:
كمينه:۱۹.۷۹°
بیشینه:۱۹.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴

بیمه هنرمندان صنایع دستی 1000 میلیارد تومان بودجه می‌خواهد/ سازمان میراث فرهنگی مسؤولیتی ندارد

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: سازمان میراث فرهنگی هیچ مسؤولیتی در قبال بیمه هنرمندان صنایع دستی ندارد و کاملا مرتبط با تامین اجتماعی است که البته سالی هزار میلیارد تومان بودجه می‌خواهد.
کد خبر: ۱۰۹۱۶۵
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹
اقتصادگردان_ بهمن نامورمطلق در حاشیه آیین افتتاح هتل اهورا در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: در بیمه هنرمندان صنایع دستی و فرش در روستا مشکلی وجود ندارد اما در شهرها هنرمندان صنایع دستی با مشکل بیمه‌ای روبه رو هستند.

وی افزود: سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری هیچ مسؤولیتی در قبال بیمه هنرمندان صنایع دستی ندارد و این موضوع کاملا مرتبط با تامین اجتماعی است و تامین اجتماعی باید سالی هزار میلیارد تومان برای بیمه هنرمندان صنایع دستی هزینه کند و دولت نیز به دلیل کمبود بودجه نمی‌تواند این مبلغ را به تامین اجتماعی پرداخت کند در نتیجه چالش بیمه‌ای برای هنرمندان صنایع دستی به وجود می‌آید.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاطرنشان کرد: هرچند نمی‌توانیم فردی را اکنون بیمه کنیم اما تمام تلاش خود را برای ابقای بیمه‌شدگان گذشته انجام داده‌ایم و طرحی نیز با تاکید بر بیمه هنرمندان صنایع دستی به مجلس ارائه شده که منتظر تصویب آن هستیم..

این مسؤول درباره بازار فروش صنایع دستی کشور بیان کرد:  مشکل فروش صنایع دستی در همه کشورهای پست مدرن به دلیل عرضه بیش از تقاضا وجود دارد اما در ایران به دلیل تحریم‌ها این معضل خود را بیشتر نشان می‌دهد و در شرایط پسابرجام چالش فروش کماکان دامن‌گیر هنرمندان این رشته است.

نامورمطلق تصریح کرد: به خاطر اشتغال‌زایی صنایع دستی شورای عالی صادرات غیرنفتی باید از صنایع دستی و به ویژه فرش حمایت کند ولی هرچند صادرات صنایع دستی طی این سال‌ها چهار برابر شده اما به دلیل ضعف ساختاری صنایع دستی کشور باید این مقدار صادرات 10 برابر شود تا شاهد رونق اقتصادی از طریق صادرات صنایع دستی باشیم.

وی بیان کرد: 400 هزار نفر در سامانه هنرمندان صنایع دستی کشور عضویت دارند و بیش از یک میلیون نفر در کشور در حوزه صنایع دستی و فرش فعالیت دارند که با فرهنگ‌سازی و جلوگیری از قاچاق صنایع دستی و نگاه ویژه به این حوزه می‌شود بین دو تا سه میلیون شغل ایجاد کرد.

منبع : فارس