:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
رئيس پليس تهران: با حضور ماموران در بازار ارز، آقاي س جايگزين جمشيد بسم اله دستگير شد

90دلال ارز دستگير و ۷۵۵ حساب با گردش 20 هزار ميليارد تومان مسدود شد، نرخ دلار 60 تا 85 تومان كاهش يافت

بر اساس شنیده ها ماموران پلیس آگاهی حدود ۲۰۰ نفر از دلالان ارز را در بازارهای تهران از جمله خیابان استانبول دستگیر کرده اند.۷۵۵ حساب دلالان ارزی بلوکه و مسدود شد و مجموع گردش مالی این حساب‌ها نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان بوده است. حضور پلیس در سبزه میدان، پاساژ افشار و میدان فردوسی دائمی است و آقای "س" که در بازار جایگزین جمشید بسم الله شده بود در طرح پلیس دستگیر شد
کد خبر: ۱۰۸۸۵۲
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۷
اقتصاد گردان  – محسن شمشيري:  قیمت دلار روز چهارشنبه25 بهمن 96 در بازار تهران کاهش و نرخ یورو و پوند افزایش یافت. صرافی‌های پایتخت هر دلار آمریکا را با ۸۵ تومان کاهش نسبت به روز سه‌شنبه 4822 تومان فروختند. همچنین هر یورو با ۳۱ تومان رشد نسبت به روز سه‌شنبه ۶ هزار و ۱۶۵ تومان و هر پوند نیز در مدت مشابه با ۱۳۳ تومان افزایش ۷ هزار و ۲۰ تومان داد و ستد شد.

  در بازار ارز مبادله اي نيز نرخ رسمی 3 ارز کاهش و 35 ارز افزایش یافته و بهای یک ارز هم تغییری نداشته است .دلار با 35 ریال افزایش 3705.4 تومان، پوند با 269 ریال رشد 5152.8 تومان و یورو با 344 ریال افزایش 4588.3 تومان قیمت‌گذاری شد وفاصله دلار مبادله اي و آزاد به 1117 تومان رسيده است. 
در بازار طلا نيز اونس جهاني به 1331 دلار افزايش يافته اما به خاطر كاهش نرخ دلار، قيمت طلاي 18 عيار افزايش يافته و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با دو هزار و ۸۹۰ تومان کاهش ۱۵۰ هزار و ۳۶۰ تومان ارزش‌گذاری شده بود. همچنين قيمت برخي سكه ها كاهش و برخي ديگر افزايش يافته است. 
  

جدول نرخ ارز و سکه در بازار (قیمت‌ها به تومان)

نوع سکه و ارز

شنبه

دوشنبه

سه‌شنبه

چهارشنبه

سکه تمام بهار آزادی طرح جدید

۱۵۴۰۰۰۰

۱۵۶۴۰۰۰

۱۵۸۹۰۰۰

۱۵۸۵۰۰۰

سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم

۱۴۸۶۵۰۰

۱۵۱۲۰۰۰

۱۵۳۵۵۰۰

۱۵۴۶۵۰۰

نیم سکه

۷۶۱۰۰۰

۷۶۸۵۰۰

۷۷۵۰۰۰

۷۷۹۵۰۰

ربع سکه

۴۵۷۵۰۰

۴۶۰۵۰۰

۴۶۹۵۰۰

۴۷۴۰۰۰

سکه گرمی

۳۰۱۵۰۰

۳۰۶۰۰۰

۳۱۲۰۰۰

۳۱۵۰۰۰

هر گرم طلای ۱۸ عیار

۱۴۸۶۰۰

۱۵۱۵۴۰

۱۵۳۲۵۰

۱۵۰۳۶۰

دلار

۴۷۱۸

۴۸۲۵

۴۹۰۷

۴۸۲۲

یورو

۶۰۰۴

۶۰۷۳

۶۱۳۴

۶۱۶۵

پوند

۶۷۹۷

۶۸۸۰

۶۸۸۷

۷۰۲۰


 هر قطعه سکه تمام بهار آزادی با ۴ هزار تومان کاهش نسبت به روز سه‌شنبه یک میلیون و ۵۸۵ هزار تومان فروخته شد. همچنین هر قطعه سکه طرح قدیم نیز در مدت مشابه شاهد رشد ۱۱ هزار تومانی بود و یک میلیون و ۵۴۶ هزار و ۵۰۰ تومان داد و ستد شد. سکه نیم بهار آزادی با ۴ هزار و ۵۰۰ تومان رشد نسبت به روز سه‌شنبه ۷۷۹ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش رسید و ربع بهار آزادی نیز با ۴ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش ۴۷۴ هزار تومان معامله شد. قیمت سکه گرمی در بازار آزاد با ۳ هزار تومان رشد نسبت به روز سه‌شنبه ۳۱۵ هزار تومان بود.

