:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
كاهش ۷۸ تومانی نرخ دلار و ۱۳ هزار تومانی قیمت سکه

تحولات بازار ارز پس از تدابير جديد بانك مركزي و ارائه 3 راهكار انتشار گواهي سپرده ريالي و ارزي و پيش فروش سكه

سپرده ريالي مبتني بر ارز براساس ميانگين نرخ ارز در سامانه سنا، نرخ دلار در بودجه 4 هزار تا 4100 تومان، پيش بيني کاهش ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومانی قيمت دلار ، اونس جهاني 1356 دلار شد، دلار 4744 تومان معامله شد، کشف ۲۰۰ هزار یورو از جانشین جمشید بسم‌الله، شروع به کار سامانه جدیدی ارزی از روز شنبه ۲۸ بهمن / جلسه هماهنگی شبکه بانکی با بانك مركزي برای مدیریت بازار ارز برگزارشد
کد خبر: ۱۰۸۹۴۹
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۷
اقتصاد گردان  – احسان شمشيري: نشست رئیس کل بانک مرکزی با مدیران عامل بانک ها با موضوع عملیاتی کردن راهکارهای مدیریت بازار ارز و بازگرداندن ثبات به این بازار، صبح پنجشنبه ۲۶ بهمن در ساختمان بانک مرکزی برگزار شد و بانك مركزي و اعضاي نشست هماهنگي شبكه بانكي ابراز اميدواري كرده اند كه با اين اقدامات، ثبات به بازار ارز باز گردد. اما بايد در روزهاي آينده منتظر باشيم تا تاثير اقدامات اخير و تدابير بانك مركزي و همچنين برخورد با دلالان بازار ارز و اعلام ليست معامله گران ارزي به سازمان امور مالياتي و... بر بازار ارز را شاهد باشيم. 

  به دنبال اعلام مصوبات بانك مركزي براي كنترل بازار ارز در عصر چهارشنبه 25 بهمن 96، كه سه راهكار انتشار گواهي سپرده ريالي با نرخ 20 درصد، انتشار گواهي سپرده ريالي مبتني بر ارز به نرخ ميانگين سامانه سنا در خريد و بازخريد با نرخ 4.5 درصد، پيش فروش يكساله سكه بهار آزادي با قيمت 1 ميليون و 300 هزار تومان،  را اعلام كرده است روز پنج شنبه 26 بهمن نيز جلسه هماهنگی شبکه بانکی برای مدیریت بازار ارز در نشست رئیس کل بانک مرکزی با مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره بانک ها  برگزار شد و تدابير سه گانه مطرح شده تشریح شده است.
در این نشست سیف رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به روند اتفاقات بازار ارز در سال های گذشته عنوان کرد: بررسی ها نشان می دهد که با توجه به تسویه حساب های بین المللی در پایان سال میلادی همواره در زمان مشابه با نواساناتی در بازار ارز مواجه بوده ایم اما در سال جاری علاوه بر مسایل اقتصادی تاثیرگذار در بازار ارز به دلیل مباحث سیاسی بین المللی و همچنین حضور سوداگران و سفته بازان در بازار ارز، دامنه نوسانات و التهابات بازار ارز بیش از پیش بینی ها بوده و این امر نگرانی هایی برای جامعه به وجود آورد که نهایتاً بانک مرکزی با همراهی شبکه بانکی تصمیماتی برای بازگشت ثبات به بازر ارز اتخاذ کرده است.
رئیس کل بانک مرکزی با تشریح هماهنگی و انسجام قوا برای بازگرداندن ثبات به بازار ارز گفت: با همکاری و هماهنگی بین قوه قضائیه، نیروی انتظامی، سازمان امور مالیاتی و سایر دستگاه های ذیربط نسبت به شناسایی سفته بازان و سوداگران بازار ارز اقدامات جدی انجام شد و بخش آثار التهابی از سوی سوداگران متوقف شده است و به هیچ وجه در اینده اجازه شکل گیری مجدد اینگونه فعالیت ها داده نخواهد شد.

