:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

در نشست امروز انبوه‌سازان چه گذشت؟

امروز در یک نشست مربوط به حوزه ساختمان با حضور مهمانانی از دولت و بخش خصوصی، وضعیت کنونی بخش مسکن، چالش‌ها و راهکارهای خروج از رکود آن مورد بررسی قرار گرفت. در جریان این اجلاس هم‌چنین مکانیزم نوسازی بافت‌های فرسوده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
کد خبر: ۱۰۸۸۰۸
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۵
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- یکی از مهمانان این همایش، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی بود. حامد مظاهریان در خصوص وضعیت ۱۰ ماهه بازار مسکن اظهار کرد: در ۱۰ ماه گذشته در شهر تهران تعداد موبایعه نامه ها ۱۲.۵ و قیمت ۸.۲ درصد افزایش یافته است. حجم ریالی بازار مسکن نیز ۳۰ درصد رشد داشته است و تعداد پروانه‌های ساختمانی ۵.۴ درصد افزایش پیدا کرده است و این نشان می‌دهد که بازار مسکن به آرامی در حال‌ حرکت است.

او هم‌چنین گفت که اصلاح قانون پیش فروش آپارتمان که به دلیل وضعیت نامطلوب کنونی متوقف شده توسط دولت، مجلس شورای اسلامی  و انبوه سازان در حال‌ پیگیری است.

مظاهریان هدف برنامه ششم توسعه را نوسازی ۵۰ درصد بافت‌های ناکارآمد دانست و خاطر نشان کرد: ۱۲۳ هزار میلیارد تومان گردش اقتصادی نوسازی بافت‌های ناکارآمد خواهد بود. ابزارهای تحققی این طرح بر عهده سه بخش است که دولت ۳۱ درصد، بخش خصوصی ۳۹ و شهرداری ها ۳۰ درصد را بر عهده می‌گیرند.

پیشنهادی برای کاهش سود وام بافت فرسوده

هم‌چنین رییس کانون انبوه سازان گفت: ما از دولت پول نمی‌خواهیم؛ فقط پیشنهاد ما به دولت، مجلس و قوه قضائیه این است که مساعدت کنند مبلغی به عنوان سپرده از محل صندوق توسعه ملی در اختیار بانک‌ها قرار گیرد تا از این محل تامین سود برای نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد تامین شود.

جمشید برزگر با اشاره به سیاست‌های تامین مسکن در دهه ۶۰ گفت: واگذاری زمین‌های ۲۰۰ متری با ۶ تن آهن و ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان تسهیلات بانکی از برنامه‌های آن زمان بود، اما می بینیم که این سیاست منجر به این شد که هم اکنون آن واحدها به بافت فرسوده یا به نوعی نوساز فرسوده تبدیل شده است.

تا ۵۰ سال آینده کل کشور فرسوده می‌شود

وزیر سابق راه و ترابری نیز در این اجلاس با اشاره به کیفیت ساختمان‌ها در ۴۰ سال گذشته گفت: در دهه ۴۰، عمر مفید ساختمان‌ها در ایران ۳۰ سال و در آمریکا هم ۳۰ سال بود. امروز عمر مفید ساختمان‌ها در ایران به ۲۵ سال کاهش یافته و در آمریکا به بیش از ۱۰۰ سال رسیده است.

احمد خرم که در حال حاضر ریاست انجمن انبوه‌سازان تهران را بر عهده دارد تصریح کرد: در بافت فرسوده به دلیل بی توجهی و سهل‌انگاری با بیش از ۵ میلیون واحد مسکونی فرسوده واقع در درون شهرها و حاشیه‌ها مواجهیم و احتمالا تا ۵۰ سال دیگر همه کشور فرسوده خواهد شد و ۲۷ میلیون واحد فرسوده خواهیم داشت.

قیمت مسکن ۲۰ درصد پایین می‌آید

اما یکی از نکات جالب توجه اجلاس، پیش‌بینی کارشناس بازار مسکن بود که برخلاف برخی تحلیل‌ها از کاهش ۲۰ درصدی قیمت مسکن در آینده سخن گفت. عباس شوکتی در حاشیه همایش اظهار کرد: اگر خریداران مسکن دست نگه دارند، قول می‌دهم حباب این بازار تخلیه شود و تا اردیبهشت ماه قیمت‌ها تا ۲۰ درصد کاهش خواهد یافت.

شوکتی در پاسخ به این سوال که بعضا قیمت‌ها که درماه‌های اخیر در بعضی مناطق شهر تهران ۴۰ تا ۵۰ درصد رشد کرده است گفت: از قدیم گفته‌اند سزای گرانفروش، ‌نخریدن است؛ پس اگر متقاضیان دست نگه دارند بازار به ثبات واقعی می‌رسد.