حضور ماموران در بازار ارز

بازار ارز از چهار راه استانبول تا میدان فردوسی از صبح چهارشنبه،  شاهد حضور ماموران پلیس آگاهی و دستگیری دلالان بازار ارز است.
بر اساس شنیده ها ماموران پلیس آگاهی حدود ۲۰۰ نفر از دلالان ارز را در بازارهای تهران از جمله خیابان استانبول دستگیر کرده اند. صرافان بازار ارز می گویند حجم معاملات در بازار بسیار پایین و حتی در برخی از ساعات داد و ستدی انجام نمی شد. نیروی انتظامی وارد سبزه میدان و خیابان فردوسی شد و بیش از دهها نفر از دلالانارز را دستگیر و با ون‌های پلیس منتقل کرد.نیروهای پلیس با حضورشان در سبزه میدان که محل تجمع دلالان است،  باعث شدند تا بازار آزاد دلار و فرآیند کاغذ بازی دلار خاتمه پیدا کند.دلار نقدی در بازار آزاد که صبح ۴ هزار و ۹۱۰ تومان قیمت داشت با ورود نیرو‌های پلیس و برخورد با دلالان کوچک و بزرگ ۶۰ تومان کاهش داشت و به ۴ هزار و ۸۵۰ تومان رسیده است.
همچنین برخی از صرافان از موج سوم بررسی دفاتر صرافی از  عصر روز سه شنبه خبر می دهند. 
همچنین در پی نوسانات و التهابات اخیر بازار ارز و در ادامه برخوردهای قانونی با سوداگری در بازار ارز، ۷۵۵ حساب دلالان ارزی بلوکه و مسدود شد. مجموع گردش مالی این حساب‌ها نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان بوده است.
این اقدامات در آینده نیز به صورت جدی ادامه خواهد یافت و مجازات‌های سنگینی گریبان سوداگران و تخریب‌گران بازار ارز را خواهد گرفت.



دستگیری ۹۰ دلال ارزی توسط پلیس آگاهی

پلیس آگاهی تهران در عملیاتی گسترده، دلالان و اخلالگران بازار ارز را شناسایی و دستگیر کرد.
به گزارش میزان، سردار حسین رحیمی اعلام کرد: عملیات بزرگ ماموران پلیس آگاهی تهران بر علیه اخلالگران و دلالان بازار ارز پایتخت که از شب گذشته آغاز شده بود، ظهر امروز به پایان رسید.
بنا بر این گزارش رییس پلیس تهران از  دستگیری ۹۰ سوداگر ارزی در پایتخت و پلمب ۱۰ صرافی در طرح مشترک پلیس با دستگاه‌های مسئول در حوزه تنظیم ارز خبر داد.
سردار حسین رحیمی با اشاره به اجرای طرح برخورد با سوداگران ارز اظهارداشت: از صبح چهارشنبه 25 بهمن 96 ماموران پلیس آگاهی تهران با همکاری بانک مرکزی و سازمان تعزیرات طرح برخورد با سوداگران ارز در تهران را آغاز کردند.
وی افزود: مجوزهای صرافان در محدوده مرکزی کنترل شد که تا کنون ۱۰ صرافی پلمب و ۱۶ صرافی اخطار پلمب گرفتند. به گفته رحیمی ۹۰ اخلالگر و سوداگر ارزی دستگیر شده اند. حضور پلیس در سبزه میدان، پاساژ افشار و میدان فردوسی دائمی است و دیگر اجازه تحرک به این افراد را نمی دهیم. آقای "س" که در بازار جایگزین جمشید بسم الله شده بود در طرح پلیس دستگیر شد. البته این قیمت که اکنون وجود دارد به علت سفر نیست و مشکلات بازار باعث شد که قیمت ارز افزایش یابد.

مجلس خواستار گزارش درباره افزایش نرخ ارز شد

رییس مجلس از رییس بانک مرکزی خواست توضیحاتی در زمینه افزایش نرخ ارز در روزهای گذشته ارائه کند.
همچنين محمدرضا پورابراهیمی در نشست علنی چهارشنبه، ۲۵ بهمن ماه مجلس در تذکری عنوان کرد: بازار ارز وضعیت نگران کننده ای دارد، ظرف هفته های گذشته متاسفانه به دلیل عدم مدیریت صحیح بازار ارز ارزش پول ملی کشور حدود ۲۵ درصد کاهش پیدا کرده است.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس ادامه داد: این وضعیت هم اثر منفی بر جذب سرمایه گذاری خارجی به واسطه افزایش ریسک سرمایه گذاری دارد و هم دستاورد دولت مبنی بر تک رقمی کردن نرخ تورم را زیر سوال می برد.
این نماینده مجلس تاکید کرد: به نظر می رسد بانک مرکزی توان لازم برای مدیریت بازار ارز را ندارد و انتظار داریم رییس مجلس در این زمینه به رییس جمهور تذکر دهد. وی گفت: بازار ارز قابل مدیریت است و اعتقاد داریم عددی که اکنون معامله می شود؛ عدد واقعی نیست و امروز حبابی ایجاد شده و وضعیت تقاضای روانی در بازار ارز افزایش پیدا کرده است.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: این کمیسیون جلسات متعددی در این زمینه با محوریت کارشناسان داشته و اعتقاد داریم که راهکارهای عملیاتی قابل احصاء است.
افزون بر این، لاریجانی رییس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت: رییس بانک مرکزی باید توضیح کافی در موضوع نرخ ارز و راهکارهای مدیریتی آن ارائه دهد. کمیسیون اقتصادی مجلس این موضوع را پیگیری کند، اگر در جلسات به پیشنهاداتی رسیدید؛ ارایه کنید همچنین شخصا این موضوع را پیگیری خواهم کرد.


