:
كمينه:۱۹.۷۹°
بیشینه:۲۱.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶

ایجاد رشته اقتصاد مقاومتی در مقطع کارشناسی‌ ارشد

رییس کارگروه علوم اقتصادی شورای تحول علوم انسانی، برنامه تجدید نظر شده مقطع کارشناسی رشته علوم اقتصادی کشور را رونمایی کرد
کد خبر: ۱۰۸۸۷۲
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۰
اقتصاد گردان -  براساس گزارش ایسنا، غلامرضا مصباحی‌مقدم در یک نشست خبری که برای رونمایی از برنامه جدید رشته علوم اقتصادی برگزار شده، اظهار کرده است: برنامه آموزشی رشته اقتصاد پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تعطیلی دانشگاه‌ها در سال ۶۲ به تصویب ستاد انقلاب فرهنگی رسید. این برنامه مهر ماه سال ۱۳۶۵ در کمیته برنامه‌ریزی آموزشی تا سال ۱۳۶۶ تجدید نظر شد و واحدهای آموزشی رشته علوم اقتصادی از ۱۶۲تا ۱۶۶واحد به ۱۴۲تا ۱۴۶واحد کاهش یافت نهایتا هم یک برنامه یکدست ۱۴۵واحدی را در سال ۶۵ و ۶۶ به تصویب رساندند.

وی ادامه داد: این برنامه دارای ۶ گرایش اقتصاد نظری، بازرگانی، صنعتی، حمل و نقل، پول و بانکداری و کشاورزی بود. مجموعه ۱۴۵واحد به این شکل تقسیم شده بود که ۲۰واحد دروس عمومی بود که تمام دانشجویان می‌گذراندند، دروس اصلی اقتصاد ۷۸و دروس اجباری ۳۸و دروس اختیاری ۹واحد بود.

مصباحی‌مقدم گفت: در سال ۱۳۹۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم دست به ایجاد شورای تحول علوم انسانی زدند. این شورا ۱۴رشته را در دستورکار خودش قرار داد و برای هر رشته کارگروهی از استادان دانشگاه تشکیل داد. کارگروه تخصصی شورا از ۱۳۶۲ آغاز به کار کرد. پیش‌نویسی که دانشگاه علامه قبلا در سال ۱۳۹۲ زیر نظر وزارت علوم تهیه کرده بود در دستورکار این کارگروه قرار گرفت و بنا شد که با رعایت ۴محور، بازنگری رشته کارشناسی اقتصاد انجام شود.

وی درخصوص این رویکردها توضیح داد: یک رویکرد، رویکرد روزآمدی است؛ رشته اقتصاد در کشور ما به‌روز نبود و دانشگاه‌های ما از دانشگاه‌های کشورهای پیشرفته عقب بودند. کارگروه، سرفصل‌های کارشناسی این رشته را از ۲۰دانشگاه معتبر جهان مورد استفاده قرار داد و تمام همت این بود که رشته اقتصاد در آموزش عالی ایران از این جهت به‌روز شود.

مصباحی‌مقدم افزود: رویکرد دوم، رویکرد کارآمدی است. دانش‌آموختگان کارشناسی اقتصاد با پایان دوره تحصیل وقتی بازار کار می‌شدند، آمادگی کار را نداشتند و غالبا سرگردان با میدان کار رو‌به‌رو می‌شدند. باید دوره تکمیلی را برای آشنایی می‌گذراندند و از مهارت‌های لازم هم برخوردار نبودند.

وی اضافه کرد: تلاش همکاران ما این بود که دروس مهارتی و کارگاهی و آشنایی دانشجویان با حوزه‌های اقتصاد ملی افزوده شود و این کار انجام شد.

مصباحی‌مقدم گفت: رویکرد سوم این بازنگری بومی‌سازی رشته اقتصاد بود. رشته اقتصاد همانطور که در کشورهای دیگر تجربه شده عینا ترجمه شده بود و در کشور مورد استفاده قرار می‌گرفت و درس اقتصاد ایران درس 3واحدی بود که به صورت اختیاری بود. بر همین اساس مصباحی‌مقدم افزود: یک رشته کارشناسی ارشد با عنوان اقتصاد مقاومتی در دستورکار ماست.