:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۰.۹۹°
Updated in: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲
افزایش ۱۴۰ تومانی قیمت دلار در روز شنبه متاثراز عوامل بنيادي است يا سياسي

پشت پرده افزايش قيمت ارز، دلار به 4740 تومان رسيد

بخشی از ارز کشور از طریق اربیل در اقلیم کردستان عراق، به ایران وارد می شد اما دست های پنهان و دلال های بین المللی باعث شده اند، آربیتراژ ارزی صورت بگیرد به نحوی که عواملی در ایران وجود دارند که برای تعدادی صرافی در خارج ازکشور، ارز خریداری می کند تا ارزهای خریداری شده به اربیل عراق برود تا دلالان بین المللی با استفاده از مکانیزمی از تبدیل نرخ ارز منتفع شوند
کد خبر: ۱۰۸۶۷۴
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۸
اقتصاد گردان - افزايش بالاي 140 توماني نرخ دلار در روزهاي پنج شنبه و شنبه 19 و 21 بهمن 96 از نگاه برخي تحليلگران بازار ارز، به معناي حضور عوامل غير اقتصادي و خارج از مكانيزم عرضه و تقاضاي ارز و متاثر شدن نرخ ارز و سكه از عوامل سياسي داخلي و خارجي و منطقه اي است. زيرا در سال هاي اخير در بهمن ماه كه تقاضاي پايان سال ميلادي قبلي و شروع سال ميلادي جديد به پايان مي رسد، نوسان نرخ ها كاهش يافته و بازار به تعادل قبلي خود باز مي گردد. 
بازار تهران  روز شنبه 21 بهمن 96 شاهد افزايش 140 توماني نرخ دلار آزاد و ثبت رقم 4740 تومان بود و به دنبال اين افزايش و اعلام نرخ اونس جهاني 1316 دلار، قيمت طلا و سکه نيز افزايش يافت و  سكه طرح جدید با رشد 13 هزار تومانی یک میلیون و 538 هزار تومان فروخته شد.
همچنين دلار صرافی‌ها 57 تومان، یورو 46 تومان، پوند 200 تومان و درهم 57 تومان رشد قیمت داشت و يورو با 6104 تومان، پوند 6834 تومان  معامله شد
در سامانه نظارت ارز (سنا) نرخ هر دلار آمریکا 46 هزار و 584 ریال، هر یورو 58 هزار و 150 ریال و هر درهم امارات 12 هزار و 910 ریال اعلام شده است که بیانگر میانگین نرخ فروش آنها در صرافی های مجاز سراسر کشور است.
همچنين نرخ رسمی 18 ارز کاهش و 15 ارز افزایش یافته و بهای 6 ارز هم تغییری نداشته است دلار با یک ریال کاهش 3697.8 تومان، پوند با 161 ریال افت قیمت 5113.3 تومان و یورو با افت 5 ریالی 4531.3 تومان تعیین شد. تفاوت دو نرخ رسمي و آزاد دلار اكنون به 1042 تومان رسيده است. 

طلا و ارز

قیمت

میزان تغییر قیمت

سکه طرح جدید

1،538،000 تومان

13،000+ تومان

سکه طرح قدیم

1،491،000 تومان

1000+ تومان

نیم سکه

762،000 تومان

3000+ تومان

ربع سکه

454،000 تومان

3000+ تومان

سکه گرمی

310،000 تومان

5000+ تومان

طلای 18 عیار

148،954 تومان

1247+ تومان

اونس

1316.14 دلار

2+ دلار

دلار

4740 تومان

140+ تومان

یورو

   6104 تومان

57+ تومان

پوند

6834 تومان

46+ تومان


در بازار طلا نيز قیمت اونس نیز در بازار جهانی طلا با 2 دلار افزایش 1316 دلار و 14 سنت قیمت خورد. سکه طرح جدید 13 هزار تومان، طرح قدیم هزار تومان، نیم سکه 3 هزار تومان  و سکه گرمی 5 هزار تومان افزایش یافت، اما قیمت ربع سکه 3 هزار تومان افت کرد.
امسال نرخ دلار و ارزهاي ديگر و قيمت طلا نه تنها از عوامل بنيادي مانند تورم و رشد تقاضا در شروع سال ميلادي تاثير گرفته و اثر تورمي و نقدينگي يكسال قبل را تخليه كرده است، بلكه رشد تقاضاي هيجاني و رواني برخي عوامل سياسي نيز پوشش داده شده و به نظر مي رسد كه با حجم قابل توجه عرضه ارز مداخله اي توسط بانك مركزي و فروش و پيش فروش سكه قاعدتا بايد بازار ارز و طلا به تعادل برسد. 
برخي كارشناسان نيز كه موضوع تزريق پول سپرده هاي موسسات غيرمجاز را مطرح كرده اند نيز معتقدند كه تزريق حدود 21 هزار ميليارد تومان از پول موسسات غيرمجاز نيز نمي تواند تا اين حد بازار را دچار تلاطم كند و نوسان را همچنان تداوم ببخشد و لذا دولت و بانك مركزي، بايد نقش ساير عوامل سياسي داخلي و خارجي را مورد بررسي قرار دهد كه چه شايعات و واقعيت هايي مطرح است كه باعث شده بازار خارج از مكانيزم عرضه و تقاضا و عوامل بنيادي نقدينگي و  تورم و واردات و صادرات، تامين نياز سال ميلادي جديد و بازار شب عيد و... همچنان با تقاضاي سيري ناپذير مواجه است و اين تقاضا متاثر از چه عوامل ديگري با رشد مواجه شده است. 