قیمت ارز و طلا عصر پنج شنبه 26 بهمن 96

 

طلا و ارز

قیمت

میزان تغییر قیمت

سکه طرح جدید

1،521،000 تومان

30،000- تومان

سکه طرح قدیم

1،555،000 تومان

31،000- تومان

نیم سکه

766،000 تومان

11،000- تومان

ربع سکه

464،000 تومان

6000- تومان

سکه گرمی

312،000 تومان

2000- تومان

هر گرم طلای 18 عیار

150،050 تومان

1040- تومان

اونس

1350.09 دلار

3.24- دلار

دلار

4720 تومان

100- تومان

یورو

6065 تومان

53- تومان

پوند

6672 تومان

65- تومان

درهم

1284 دلار

27- تومان

 وی درباره اقدامات اقتصادی انجام شده برای کنترل التهابات بازار ارز و رفع نگرانی های جامعه در خصوص حفظ ارزش دارایی های خود نیز افزود: از تمام امکانات برای برون رفت از وضعیت موجود و برگرداندن آرامش به بازار و حفظ و تداوم دستاوردهای حاصله استفاده می کنیم و در این راستا برای ایجاد اطمینان در فعالان بازار درخصوص توانمندی مجموعه اقتصاد کشور نسبت به ایجاد آرامش و تامین ارز خارجی مورد نیاز، سه اقدام توسط شبکه بانکی شامل انتشار اوراق گواهی سپرده با نرخ سود ۲۰ درصد، انتشار اوراق گواهی سپرده مبتنی بر ارز با نرخ سود ۴  و ۴.۵ درصد و طرح پیش فروش سکه بهار آزادی از طریق شعب منتخب بانک ملی انجام می شود.

رئیس شورای پول و اعتبار در تشریح اوراق گواهی سپرده با نرخ سود ۲۰ درصد گفت: شبکه بانکی کشور اجازه دارد از تاریخ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ به  مدت دو هفته نسبت به انتشار گواهی سپرده ریالی با نرخ ۲۰ درصد اقدام کند. اوراق مزبور با سررسید یک سال منتشر خواهند شد و نرخ بازخرید قبل از موعد آن ۱۴ درصد خواهد بود.
وی همچنین در تشریح انتشار اوراق گواهی مبتنی بر ارز عنوان کرد: در این اقدام شبکه بانکی کشور گواهی سپرده ریالی ارز بنیان با سررسیدهای یک و دوساله منتشر می کند. نرخ ریال مورد محاسبه در زمان افتتاح گواهی سپرده متوسط یک ماه قبل سامانه سنا خواهد بود و نرخ سود برای سررسیدهای یاد شده به ترتیب ۴ و ۴.۵ درصد خواهد بود و در سررسید، ارز یا معادل ریالی آن به نرخ متوسط یک هفته قبل سامانه سنا به دارنده اوراق پرداخت خواهد شد. در صورت بازخرید این اوراق قبل از سررسید، سود سپرده کوتاه مدت ریالی (۱۰ درصد) به دارنده اوراق پرداخت خواهد شد.
 سیف در خصوص پیش فروش سکه بهارآزادی تصریح کرد: بانک مرکزی نسبت به پیش فروش شش ماهه سکه بهار آزادی به قیمت ۱۴ میلیون ریال و پیش فروش یک ساله سکه بهار آزادی با قیمت ۱۳ میلیون ریال از طریق شعب منتخب بانک ملی اقدام خواهد کرد.
رئیس کل بانک مرکزی با اعلام خبر شروع به کار سامانه جدیدی ارزی از روز شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ گفت: سامانه جدید ارزی از روز شنبه به صورت آزمایشی شروع به کار خواهد کرد. با استفاده از این سامانه خریداران و فروشندگان ارز متناسب با نیازهای خود نسبت به انجام عملیات ارزی در محیط الکترونیک اقدام می کنند. همچنین به تدریج صرافی ها و سایر بازیگران بازار ارز به این سامانه متصل خواهند شد. این سامانه امکان کنترل و مدیریت بازار ارز برای سیاستگذار و امکان فعالیت شفاف را برای متقاضیان ارز فراهم می کند.
بانک مرکزی پس از تصویب بسته پیشنهادی کنترل بازار ارز در هیات دولت، ‌در اطلاعیه‌یی مجموعه اقدامات مصوب برای ساماندهی بازار ارز را اعلام کرد.  به‌دنبال نوسانات شدید بازار ارز طی 3 هفته گذشته و رسیدن دلار به مرز شوک 5000 تومانی، دولت و مجلس تمهیداتی را برای کنترل این بازار اندیشیدند. دیروز هیات دولت بسته پیشنهادی بانک مرکزی را برای کنترل بازار ارز به تصویب رساند و نمایندگان مجلس هم خواهان اقدامات موثرتر این نهاد سیاست‌گذار پولی و ارزی شدند.  از سوی دیگر، ‌رییس کل بانک مرکزی هم طی دو روز گذشته اسامی خریداران ارز را به سازمان امور مالیاتی برای اقدام آتی ارسال کرد
انتشار گواهی سپرده ریالی: به شبکه بانکی کشور اجازه داده می شود از تاریخ 28 بهمن96 به  مدت ۲ هفته نسبت به انتشار گواهی سپرده ریالی با نرخ ۲۰ درصد اقدام کند. اوراق مزبور با سررسید یک سال منتشر خواهند شد و نرخ بازخرید قبل از موعد آن ۱۴ درصد خواهد بود.
انتشار گواهی سپرده ریالی مبتنی بر ارز: به شبکه بانکی کشور اجازه داده می شود گواهی سپرده ریالی ارز بنیان با سررسیدهای ۱ و ۲  ساله منتشر کند. نرخ ریال مورد محاسبه در زمان افتتاح گواهی سپرده متوسط یک ماه قبل سامانه سنا خواهد بود و نرخ سود برای سررسیدهای یاد شده به ترتیب ۴ و ۴.۵ درصد خواهد بود و در سررسید، ارز یا معادل ریالی آن به نرخ متوسط یک هفته قبل سامانه سنا به دارنده اوراق پرداخت خواهد شد. در صورت بازخرید این اوراق قبل از سررسید، سود سپرده کوتاه مدت ریالی (۱۰ درصد) به دارنده اوراق پرداخت خواهد شد.
پیش فروش سکه بهارآزادی: بانک مرکزی نسبت به پیش فروش شش ماهه سکه بهار آزادی با نرخ ۱۴ میلیون ریال و پیش فروش یک ساله سکه بهار آزادی با نرخ ۱۳ میلیون ریال از طریق شعب منتخب بانک ملی اقدام خواهد کرد.

