:
كمينه:۴.۷۹°
بیشینه:۱۰.۹۹°
Updated in: ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۸
ربیعی تاکید کرد

ضرورت شناسایی مشاغل جدید خانگی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این‌که در مشاغل خانگی باید به سمت بهبود فضای کسب و کار برویم، بر لزوم شناسایی رسته‌های شغلی جدید و رفع موانع صدور مجوزها تاکید کرد.
کد خبر: ۱۰۹۱۹۴
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۶
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- علی ربیعی در جلسه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی اظهار کرد: انتظار ما این است که در حوزه مشاغل خانگی به دستاوردهایی برسیم که فرضا در سال ۱۳۹۷ بیش از ۵۰ هزار شغل در بخش مشاغل خانگی ایجاد کرده باشیم.

وی افزود: زمانی مشاغل خانگی را جزو مشاغل کاذب می‌دانستند در حالی که امروز نگاه‌ها به این دسته شغل‌ها تغییر کرده و طی سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ توسعه مشاغل خانگی با رویکرد جدیدی دنبال شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: برای اولین بار مقام معظم رهبری بودند که مساله SME ‌(بنگاه‌های کوچک و متوسط) را مطرح کردند که در این زمینه بحث ساماندهی بنگاه‌های کوچک و کسب‌وکارهای خرد و متوسط مورد تاکید قرار گرفت.

ربیعی خاطرنشان کرد: امروز باید به سمت بهبود فضای کسب‌وکار مشاغل خانگی برویم نباید تنها به وام دادن امید ببندیم و شاخص ما تنها بانک باشد البته قبول داریم که باید وام هم بدهیم، ولی بیش از هر چیز بهبود فضای کسب‌وکار مهم است.

وی  بر لزوم تغییر آیین‌نامه‌ها و بازنگری در قوانین و مقررات مربوط به مشاغل خانگی تاکید کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از صحبت‌های خود ایجاد مرکز مطالعات مشاغل خانگی را خواستار شد و گفت: در حال حاضر بر روی روستاهای خوب در حال مطالعه هستیم اما نوع مشاغل خانگی در شهرها و روستاها گاها متفاوت است. در جغرافیای شهری مناطق خاصی را داریم که می‌توان در آنها مشاغل خانگی ایجاد کرد، لذا باید بدانیم در شهرها و روستاها چه نوع مشاغلی را به وجود بیاوریم.

به گفته وی مشاغل خانگی از کار آرایشگری و لباس عروس در خانه و پرورش گل و گیاه تنوع دارد.

ربیعی با بیان این‌که سال ۱۳۹۷ را باید با نگاهی نو در حوزه مشاغل خانگی شروع کنیم، افزود: اگر امروز سند مشاغل خانگی هشت استان را آماده کردیم باید هر ۳۰ استان را با الگوی مطالعات تطبیق بدهیم و طرح را در همه استان‌ها فراگیر کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به سامانه مشاغل خانگی اظهار کرد: از نظر من این سازمان سامانه آشنایی با مشاغل خانگی نیست، بلکه سامانه وام است و نباید صرفا سامانه‌ای باشد که افراد در آن ثبت نام کنند بلکه افراد باید با مشاغل خانگی آشنا شوند و این سامانه را ملی و استانی کنیم.

وی تاکید کرد: مجری این طرح جهاد دانشگاهی است، ولی به نظر می‌رسد که در هشت استان مورد نظر که طرح در آنها اجرا می‌شود کسی نمی‌داند که جهاد مجری این طرح است و به آن مراجعه کند، لذا معتقدم خود دستگاه‌ها هم مثل صنایع دستی و سازمان فنی و حرفه‌ای به عنوان مروج و تسهیلگر و پشتیبان طرح وارد شوند.

ربیعی در پایان ایجاد شرکت‌های بین‌المللی، بازاریابی خارجی و خدمات تجاری در حوزه مشاغل خانگی را خواستار شد و گفت: در بحث توسعه مشاغل خانگی به ایجاد فضا برای فروش نهادهایی که این تولیدات را عرضه کنند نیاز داریم و باید نهاد تجاری‌سازی آنها را فعال کنیم.