 نقش اربیل و دوبی در تحولات ارزی 

معصومه آقاپور علیشاهی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از نوسان ۵درصدی قیمت دلار در یک روز انتقاد کردو  در گفت وگو با خانه ملت، در خصوص تحولات بازار ارز گفت:برخی از عوامل داخلی روی افزایش قیمت دلار تاثیرگذار بوده است که می توان به بالا بودن میزان نقدینگی در کشور اشاره کرد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد:حجم بالای نقدینگی در کشور به سمت بازار سرمایه و مسکن هدایت نمی شود و این میزان بالای نقدینگی در جامعه روی رشد تقاضای کاذب در بازار ارز، تاثیرگذار خواهد بود.  
نماینده مردم شبستر در مجلس افزود:با افزایش تقاضا برای خرید ارز، بطور بدیهی تعادل در بازار با مسئله روبرو می شود به نحوی که در مدت اخیر، حتی در یک روز نیز حدود 5درصد نرخ ارز با نوسان روبرو شده که این میزان نوسان قیمتی در یک روزغیرقابل قبول است.نوسانات بالای ارزی در مدت اخیر تبعات خوبی در اقتصاد کشور ندارد در این راستا باید به عوامل داخلی و بیرونی رسیدگی شود.

نقش دست های پنهان و دلال های بین المللی 

آقاپور علیشاهی ادامه داد:در ورود ارز به کشور مشکلاتی وجود دارد و بعد از اینکه قانون مالیات بر ارزش افزوده در کشور امارات مصوب شد، هزینه انتقال ارز، از این کشور بالا رفته است.
آقاپور علیشاهی با اشاره به نقش صرافی های خارجی در افزایش قیمت دلار در مدت اخیر، تصریح کرد:بخشی از ارز کشور از طریق اربیل در اقلیم کردستان عراق، به ایران وارد می شد اما دست های پنهان و دلال های بین المللی باعث شده اند، آربیتراژ ارزی صورت بگیرد به نحوی که عواملی در ایران وجود دارند که برای تعدادی صرافی در خارج ازکشور، ارز خریداری می کند تا ارزهای خریداری شده به اربیل عراق برود تا دلالان بین المللی با استفاده از مکانیزمی از تبدیل نرخ ارز منتفع شوند.

FATF و پالرمو

وی با بیان اینکه در ورود و خروج ارز مشکلاتی وجود دارد، گفت:وجود تقاضاهای کاذب برای ارز و محدودیت در عرضه ارز، بازار را تحت تاثیر قرار داده و باعث تورم افسارگسیخته در بازار ارز شده است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد:باید مسئولان تصمیمات جدی در خصوص موضوعاتی مانندFATF و پالرمو اتخاذ کنند چرا که باید شرایطی فراهم شود تا هزینه معاملات ارزی که در مهار تورم در بازار ارز موثر است، کاهش یابد.
گفتنی است آربیتراژ ارز به این معناست که شخصی با خرید ارز در یک بازار، سریعا آن را به بازاری که ارزش آن کمی گرانتر است حواله می کند و با این کار از تفاوت نرخ ارز، استفاده و منتفع می شوند

