:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۰
تحلیل موسسه سیاست استراتژیک استرالیا

جایگاه مهم ایران و "جاده ابریشم" برای بقای قدرت چین

چین دارای روابط تجاری گسترده با ایران است و سرمایه گذاری های زیادی در این کشور کرده است، موقعیت جغرافیایی ایران جایگاه این کشور را در طرح جاده ابریشم حیاتی ساخته است.
کد خبر: ۱۰۸۸۱۶
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۲
اقتصادگردان- برنامه جاده ابریشم جدید که با نام برنامه ابتکاری جاده و کمربند شناخته می شود دارای دو مفهوم اصلی است: نخست این که شی جین پینگ- رئیس جمهور چین دریافته است بقای حزب کمونیست به توانایی این کشور برای ایفای نقش کارخانه جهان در زمانی که این کشور در حال تبدیل شدن به یک کشور توسعه یافته است بستگی دارد. چین در سال ۲۰۱۵ شاهد بیش از ۱۳۰۰۰۰ اعتراض مربوط به نارضایتی از استانداردهای زندگی و دستمزدها بود.

دوم، شی معتقد است چین وارد عصر جدیدی شده و او مصمم است که چین به عنوان قدرتی بزرگ در جهان به رسمیت شناخته شود. شی روش بعد از جنگ جهانی دوم آمریکا را ترجیح می دهد تا با استفاده از قدرت اقتصادی، کشورها را تحت تاثیر نفوذ چین قرار دهد.

نکته کلیدی در درک وسعت برنامه جاده و کمربند چین این است که چگونه این جاده چین و سایر جهان را به هم متصل می کند. چین در کشورهایی از زیمباوه تا مصر گرفته برنامه جاده و کمربند خود را پیش برده است. چین روی ایران نیز تمرکز زیادی کرده است، موقعیت استراتژیک جغرافیایی ایران جایگاه این کشور را در برنامه چین حیاتی ساخته است. ایران به دلیل واقع شدن در منطقه خلیج فارس دارای قابلیت اثرگذاری روی مسیر دریایی است و همچنین موقعیت این کشور نقش آن را در ترانزیت زمینی برجسته کرده است.

چین در برنامه ۱۸۵ میلیارد دلاری نوسازی بخش فرسوده انرژی ایران سرمایه گذاری گسترده ای انجام داده است، رئیس جمهور چین همچنین وعده داده است حجم تجارت دو کشور در دهه ۲۰۲۰ به ۶۰۰ میلیارد دلار برسد و این کار با ساخت خطوط ریلی قطارهای پرسرعت آغاز شده است که امکان می دهد قطارهای چینی مسافت ۳۲۰۰ کیلومتری بین شانگهای تا تهران را در ۱۲ روز طی کنند، مسیری که از طریق دریا ۳۰ روز طول می کشد.

با این حال هنوز مسائل ناشناخته بسیاری در خصوص پروژه جاده و کمربند، به ویژه در خصوص تامین مالی آن وجود دارد. یکی از فرضیات این است که چین نخواهد توانست درآمدی بیش از سرمایه گذاری یک تریلیون دلاری خود در این طرح را کسب کند.