اقتصاد گردان - وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: جذب سرمایه گذاری خارجی به مفهوم درست آن، راه اندازی مراکزتحقیق و توسعه، تعهد به تعمیق ساخت داخل و تولید اجزای مهم خودرو در داخل باید به عنوان پایههای اساسی درسرمایه گذاریهای مشترک مورد توجه قرار بگیرد.
محمد شریعتمداری در پنجمین همایش بین المللی خودرو با بیان این مطلب، افزود: امروز صنعت خودرو در جهان 4 تا 5 درصد GDP را تشکیل میدهد و در کشور 3.5 تا 4 درصد GDP متعلق به این صنعت است. از سوی دیگر 12 درصد اشتغال صنعتی را صنعت خودرو در برمیگیرد که این امر جایگاه سیاسی و اجتماعی ارزشمندی را علاوه بر جایگاه اقتصادی به این صنعت می دهد.
وی افزود: در سالهای پس از پیروزی انقلاب 160 هزاردستگاه خودرو تولید می کردیم و این در حالی است که اکنون برنامه تولید خودرو در سال 96 یک میلیون و 650 هزار دستگاه است. 12 میلیارد دلار گردش مالی خودروسازی کشور برآورد میشود که اگر صنعت خودروسازی نبود باید این مقدار را وارد میکردیم .
شریعتمداری تصریح کرد: خروجی جلسات سیاستگذاری صنعت خودرو و جلسات دیگر نشان می دهد که در افزایش کیفیت و استاندارد تولید خودرو و ارتقای ایمنی خودرو و رفاه مصرف کنندگان باید گامها را بلندتر برداریم چرا که افزایش رضایت مندی مردم با نگاه مشتری مداری هدف اصلی ما است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: باید پاسخگویی نیازهای اساسی مردم در صنعت خودروباشیم و اگر با نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم علل و عوامل را شناسایی کنیم و با اولویت و زمان بندی برای حل مشکلات گام برداریم.
وی با بیان اینکه یکی از علل اصلی بروز این مشکلات بومی نبودن صنعت خودروست و رقبای ما دارای تجربه و تحقیقات R&D خوبی هستند، گفت: از سرمایه گذاری خارجی در صنعت خودرو با مشارکت خودرو سازان داخلی حمایت می کنیم و در این مشارکت ها باید مرکز تحقیقات و توسعه را رشد دهیم.
وی ادامه داد : امروز ظرفیت فولاد کشور به 33 میلیون تومان رسیده است و در برخی رشتههای فولادی مثل فولاد خام مقام اول جهانی را در اختیار داریم و در مجموع در رتبه 14 جهانی هستیم.
به گفته شریعتمداری امروز 110 میلیون تن ظرفیت جدید در زنجیره فولاد با 60 درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجرا است که تا سال 99 به بهرهبرداری میرسد و حدود 300 میلیون تن ظرفیت تولید فولاد در کشور خواهیم داشت.
وی اضافه کرد : در دولت تدبیر وامید ظرفیت تولید انواع فولاد از 123 میلیون تن به 197 میلیون تن رسیده است و در تولیدمس نیز با شرایط مشابهی مواجهیم به طوریکه امروز 400 هزار تن ظرفیت برداشت مس در کشور هست و در سرب و روی نیز تولید از صفر پس از انقلاب به 450 هزار تن در روز رسیده است.
شریعتمداری گفت: در تولید آلومینیوم هم از 120 هزار تن تولید پس از انقلاب امروز به 500 هزار تن رسیدیم در مورد سیمان از 28 میلیون تن در شروع انقلاب به 80 میلیون ظرفیت سیمان دست پیدا کردیم و این در حالی است که به 140 میلیون تن در سالهای آینده می رسیم. در حوزه پتروشیمی که پس از انقلاب با شیب ملایم آغاز شده بود از مجموعه تولید یک میلیون و 300 هزار تن امروز به 46.5 میلیون تن رسیدیم.
وزیر صنعت ، معدن و تجارت ادامه داد : ملت ایران بر پایه تواناییهای سازنده و ارزشمند فرزندان خود قدمهای مؤثری را در حوزههای صنعتی ایفا میکند و علیرغم وجود مشکلات امید به آینده در مجموعه فعلان اقتصادی روند رو به رشدی را در سالهای اخیر داشته است.
شریعتمداری یکی از نشانههای امید صنعتگران را تقاضاهای تاسیس واحدهای جدید صنعتی و توسعه طرحهای در دست اجرا بیان کرد و افزود: در ده ماهه امسال 4هزار و 500 تقاضای تأسیس واحد جدید و 16 هزار واحد جدید را سطح کشور در دست تقاضا داریم که با رشد 23 درصدی مواجه بوده است. امروز 51 هزار واحد صنعتی کوچک و بزرگ در کشور امروز در دست اجرا است و این در حالی است که مجموع این واحدها تاکنون حدود 85 هزار واحد بوده است.
وی با اشاره به مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی در زمینه اتمام و افتتاح طرحهای نیمه تمام در سال 96 گفت: از 4 هزار و 700 طرح صنعتی از مجموعه طرحهای صنعتی در کشور با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد امسال بهرهبرداری به عمل آمد و این نشان دهنده قدمگذاشتن در رشد و توسعه صنعتی است.
شریعتمداری بیان کرد: در جذب سرمایه گذاری خارجی در دوره پسا برجام .9.7 میلیارد دلار در مجموع سرمایه گذاری مستقیم خارجی از طریق 224 طرح انجام شد که 50 طرح آن تاکنون به بهرهبرداری رسیده است و 2 میلیارد دلار آن در صنعت خودرو سازی کشوردر این دوره جذب شده است.
وی گفت: در سالهای اخیر در حوزه معدنی 400 نقطه امید بخش در پهنه های اکتشافی ما شناسایی شد و1.5 میلیارد تن ظرفیت جدید سنگ آهن از معادن سنگ آهن و حدود 2 میلیارد تن ظرفیت جدید سنگ آهن در اعماق زمین شناسایی و پی جویی میشود .
وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: با وجودی که 25 درصد فولاد دنیا در صنعت خودروسازی مصرف میشود اما ما نیز باید به تدریج در جهت جایگزینی فولاد حرکت کنیم .این در حالی است که با افزایش تقاضای خودروهای پیشرفته و برقی رو به روییم به طوری که در سال 2030 حدود 10 تا 50 درصد تولیدات خودروسازی دنیا به این سمت میرود در این صنعت هنوز فاصله زیاد با دنیا نگرفته ایم و اگر با این نوع نگاه حرکت کنیم به جایگاه مطلوب تری میرسیم .