روش کارآمد فروش حواله‌ای است نه نقدی

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی تزریق نقدی ارز از کانال صرافی‌ها را موجب انتقال نقدینگی و سرمایه‌ها به بازار ارز دانست و گفت: نیازهای ارزی با روش حواله‌ای باید تامین شود و برای مسافران هم ارز در مرزهای خروجی پرداخت شود.
سید کمال سید علی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به عدم عرضه ارز به بازار در روز گذشته از سوی بانک مرکزی، اظهارداشت: بانک مرکزی در شرایط فعلی نباید ارزی در بازار بفروشد، معمولا تقاضای واقعی ارز به صورت ارز حواله‌ای است و باید تقاضای ارز به صورت حواله‌ای تامین و پوشش داده شود.
وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما پرداخت ارز با سهمیه مشخص برای 250 صرافی در کل کشور ناکارآمد است؟ گفت: به نظر می‌رسد در این مقطع که به این شکل به بازار هجوم برده شده است، تزریق نقدی ارز از کانال صرافی‌ها موجب انتقال نقدینگی و سرمایه‌ها به بازار ارز شده است و اگر ارز بانک مرکزی به بازار عرضه نشود، متقاضیان اضافی از بازار خارج می‌شوند. 
معاون اسبق ارزی بانک مرکزی افزود: نرخ ارزی که در قالب حواله‌ای پرداخت می‌کند، همانند ارز مداخله‌ای و 30 تا 40 تومان زیر قیمت بازار باشد. یک بار که مرکز مبادلات ارزی راه افتاد، این مرکز تقاضاهای واقعی ارز را تامین می‌کرد.
وی با بیان اینکه انتشار اوراق مشارکت ارزی و تجدیدنظر در سود سپرده راهکار‌های موثر برای کنترل بازار ارز است، گفت: اگر بانک مرکزی قصد بازنگری در نرخ سود را ندارد، می‌تواند اوراق مشارکت ریالی با نرخ 2 تا 3 درصد بالاتر از سود سپرده یکساله منتشر کند. این اوراق در کنار اوراق مشارکت ارزی و تامین نیاز ارزی حواله‌ای موجب فروکش کردن التهاب بازار ارز خواهد شد.
سیدعلی در پاسخ به این سوال که آیا با این اقدام نرخ سومی در بازار ارز شکل نمی گیرد، گفت: در حال حاضر نباید نگران به وجود آمدن ارز سوم باشیم زیرا اولویت کنترل بازار ارز است. در ارتباط با کنترل این بازار باید بازارهای موازی مانند بازار سرمایه و بازار پول را فعال کنیم.
وی افزود: اگر در چند سال گذشته دولت سالی 6 تا 7 درصد نرخ ارز را تعدیل می‌کرد، وضعیت کنونی به وجود نمی‌آمد. 
سیدعلی با بیان اینکه باید مصارف وارداتی و خدمات با روش حواله‌ای تامین شود، گفت: برخی واردکنندگان کالاهای اساسی و مورد نیاز به دلیل نوسانات بازار ارز تقاضای احتیاطی خود را وارد بازار می‌کنند که بانک مرکزی می‌تواند با تضمین نرخ ارز در فاصله ثبت سفارش تا واردات نگرانی از افزایش نرخ ارز و نرخ تسویه آن را رفع کند.
به گفته وی برای تامین ارز مسافرتی هم در مرزهای خروجی بانک مرکزی می‌تواند برای هر مسافر 2 هزار تا 3 هزار دلار در نظر بگیرد. 
 
دلار در بازار جهاني سقوط کرد

شاخص ارزش دلار در بازار معاملات جهانی بار دیگر روند نزولی را تجربه کرد؛ در حالی که ارزش یورو و طلا افزایش پیدا کرد.
به گزارش رویترز، شاخص ارزش دلار در بازارهای جهانی در برابر ۶ سبد اصلی ارز جهان امروز هم روند منفی به خود گرفت و با ۲ دهم درصد کاهش به ۸۹.۵ واحد تنزل پیدا کرد.
همچنین هر یورو به ۱.۲۳۷۸ دلار افزایش پیدا کرد و از وضعیت رکودی خود که در هفته گذشته با رسیدن به ۱.۲۲۰۴ دلار رسیده بود فاصله گرفته است. البته علت اصلی رشد یورو در بازار معاملات جهانی به گمانه زنی ها بر سر انتشار آمار رشد قوی اقتصادی آلمان بر می گردد.  
قیمت منطقه ای طلا هم با ۳ دهم درصد رشد به یکهزار و ۳۳۳ دلار و ۷۸ سنت در هر اونس رسید و کمترین رقم خود در یک ماه اخیر را که با رسیدن به یکهزار و ۳۰۶ دلار و ۸۱ سنت ثبت شده بود را پشت سر گذاشت.