:
كمينه:۱۳.۷۳°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴

«سامانه نیما» برای تامین ارز و مدیریت معاملات غیربانکی

مدیرکل سیاست ها و مقررات ارزی بانک مرکزی با اشاره به راه‌اندازی سامانه نظارت یکپارچه معاملات ارزی (نیما)، گفت: این سامانه برای معاملات ارزی غیربانکی طراحی شده و علاوه بر تسهیل خرید و فروش ارز، امکان نظارت و مدیریت بازار را به وجود می‌آورد.
کد خبر: ۱۰۹۰۳۵
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۸
اقتصاد گردان - مهدی کسرایی پور در گفت‌وگو با  فارس، با اشاره به آغاز به کار آزمایشی سامانه جدید ارزی بانک مرکزی اظهارداشت: این سامانه تحت عنوان نظارت یکپارچه معاملات ارزی یا سامانه نیما آغاز به کار می‌کند.
وی با بیان اینکه در ارتباط با تامین ارز جهت واردات کالا دو روش وجود دارد، افزود: روش اول روش بانکی است که هم‌اکنون از طریق سامانه‌های موجود از جمله پرتال ارزی نظارت و مدیریت بر آن انجام می‌شود.
مدیرکل سیاست ها و مقررات ارزی بانک مرکزی تصریح کرد: برای روش غیربانکی که عمدتا از طریق صرافی‌ها انجام می‌شود، بانک مرکزی سامانه‌ای را با عنوان سامانه نیما طراحی کرده تا بخش مربوط به تامین ارز به روش‌های غیربانکی مدیریت و نظارت شود.
وی گفت: در گام اول دو بازیگر اصلی در این سامانه صرافی‌ها و معامله‌گران غیربانکی است. این سامانه برای تسهیل دریافت ارز و امکان استفاده از ارز در یک فضای رقابتی سالم طراحی شده است.
کسرایی پور ادامه داد: این گام اول است و در گام بعد بازیگران دیگر از جمله صادرکنندگان غیرنفتی هم می‌توانند ارز خود را در این سامانه عرضه کنند. بنابراین در حوزه بانکی پرتال ارزی و در روش غیربانکی سامانه نیما را خواهیم داشت. 
رئیس کل بانک مرکزی دو روز پیش از شروع به کار سامانه جدیدی ارزی از روز شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ خبر داد و گفت: سامانه جدید ارزی از روز شنبه به صورت آزمایشی شروع به کار خواهد کرد. با استفاده از این سامانه خریداران و فروشندگان ارز متناسب با نیازهای خود نسبت به انجام عملیات ارزی در محیط الکترونیک اقدام می کنند.
به گفته سیف همچنین به تدریج صرافی ها و سایر بازیگران بازار ارز به این سامانه متصل خواهند شد. این سامانه امکان کنترل و مدیریت بازار ارز برای سیاستگذار و امکان فعالیت شفاف را برای متقاضیان ارز فراهم می کند.