:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۰
نماینده کارگران در شورای عالی کار:

فقط ۳۲ درصد کارگران معیشت مناسب دارند

نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: در حال حاضر دستمزد فعلی کارگران با مزد واقعی ۶۳ درصد فاصله دارد و ۳۲ درصد خانوارهای کارگری معیشت مناسبی ندارند.
کد خبر: ۱۰۸۸۱۵
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۰
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- علی خدایی امروز در نشست تخصصی گفت‌وگوهای سه جانبه که در مجموعه تلاش برگزار شد، گفت: ٩٣ درصد قراردادهای کار موقت هستند و این غیر از کارگران سفید امضا و یا دارای قراردادهای زیرزمینی است.

وی اظهار کرد: هم اکنون کارگران فاصله ٦٣ درصدی با مزد واقعی دارند که به این معناست که فقط ٣٢ درصد کارگران دارای معیشت مناسب هستند.

خدایی درباره تشکل‌ها هم گفت: فقط ١٠ درصد جامعه کارگری کشور عضو تشکل‌ها هستند که این مناسب نیست.

نماینده کارگران در شورای عالی کار با تاکید بر اهمیت شورای عالی کار و گفت‌وگوی شرکای اجتماعی کار، افزود: هنوز گفت‌وگو انجام نشده که امروز شنیدم برخی از مسوولان از افزایش دستمزد ١٥ تا ١٨ درصدی خبر داده‌اند.

خدایی تصریح کرد: ما امروز وارث شرایط بدی هستیم که باید به سوی نهادینه شدن گفت‌وگوی اجتماعی پیش برویم. اگر گفت‌وگوی اجتماعی نظام‌مند نشود، از بین می‌رود.
وی تاکید کرد: باید شرکای اجتماعی کار به رسمیت شناخته شوند. در زمان وزارت دکتر ربیعی اتفاق‌های خوبی افتاده اما همه این کارها به ساختارسازی نیاز دارد.
او تصریح کرد: وقتی هفت درصد امنیت شغلی داریم و ٣٧ درصد معیشت مناسب و تنها ١٠ درصد کارگران در تشکل‌ها هستند از چه طریقی باید مذاکره کنیم؟

نماینده کارگران در شورای عالی کار با تاکید بر اینکه باید تکلیف مقاوله‌نامه‌های ٨٧ و ٩٨ سازمان بین المللی کار در این دوره مشخص شود، گفت: باید به سمت کیفی کردن تشکل‌ها گام برداریم و از کمیت بشدت پرهیز کنیم.

خدایی با یادآوری اینکه سمن‌ها در ایران قوی نیستند گفت: بنابراین باید تشکل‌های قوی کارگری در کشور تشکیل شود.

همچنین محمد عطاردیان - رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایان -در ادامه بر ضرورت تدوین سند کار شایسته تاکید کرد و گفت: در بند «الف» ماده 101 قانون برنامه چهارم کار شایسته و سه جانبه‌گرایی تعریف شده است و ما چارچوب آن را تدوین کرده و به امضای کارفرمایان و کارگران رساندیم.

وی گفت: متاسفانه در دولت‌های نهم و دهم دچار وقفه شد و امیدواریم در دولت دوازدهم به نتیجه برسد.

رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایان با بیان این‌که در مورد دستمزد هیچ مشکلی با کارگران نداریم، اظهار کرد: مشکل ما این است که در بحث تولید قیمت تمام شده و هزینه‌ها کاهش یابد.

عطاردیان با بیان این‌که باید تامین اجتماعی را جدی بگیریم، ادامه داد: منابع تامین اجتماعی مساله‌ای نیست که مجلس در مورد آن تصمیم بگیرد و باید به شکل سه‌جانبه بررسی شود.

وی تصریح کرد: با وجود این‌که الحاق به مقاوله‌نامه‌های 87 و 98 سازمان جهانی کار جزو اصول شناخته شده ایران است، اما هنوز دولت نپذیرفته و ما در این مورد با کارگران همسو هستیم.

رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایان در بخش دیگری از سخنان خود احیای شورای عالی تامین اجتماعی را خواستار شد و گفت: این شورا در حال حاضر وجود خارجی ندارد و ما می‌خواهیم سه جانبه‌گرایی داشته باشیم.

عطاردیان ادامه داد: چرا باید درباره منابع تامین اجتماعی مجلس تصمیم بگیرد و پولی که مال مجلس نیست، جزو بودجه به تصویب برسد، در حالی که مالک اصلی آن کارگران و کارفرمایان هستند و سازمانی بین‌النسلی و مستقل است.

این مقام مسئول کارفرمایی در پایان از وزیر کار خواست تا تلاش کند سازمان تامین اجتماعی گرفتار دولت نشود و اقتدار خود را برای در اختیار گرفتن منابع‌اش حفظ کند.