:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۴.۷۹°
Updated in: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۱
فرشاد مومنی

شائبه دستکاری نرخ ارز وجود دارد

درحالی که این روزها نرخ ارز بازار پرتلاطمی را تجربه می‌کند و کارشناسان دلایل مختلفی را برای نوسان نرخ ارز مطرح می‌کنند، فرشاد مومنی بر این باور است که دولت به دلیل کسری مزمن بودجه اقدام به دستکاری نرخ ارز می‌کند. مومنی درحالی شائبه دستکاری نرخ ارز برای پوشش کسری بودجه را مطرح می‌کند که رییس‌جمهوری چندی پیش هر گونه تمایل دولت برای دستکاری نرخ ارز را رد کرد.
کد خبر: ۱۰۸۹۷۸
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۳
اقتصاد گردان - با این حال، مومنی در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه بدون تردید نرخ ارز دستکاری می‌شود، بیان کرد: اکنون دولت دچار کسری مزمن بودجه و بحران مالی بی‌سابقه شده بنابراین اقدام به دستکاری نرخ ارز و بازی با آن و در عین حال بازی با قیمت‌های کلیدی دیگر می‌کند. اما افزایش قیمت‌های کلیدی و چنین بازی‌هایی را نباید فقط از منظر مساله بازی با عدد و رقم کسری مالی دولت بررسی کرد بلکه باید به تبعات بدتر آن هم توجه داشت.

وی ادامه داد: مساله اساسی‌تر این است که این جهت‌گیری‌ها بر انسجام اجتماعی، احساس تعلق به کشور و امید به آینده اثرات نامطلوبی به جای می‌گذارد و ما انتظار داریم، قوه مجریه و مقننه و هم نهادهای نظارتی رویه‌های درونگرانه و عاقبت‌اندیشی را جایگزین رویه‌های کوته‌نگرانه‌ کنونی خود کنند وگرنه باید هزینه‌های بسیار سنگین‌تری را در آینده بابت آن بپردازیم.

عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی اضافه کرد: بزرگ‌ترین توجیه دولت برای بازی با نرخ ارز این است که اگر نرخ ارز را بالا ببرد، می‌تواند اوضاع و احوالش را از نظر مالی ساماندهی کند ولی غافل از اینکه دولت به عنوان یک ابربنگاه که بزرگ‌ترین مصرف‌کننده و بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاراست، بزرگ‌ترین زیان بیننده از بازی نرخ ارز هم هست.

مومنی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: اکنون ما با تحولات ساختاری بسیار خطرناکی روبه‌رو شده‌ایم که باید مورد توجه قرار گیرند. کشوری که در سال‌های پایانی دهه ۱۳۷۰ دستیابی به درآمد ارزی سالانه ۱۵میلیارد دلار را رویایی و آرمانی می‌پنداشت اکنون با درآمد ارزی بالای ۵۰ میلیارد دلار قادر به مهار هیچ یک از بحران‌های کوچک و بزرگ موجود نیست. این یک تحول ساختاری و کیفی است. در این تحول ضربه‌های بسیار سهمگینی به بنیه تولید ملی وارد شده و ولنگاری‌های بی‌سابقه‌یی در الگوی مصرف جامعه پدیدار شده است.  وی ادامه داد: از موضع بقای نظام ملی باید این جهت‌گیری‌های خطرناک که به مردم و کیفیت زندگی آنها همچنین بنیه تولید ملی پشت کرده را کنار بگذاریم و در عوض به آنها توجه کنیم و فشارهای طاقت‌فرسای کنونی بر عامه مردم و تولید‌کنندگان را برداشته و فشارها را به رانت‌خوارها و رباخوارها و دلال‌ها و وارکننده‌ها و مونتاژکارها معطوف کنیم. راه نجات ما از این مسیر می‌گذرد و دولت هم بهتر است به جای کارهای نمایشی رویه‌های خود را اصلاح کند.

مومنی توضیح داد: در نمونه‌یی از رفتارهای نمایشی، دولت ادعا کرده در سند برنامه ششم توسعه بیش از ۱۶۰هدف کلی و بیش از ۵۶۰ راهبرد را می‌خواهد در دوره 5 ساله دنبال کند درحالی که باید یک هدف انتخاب کرده و آن هدف هم عبارت است از تمهید بستر نهادی برای بسط فرصت‌های شغلی مولد. باید از همه کسانی که دل در گرو ایران و جمهوری اسلامی دارند، بخواهیم که شرافتمندانه اقتضائات این شرایط را درک کرده و همه به کمک بیایند تا بتوانیم تهدیدهای بزرگی که متوجه نظام ملی است را به حداقل برسانیم و مسیر توسعه را در پیش ‌بگیریم.