اُفت ۷۸ تومانی دلار  و کاهش ۱۳ هزار تومانی قیمت سکه

از سوي ديگر، كارشناسان پيش بيني مي كنند كه به دنبال تدابير جديد بانك مركزي، به خصوص جذب نقدينگي از طريق اوراق گواهي سپرده يكساله با نرخ 20 درصد، هجوم تقاضا و نقدينگي در بازار ارز مهار خواهد شد و به تدريج شاهد كاهش نرخ دلار بين 300 تا 400 تومان در روزهاي آينده خواهيم بود و برخي صاحب نظران پيش بيني كرده اند كه با توجه به  احتمال تصويب مجلس براي مبناي محاسبه نرخ دلار 4 هزار تا 4100 در بودجه عمومي سال آينده، نرخ دلار زير 4500 تومان مهار خواهد شد. 
با انتشار خبرعرضه اوراق گواهی سپرده سرمایه گذاری يكساله با نرخ ۲۰ درصد در بانك هاي سپه، ایران زمین، شهر، آینده، صادرات، ملی، ملت، دی،  تجارت، سینا،سامان، سرمایه، و موسسه ملل و کوثر، تقاضا براي خريد ارز كاهش يافته بطوريكه روز پنج شنبه بازار آزاد شاهد کاهش محسوس قیمت انواع سکه بهار آزادی و همچنین  نرخ دلار، یورو و پوند بوده است.
روز پنج شنبه 26 بهمن  بازار در واکنش به اعلام بسته جدید بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز با کاهش محسوسی روبه رو شده بود. صرافی های پایتخت نیز هر دلار آمریکا را با ۷۸ تومان کاهش نسبت به روز چهارشنبه ۴ هزار و ۷۴۴ تومان می فروختند. همچنین هر یورو با ۶۸ تومان اُفت ۶ هزار و ۹۷ تومان و هر پوند با ۱۴۰ تومان کاهش ۶ هزار و ۸۸۰ تومان داد و ستد می شد.

