:
كمينه:۱۸.۷۳°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
از 28 بهمن 96 انجام مي شود

فروش‌گواهی سپرده ریالی۲۰ درصدی در۱۴ بانک و موسسه اعتباري از شنبه

بانک‌های شهر، سپه، تجارت، سینا، ایران زمین، سامان، سرمایه، آینده، صادرات، دی، ملی، ملت و موسسه ملل و کوثر تاکنون برنامه انتشار اوراق گواهی سپرده ریالی ۲۰ درصدی از فردا را اعلام کرده اند و البته ساير بانك ها نيز اعلام آمادگي كرده اند و نام آنها احتمالا در روزهاي آينده به اين 14 بانك اضافه خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۸۹۵۳
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۰
اقتصاد گردان -  به نظر مي رسد كه اين برنامه با اعلام نرخ سود 20 درصدي كه بالاتر از نرخ سود سپرده هاي 15 درصدي يكساله بانكهاست بتواند تاحدودي نقدينگي سرگردان در بازارهاي ارز و سكه و ساير دارايي ها را به سمت خود بكشد و بعد از ساماندهي موسسات غيرمجاز و سرگرداني سپرده هاي آنها، طرحي براي جذب نقدينگي سرگردان به سمت بانك ها خواهد بود. اما اينكه چه تاثيري بر سپرده هاي كوتاه مدت و يكساله خواهد گذشت، نكته اي است كه در ماه هاي آينده بايد شاهد تغييرات آن باشيم. 

بانک مرکزی برای برون‌رفت از وضعیت موجود و برگرداندن آرامش به بازار ارز تدابیر ویژه‌ای را در دستور کار قرار داده که یکی از آنها انتشار گواهی سپرده ریالی با نرخ سود ۲۰ درصد است.

بر این اساس به شبکه بانکی کشور اجازه داده شده از تاریخ ۲۸ بهمن ماه سال جاری به مدت دو هفته نسبت به انتشار گواهی سپرده ریالی با نرخ ۲۰ درصد اقدام کند. اوراق مزبور با سررسید یک سال منتشر خواهند شد و نرخ بازخرید قبل از موعد آن ۱۴ درصد خواهد بود.

 این در حالی است که همچنین به شبکه بانکی کشور اجازه داده شده گواهی سپرده ریالی ارز بنیان با سررسیدهای یک و دو ساله منتشر کند. بر این اساس نرخ ریال مورد محاسبه در زمان افتتاح گواهی سپرده متوسط یک ماه قبل سامانه سنا خواهد بود و نرخ سود برای سررسیدهای یاد شده به ترتیب ۴ و ۴.۵ درصد خواهد بود و در سررسید، ارز یا معادل ریالی آن به نرخ متوسط یک هفته قبل سامانه سنا به دارنده اوراق پرداخت خواهد شد. در صورت بازخرید این اوراق قبل از سررسید، سود سپرده کوتاه مدت ریالی (۱۰ درصد) به دارنده اوراق پرداخت خواهد شد.

ولی اله سیف رییس کل بانک مرکزی در تشریح اوراق گواهی سپرده با نرخ سود ۲۰ درصد گفت: شبکه بانکی کشور اجازه دارد از تاریخ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ به مدت دو هفته نسبت به انتشار گواهی سپرده ریالی با نرخ ۲۰ درصد اقدام کند. اوراق مزبور با سررسید یک سال منتشر خواهند شد و نرخ بازخرید قبل از موعد آن ۱۴ درصد خواهد بود.

بر اساس اعلام بانک مرکزی همه بانک‌های کشور به انتشار اوراق گواهی سپرده یک ساله با نرخ ۲۰ درصد از ۲۸ بهمن اقدام خواهند کرد.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی چهارشنبه شب سه طرح پیش فروش سکه، انتشار اوراق مشارکت ارزی و انتشار اوراق مشارکت ریالی را برای کنترل بازار ارز تدوین و اعلام کرد.

در این راستا، همه بانک‌های کشور می‌توانند از روز شنبه ۲۸ بهمن‌ ۹۶ اوراق گواهی سپرده یک‌ساله و با نرخ سود ۲۰ درصد را به مدت دو هفته عرضه کنند.

در صورت بازخرید اوراق قبل از سررسید یک‌ساله نرخ سود این اوراق ۱۴ درصد محاسبه خواهد شد.

از صبح روز پنج‌شنبه تاکنون 10 بانک و دو موسسه اعتباری از عرضه این اوراق در شعب خود خبر داده‌اند.

با توجه به امکان عرضه این اوراق در شعبه همه بانک‌ها، به نظر می‌رسد نرخ سود 20 درصد اهرمی برای افزایش سود سپرده نخواهد بود.