز در ده ماه اخیر وجود داشته و این نشان‌دهنده عزم بخش خصوصی جهت توسعه است.

 انتقاد از واردات بی‌رویه

از دیگر سو، رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران اما ضمن اعلام اینکه باید از واردات بی‌رویه پرهیز و از تولید‌کنندگان داخلی حمایت کنیم، گفت: سال گذشته ۱۶۰ تن کود انسانی را از ترکیه وارد و ده‌ها مورد پتو به ارزش میلیون‌ها دلار وارد کرده‌ایم. سید عبدالوهاب سهل آبادی گفت: متاسفانه سهم صنعت را به درستی پرداخت نمی‌کنند اما جریمه‌های مربوط به بیمه و کار را با جدیت مطالبه می‌کنند. وی با اشاره به اینکه باید از واردات بی‌رویه پرهیز و از تولید‌کنندگان داخلی حمایت کنیم، افزود: سال گذشته 160 تن کود انسانی را از ترکیه وارد و ده‌ها مورد پتو به ارزش میلیون‌ها دلار وارد کردیم که در چند مورد با کرک حیوانات غیر شرعی بوده است.

او گفت: وزارتخانه‌های نفت، نیرو، راه و شهرسازی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از جمله وزارتخانه‌هایی هستند که مشابه برخی از کالاهایی را که در داخل تولید می‌شود، وارد می‌کنند. حمیدرضا فولادگر با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی و اشتغال از اولویت‌های امسال بوده، افزود: از جمله اقدامات کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اصل 44، ارائه گزارش‌های نظارتی و در صورت نیاز، اصلاح قانون است.  فولادگر با اشاره به اینکه اصل 44 فقط به خصوصی‌سازی و واگذاری مربوط نمی‌شود، افزود: تکالیف دیگری در حوزه انحصار و رقابت و نهاد تنظیم‌گر هم از جمله وظایف در اصل 44 است.

 مدیران بی‌اراده

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک هم با بیان اینکه مشکل فقط دولت نیست و همه مشکلات نمی‌تواند از جنس مالی باشد، گفت: بخشی از مشکلات ناشی از بوروکراسی است که من ایجاد کرده‌ام و عشق و اراده کافی برای رفع مشکل را ندارم. صادق نجفی افزود: اگرچه بخش بزرگی از مشکلات در حوزه‌های مختلف به خصوص در نظام بانکی است، اما قبول کنیم بخش کوچکی از مشکل ما هستیم که باید در جهت رفع آن بکوشیم. او گفت: از حدود 85 هزار واحد صنعتی نزدیک به نیمی در شهرک‌های صنعتی مستقرند که حدود 60 درصد آنها فعال‌اند ضمن اینکه بیش از 51 هزار واحد جدید صنعتی در حال احداث است که 15 هزار واحد با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد در حال انجام است.

نجفی افزود: امسال 16 هزار تقاضا برای احداث واحد تولیدی ارائه شده و این یعنی شرایط می‌تواند آماده شود و همه مشکلات نمی‌تواند مشکل مالی باشد، بخشی از مشکلات ناشی از بوروکراسی است. نجفی افزود: اجازه ندهیم واحدهایی که خوب کار می‌کنند دچار مشکل شوند، امروز حدود 90 درصد صنایع ما صنایع کوچک است، ما باید تسهیلات با نرخ 6 درصد را به واحدهایی بدهیم که می‌توانند در داخل و خارج بازار ایجاد کنند.

 زندان می‌رویم ولی کانادا نه

از آن سو، اما تولیدکنندگان نیز در پانزدهمین جشنواره تولید ملی، افتخار ملی به بیان دغدغه‌ها و گلایه‌های خود در بخش تولید پرداختند. دبیرکل خانه صنعت در این مراسم گفت: ما تولیدکنندگان مثل برخی نیستیم که تا اتفاقی بیفتد برویم کانادا، ما هنوز این شرافت و اهتمام ملی را داریم که به‌احترام کارگرانی که با ما کار کرده‌اند، کنارشان باقی بمانیم و تا زمانی که به‌خاطر بدهی زندان نرویم تولید را رها نکنیم.

محمدرضا مرتضوی اظهار کرد: ما تولیدکنندگان مثل برخی نیستیم که تا اتفاقی بیفتد برویم کانادا، ما هنوز این شرافت و اهتمام ملی را داریم که به‌احترام کسانی که به عنوان کارگر با ما کار کرده‌اند، کنارشان باقی بمانیم و تا زمانی که به‌خاطر بدهی زندان نرویم کار تولید را رها نمی‌کنیم.

او گفت: کار ما تولیدات و شغل ما کارآفرینی است، ما نباید به مسوولان اجازه بدهیم وقتی پشت تریبون قرار می‌گیرند نقش اوپوزیسیون را بگیرند و از وضع موجود انتقاد کنند، ما تولیدکنندگان باید تا نفس آخر بجنگیم و تا آخر به این کار ادامه می‌دهیم و سیلی می‌خوریم و زندان می‌رویم. مرتضوی افزود: نظام بانکی تلاش می‌کند تا آنجا که می‌تواند به تولید پول ندهد، چون سود آن پایین است، پول بانک‌ها می‌شود پاساژ که عمدتا پوشاک خارجی می‌فروشند، تمام مارک‌های بنجل خارجی در این پاساژها فروخته می‌شود، به بانک‌ها توصیه می‌کنم که این مسیر، مسیر ورشکستگی ملی است و راه نجات کشور تولید و اشتغال است