افزايش اونس جهاني به 1356 دلار 

در بازار طلا نيز به دنبال كاهش نرخ دلار و اعلام افزايش نرخ اونس جهاني به قيمت   1356 دلار، هر گرم طلای ۱۸ عیار روز پنج شنبه  با ۹۶۰ تومان کاهش ۱۴۹ هزار و ۴۰۰ تومان ارزشگذاری شده بود. اما پيش بيني مي شود كه با افزايش نرخ اونس جهاني قيمت طلا روز شنبه افزايش داشته باشد.  روز پنج شنبه، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید یک میلیون و ۵۷۱ هزار و ۳۰۰ تومان فروخته می شد. این قیمت ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان کمتر از روز چهارشنبه بود.
همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۴ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش نسبت به روز چهارشنبه یک میلیون و ۵۴۲ هزار تومان داد و ستد می شد. نیم سکه بهار آزادی با ۶ هزار تومان اُفت نسبت به روز چهارشنبه ۷۷۳ هزار و ۵۰۰ تومان معامله می شد. هر قطعه ربع سکه بهار آزادی با ۷ هزار تومان کاهش ۴۶۷ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی با ۴ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش در مدت مشابه ۳۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می رفت. 

نوع سکه و ارز

شنبه

دوشنبه

سه‌شنبه

چهارشنبه

پنجشنبه 

سکه تمام بهار آزادی طرح جدید

۱۵۴۰۰۰۰

۱۵۶۴۰۰۰

۱۵۸۹۰۰۰

۱۵۸۵۰۰۰

۱۵۷۱۳۰۰

سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم

۱۴۸۶۵۰۰

۱۵۱۲۰۰۰

۱۵۳۵۵۰۰

۱۵۴۶۵۰۰

۱۵۴۲۰۰۰

نیم سکه

۷۶۱۰۰۰

۷۶۸۵۰۰

۷۷۵۰۰۰

۷۷۹۵۰۰

۷۷۳۵۰۰

ربع سکه

۴۵۷۵۰۰

۴۶۰۵۰۰

۴۶۹۵۰۰

۴۷۴۰۰۰

۴۶۷۰۰۰

سکه گرمی

۳۰۱۵۰۰

۳۰۶۰۰۰

۳۱۲۰۰۰

۳۱۵۰۰۰

۳۱۰۵۰۰

هر گرم طلای ۱۸ عیار

۱۴۸۶۰۰

۱۵۱۵۴۰

۱۵۳۲۵۰

۱۵۰۳۶۰

۱۴۹۴۰۰

دلار

۴۷۱۸

۴۸۲۵

۴۹۰۷

۴۸۲۲

۴۷۴۴

یورو

۶۰۰۴

۶۰۷۳

۶۱۳۴

۶۱۶۵

۶۰۹۷

پوند

۶۷۹۷

۶۸۸۰

۶۸۸۷

۷۰۲۰

۶۸۸۰


کشف ۲۰۰ هزار یورو از جانشین جمشید بسم‌الله

همچنين بعد از خبر برخورد با دلالان ارزي و دستگيري 755 دلال ارزي و بلوكه شدن حساب هاي آن در حدود گردش مالي 20 هزار ميليارد تومان، معاون حقوقی و رئیس گشت‌های مشترک تعزیرات حکومتی استان تهران از دستگیری فردی در عملیات برخورد پلیس با سوداگران ارز خبر داد که بیش از ۲۰۰ هزار یورو همراه خود داشته است.
بهمن حسن بیگی با اشاره به عملیات پلیس آگاهی در برخورد با سوداگران ارز در بازار غیررسمی و غیرقانونی تهران اظهار داشت: با توجه به افزایش غیرقانونی ارز در بازار تهران تا مرز ۵۰۰۰ تومان و با توجه به خواست هیئت دولت برای برخورد با اخلالگران در چهارچوب قانون، پلیس آگاهی طرح دستگیری و برخورد با این سوداگران را در دستور کار خود قرار داد.

معاون حقوقی و رئیس گشت‌های مشترک تعزیرات حکومتی استان تهران گفت: قضات تعزیرات حکومتی استان تهران برای تسریع در رسیدگی به پرونده سوداگران دستگیر شده ارز توسط پلیس، در محل پلیس آگاهی تهران بزرگ مستقر شدند و با توجه به گزارش دستگاه کاشف و اعلام نظر بانک مرکزی در خصوص مابه التفاوت قیمت ارز در بازار غیرقانونی و قیمت دولتی و رسمی آن، احکام قانونی را صادر کنند.