 
صف تقاضا برای ارز مداخله‌ای بانک مرکزی

با وجود اینکه تصور می‌شد عرضه ارز بانک مرکزی به بازار از کانال صرافی‌ها التهاب بازار ارز را به آرامش تبدیل می‌کند، اما بازار همچنان با پدیده نوسان نرخ‌ها و صف متقاضیان خرید ارز مداخله‌ای که عمدتاً دلالان خرده‌پا هستند، روبروست.
بازار ارز در چند روز اخیر با افت و خیزهای متعددی مواجه بود تا جایی که بهای ارزهای مهم در یک روز 100 و حتی 200 تومان کاهش می‌یافت و در روز بعد، در همان سطح رشد می‌کرد. روز يكشنبه هم برخلاف افت شدید قیمت در روز پنج شنبه، نرخ دلار از 4700 تومان عبور کرد. بهای یورو، پوند و درهم هم با رشدهای قابل توجه روبرو بودند. 
بانک مرکزی روز يكشنبه هم به روال هفته‌های گذشته، به وسیله برخی صرافی‌ها، به بازار ارز تزریق کرد و باز هم متقاضیان خرید دلار که عمدتا با هدف دلالی‌های خرد در این صف‌ها حاضر می‌شوند جلوی صرافی‌های عرضه کننده صف کشیدند.
در حالی که بانک مرکزی معمولا ارز مداخله‌ای را با 30-40 تومان زیر قیمت بازار عرضه می‌کرد، روز گذشته ارز مداخله‌ای به قیمت 4599 تومان عرضه شد که حدود 130 تا 140 تومان پایین‌تر از نرخ بازار بود، در عین حال این عرضه منجر به کاهش نرخ دلار از کانال 4700 تومان نشد.
نکته عجیب تحولات بازار ارز در این روزها تغییرات نرخ بازار، با وجود ثابت بودن عرضه ارز بانک مرکزی است. بانک مرکزی در این مدت تقریبا در اغلب روزها ارز مداخله‌ای به بازار عرضه کرده است، اما بعضی روزها نرخ کاهش یافته و در برخی روزهای دیگر افزایش یافته است.
حضور افراد عادی، خانواده‌های نگران از کاهش ارزش دارایی و افراد فرصت‌طلب برای کسب سود از تلاطمات بازار، پدیده‌ای است که هر چه زمان می‌گذرد بیشتر در بازار نمایان می‌شود. روزشنبه  هم ترکیب اشاره شده در صفوف شکل گرفته در مقابل صرافی‌ها به راحتی قابل مشاهده بود.
مسئولان ارزی و اقتصادی کشور در مصاحبه‌ها و صحبت‌های خود بارها از کاهش نرخ ارز صحبت کرده‌اند اما ارز در این مدت نه تنها کاهشی نداشته بلکه مدام دامنه‌های جدید قیمت را فتح می‌کند. تحولات عجیب و پی در پی بازار ارز در این روزها، حتی پیش‌بینی قیمت برای روز بعد و یا چند روز آینده را سخت کرده است و معلوم نیست این تلاطمات در بازار تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

تقاضای طلا به کمترین سطح رسید

افزایش خرید فیزیکی طلا (نه خرید اوراق بهادار با پشتوانه طلا) در اواخر سال 2017 نتوانست از افت قیمت طلا در سال گذشته میلادی جلوگیری کند.
خبرگزاری رویترز انگلیس بر اساس گزارش انجمن جهانی طلا اعلام کرد، افت هفت درصدی تقاضای طلا در سال 2017 موجب شد تقاضای سالیانه این فلز گرانبها به چهار هزار و 71 تن و 700 کیلوگرم کاهش یابد و کمترین سطح خود از سال 2009 را ثبت کند.  تقاضای سرمایه گذاری طلا سال گذشته به دلیل کاهش ورود سرمایه به صندوق های سرمایه گذاری در اوراق بهادار با پشتوانه طلا، تقریبا به میزان یک چهارم کاهش یافت. این در حالی بود که قیمت فلز زرد تا پیش از افزایش تقاضای آن در اواخر سال گذشته در نتیجه کاهش ارزش دلار و افزایش نرخ های بهره افزایش یافته بود.

ارایه ۶ خدمت جدید بانك ملت به صرافان

بانک ملت با انعقاد تفاهم نامه همکاری با کانون صرافان ایرانیان ۶ خدمت جدید را به صرافان ارایه می کند.
کانون صرافان ایرانیان و بانک ملت تفاهنمامه همکاری امضا کردند تا اعضای کانون پس از دریافت معرفی نامه کتبی از کانون، از برخی خدمات بانک ملت بهره مند شوند.
براساس اطلاعیه شماره ۲۴۰ کانون صرافان ایرانیان، تفاهمنامه همکاری میان کانون صرافان ایرانیان و بانک ملت منعقد شده که متن این تفاهمنامه شرح زیر است:
بانک ملت پس از دریافت معرفی نامه کتبی کانون صرافان ایرانیان خدمات ذیل را برای اعضای کانون ارائه می نماید:
صدور ضمانت حسن انجام تعهد برای بانک مرکزی به میزان ۵۰ درصد سرمایه ثبتی شرکت (با امکان اخذ سپرده نقدی ده درصدی مبلغ کل ضمانت نامه به صورت ریالی و یا ارزی با منشاء اسکناس دلار/ یورو و یا حواله منشاء خارجی و نود درصد سفته با امضای اعضای هیأت مدیره با اعطای پنجاه درصد تخفیف کارمزد حین صدور و تمدید مجوز)؛
افزایش سقف انتقال وجه اینترنتی ملت – ملت در سامانه بانکداری اشخاص حقوقی تا سقف ده میلیارد تومان از  هر حساب در یک تراکنش؛نصب دستگاه Cashless ATM در محل فعالیت صرافی ها؛نصب دستگاه POS چند منظوره در محل فعالیت صرافی ها؛اختصاص شناسه واریز اجباری برای حسابهای انتخاب شده از سوی صرافی ها؛ارائه تسهیلات سرمایه ثابت جهت خرید تجهیزات و لوازم کار به صرافان به صورت عقد اجاره به شرط تملیک؛
بانک ملت تسهیلات فرم را پس از ارائه معرفی نامه کتبی کانون صرافان ایرانیان و احراز اهلیت مشتری و تطابق با سایر شرایط اعتباری همچون نبود چک برگشتی و بدهی غیرجاری و معوق طبق قوانین عمومی بانک ارائه خواهد کرد.