:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

گفت‌وگوی اجتماعی بهترین روش جلب مشارکت مردم

رییس موسسه کار و تامین اجتماعی، گفت‌وگوی اجتماعی را ابزاری برای مشارکت مردم دانست و گفت: مشارکت مردم می‌تواند هزینه‌های عمومی را کاهش دهد، مناسبات اجتماعی را بهبود بخشد و فاصله بین دولت و مردم را کم کند.
کد خبر: ۱۰۸۷۹۲
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲
اقتصادگردان- محمدرضا سپهری امروز در نشست تخصصی «گفت‌وگوی اجتماعی سه جانبه»، اظهار کرد: اهمیت موضوع گفت‌وگوهای اجتماعی به حدی است که نقش و مشارکت مردم در حل بسیاری از چالش‌ها و مشکلات اثرگذار است و موجب کاهش هزینه‌های عمومی و تسریع در روند توسعه کشور می‌شود.

وی افزود: شایسته‌ترین روش جلب مشارکت مردم گفت‌وگو از طریق نهادهای عمومی، مشارکت فعال، تعامل و احترام به افکار عمومی است.

رییس موسسه کار و تامین اجتماعی گفت‌وگوی اجتماعی هدف از گفت‌وگوی اجتماعی را دستیابی به توافق بر مبنای منافع مشترک دانست و گفت: هدف از گفت‌وگوی اجتماعی دستیابی به توافق براساس منافع مشترک و نه مواضع مشترک، چراکه وقتی صحبت از مواضع می‌کنیم، دیگر هدف خود را محقق نمی‌کنیم.

سپهری خاطر نشان کرد: در گفت‌وگوی اجتماعی ممکن است که ضرر کوتاه مدتی را متقبل شویم یا این‌که منافع‌مان پیش رود، اما به هرحال در گفت‌وگوی سه‌جانبه اجتماعی این یک اصل است که باید دو قدم به پس و دو قدم به جلو برداریم تا به منافع مشترک برسیم.

وی در پایان اظهار کرد: کشور برای رفتن به سمت توسعه باید روی منافع ملی پیش برود، لذا فرآیند مذاکره و مشاوره و تبادل نظر برای دستیابی به توافق بر مبنای منافع مشترک باید در دستور کار قرار گیرد و تبادل اطلاعات بین نمایندگان دولت، کارگران و کارفرمایان باید به وجود آید تا از دل آن گفت‌وگوی اجتماعی حاصل شود.