وی تاکید کرد: با توجه به بند «خ» ماده ۲ و بند «ت» ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مبنی بر مجازات خرید و فروش غیرقانونی ارز، پس از تشکیل پرونده و در صورت محرز شدن خرید و فروش غیرقانونی ارز، مجرمان علاوه بر ضبط ارز کشف شده از آن‌ها به نفع دولت، به پرداخت دو برابر ارز کشف شده نیز محکوم خواهند شد.

رئیس گشت‌های مشترک تعزیرات حکومتی استان تهران در پایان با اشاره به دستگیری یکی از سرشاخه‌های بازار غیرقانونی ارز گفت: در عملیات پلیس آگاهی بالاترین مقدار ارزی که از یک نفر کشف شد متعلق به فردی بود که ۲۰۵ هزار یورو به همراه داشت  و ارزش آن بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برآورد شد. با توجه به صراحت قانونی، در صورت احراز اتهام، این مبلغ به نفع دولت ضبط و این فرد نیز به پرداخت جریمه ۲ برابری ارز مکشوفه از وی محکوم خواهد شد.

در عملیات چهارشنبه صبح پلیس آگاهی که در سه نقطه پاساژ افشار، سبزه میدان و خیابان منوچهری پایتخت به اجرا درآمد، «س» که به عنوان جانشین یکی از پرحاشیه‌ترین دلالان ارز در سال‌های اخیر مطرح بود دستگیر شد.

اثرپول غيرمجازها بر بازار ارز 

همچنين  كارشناسان معتقدند، در نوسانات نرخ ارز رد پای پول های کثیف به چشم می خوردو این موضوع نباید باعث فراموشی تخلفات مؤسسات مالی غیرمجاز و محاکمه مؤسسین این بنگاه های اغتشاش گر در اقتصاد کشور شود و ضرورت دارد بجای برخورد با دلالان بازار ارز و دلار فروش خرده پا، باید سوداگران و قاچاقچیان سپرده هاي مردمي شناسايي و محاکمه شوند كه در اين راستا شفافیت و حاکمیت قانون براي همگان الزامي است 

فروش‌گواهی سپرده در ۱۴ بانک 

اين درحاليست كه بانک‌های سپه، تجارت، سینا، ایران زمین، شهر، سامان، سرمایه، آینده، صادرات، دی، ملی، ملت و موسسه ملل و کوثر تاکنون آمادگی خود را برای انتشار اوراق گواهی سپرده ریالی ۲۰ درصدی را از شنبه 28 بهمن 96  اعلام کرده اند.

مبادلات ارز با سامانه جديد الکترونیکی می‌شود

از سوي ديگر، سامانه جدید ارزی از شبنه به صورت آزمایشی آغاز به کار می کند و خریداران و فروشندگان ارز می‌توانند متناسب با نیازهای خود نسبت به انجام عملیات ارزی در محیط الکترونیک اقدام کنند.

تداوم رشد نرخ ارز در بازار طی چند هفته گذشته دولت و بانک مرکزی را بر آن داشت تا اقدامات ویژه‌ای را برای کنترل بازار ارز انجام دهند. بر این اساس با همکاری و هماهنگی بین بانک مرکزی قوه قضائیه، نیروی انتظامی، سازمان امور مالیاتی و سایر دستگاه های ذیربط نسبت به شناسایی سفته بازان و سوداگران بازار ارز اقدامات جدی انجام و بخش آثار التهابی از سوی سوداگران متوقف شده است.


نشست مجلسی‌ها با کرباسیان و سیف

اين درحاليست كه نمايندگان مجلس نيز پيگير اقدامات بانك مركزي و وزارت اقتصاد در بازار ارز هستند و محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، در اين زمينه گفت: پیرو دستور دکتر لاریجانی به کمیسیون اقتصادی، هفته آینده کمیسیون با حضور وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی نوسانات بازار ارز را بررسی می کند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در هفته گذشته جلساتی نیز با حضور مسئولان برای بررسی بازار ارز برگزار شد، افزود: به نظر می رسد بانک مرکزی نیازمند تدوین برنامه است، لذا در روز شنبه یا یکشنبه هفته آینده نشست مشترکی با حضور وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی و اگر نیاز بود افراد دیگری از مجموعه دولت برای بررسی بازار ارز برگزار می شود.

پورابراهیمی با تاکید بر اینکه کمیسیون اقتصادی گزارشی را برای ارائه به صحن علنی تهیه می کند و در آن گزارش وضعیت بازار ارز تشریح می شود، ادامه داد: اقداماتی که بانک مرکزی انجام داده و اقداماتی که انجام نداده است، در این جلسه مورد بررسی قرار می گیرد و در پایان برنامه پیشنهادی کمیسیون اقتصادی برای حل مشکل نوسانات بازار به هیئت رییسه ارائه می شود و به تشخیص رییس مجلس گزارش در صحن علنی قرائت می شود. معتقد هستم نرخ ارز متناسب با شرایط اقتصادی کشور نیست و بر اساس تقاضای کاذب افزایش یافته است و دلیل اصلی نیز این است که بانک مرکزی در این حوزه منفعل است در حالی که بازار ارز قابل مدیریت شدن است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در این موضوع که آمریکایی ها در امور اقتصادی کشور مداخله کرده و مشکل ایجاد می کنند شکی نیست، افزود: در این موضوع که ما باید چه کارهایی انجام دهیم که مداخله آمریکایی ها را به پایین ترین حد برسانیم حتما نیاز به برنامه داریم.آمریکایی ها از هر روزنه ای اعم از حوزه سیاسی، امنیتی و اقتصادی می خواهند برای برهم زدن نظم اجتماعی کشور ورود کنند که در هر حال حاضر یکی از این روزنه ها را بازار ارز می دانند و در حال حاضر آنها فعالیت های اقتصادی را رصد می کنند و دست به کار هستند.نقش آمریکایی ها در افزایش نرخ ارز وجود دارد اما اینکه آنها بخواهند تاثیر بگذارند و ما نتوانیم جلوی آنها را بگیریم به هیچ وجه درست نیست، چراکه ما می توانیم جلوی آنها را بگیریم.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اگر سستی کنیم و منفعل باشیم اثر منفی سیاست گذاری هایی که دشمن می خواهد اخلال کند در بازار ارز بیشتر خود را نشان می دهد، تصریح کرد: آمریکایی ها به دنبال اخلال در بازار ارز هستند اما ما باید برای مدیریت آن برنامه ریزی می کنیم.


نرخ دلار در بودجه بین 4 هزار تا ۴۱۰۰ تومان 

در اين شرايط از مجلس خبر رسيده كه طبق مصوبه تلفیق نرخ دلار برای سال ۹۷ بین ۴هزار تا ۴۱۰۰ تومان تعیین شده است.
محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره روند صعودی نرخ دلار گفت:در افزایش نرخ ارز مولفه های خاصی دخیل بوده است. بعضی در اختیار دولت و برخی دیگر از اختیار دولت خارج است. زمانی که تقاضا افزایش می یابد و همزمان با مشکلات ارزی روبرو هستیم و همچنین  میزان عرضه اندک است افزایش قیمت ایجاد خواهد شد.

 وی ادامه داد: در این راستا اقدامات خوبی را بانک مرکزی در دستور کار دارد تا این افزایش قیمت حبابی را که طی یک ماه اخیر ایجاد شده است کاهش دهد. نمایندگان مجلس در این زمینه تذکراتی را به نمایندگان مجلس و رئیس جمهور داده اند و در حالی پیگیری هستیم.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه بیان کرد: بانک مرکزی با آن دسته از افرادی که درآمدهایی را از خرید و فروش ارز کسب کردند برخورد کرده است.علاوه بر آن از دیگر برنامه های بانک مرکزی این است که از افرادی که از مسیر خرید و فروش دلار درآمد کسب کرده اند مالیات اخذ کند. باید مدیریت بازار و عرضه بازار بتوانیم کنترل های لازم را انجام دهیم.
 حسینی در واکنش به  اظهارات نوبخت، سخنگوی دولت مبنی بر اینکه با محاسبات ما قیمت دلار زیر ۴ هزار تومان است و در حال حاضر قیمت دلار حباب است و باید بترکد گفت: بر اساس مصوباتی در که کمیسیون تلفیق ایجاد شد، قیمت ارز را بین ۴هزار تا ۴۱۰۰ تومان برای سال آینده (۹۷) تعیین کردیم و این موضوع یکی از عوامل افزایش نرخ ارز در بازار موجود بوده است. اما اینکه ارز کمتر از ۴هزار تومان شود را بعید می دانم. در حال حاضر با اقدامات پلیس و بانک مرکزی پیش بینی می کنیم قیمت ارز نسبت به شرایط فعلی کاهش ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومانی داشته باشد.