:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
مهندس یکه زارع به اشاره به برگزاری پنجمین همایش صنعت خودرو تاکید کرد؛

استفاده صنعت خودرو از فن آوری های نو

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به برگزاری پنجمین همایش بین المللی صنعت خودرو بر بهره مندی از فن آوری های نو در این صنعت تاکید کرد
کد خبر: ۱۰۸۶۰۹
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵
اقتصادگردان - در این پیام آمده است: در سال های اخیر صنعت خودروی ایران از موفق‌ترین بخش‌های صنعت و تولید، در جذب سرمایه خارجی از طریق سرمایه گذاری معتبرترین خودروسازان جهانی بوده است. این اتفاق فرصت ارزشمندی در اختیار این صنعت قرار می‌دهد تا بتواند به اهداف اسناد بالادستی خود، به ویژه سند چشم‌انداز صنعت خودرو برسد.

این بخش از صنعت کشور می‌تواند با بهره‌گیری از این موفقیت، نخست خود را به عنوان یک خودروساز واقعی در باشگاه جهانی خودروسازان معرفی کند و دوم این که، اعتباری بین‌المللی برای اقدامات بعدی که همانا جست‌وجوی بازار صادراتی برای عرضه محصولات تولید داخل است، بیابد.
نیک می‌دانیم که تحقق چنین امری تنها با تعارف و صرفا ابراز خرسندی از سرمایه‌گذاری خارجی، ممکن نیست. سرمایه‌گذاری خارجی، مقدمه و ریل‌گذاری جدیدی برای ترسیم مسیر و آغاز حرکت است. ما برای حرکت در این ریل نیازمند تحرک و پویایی به اضافه خلاقیت و اندیشه بیش از گذشته هستیم. تحرکی مبتنی بر علم و آگاهی که بتوان با اندیشه‌ و کاری خلاقانه، اعتلای این صنعت را تداوم بخشید و از این بذر کاشته شده، محصول چید.

از این حیث، برگزاری پنجمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو فرصت و نقطه عطفی است که در این فصل از حیات صنعت خودروی کشور، می‌تواند در خدمت سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته، تحقق اهداف پیش‌گفته را تسهیل کند. به این ترتیب، انتخاب رویکرد زنجیره تامین رقابت‌پذیر برای این همایش، عنوانی است که نتیجه آن ارتقای تولید داخلی و ارایه محصول رقابتی منظور نظر است.
همراهی زنجیره تامین داخلی که زنجیره‌ای متشکل از تهیه مواد اولیه تا ساخت و تولید قطعات و پشتیبانی مجموعه‌های مورد نیاز خودروساز را شامل می‌شود، با شرکت‌های خودروسازی کشور، از الزامات توفیق در این مسیر است. ضمن این‌که نیازمندیم، این مجموعه‌ها با قیمت و کیفیتی رقابتی با موارد مشابه خارجی تولیدات خود را عرضه کنند، تا بتوانند زمینه تولید رقابتی خودرو را فراهم کنند. به این ترتیب آن‌گونه که در شرح رویکرد همایش آمده است، «زنجیره‌تامین رقابت‌پذیر»، زنجیره ای‌ است که در شرایط متعادل‌شده با رقبای خارجی در کشور و بازارهای هدف، قابلیت رقابت دارد.

در حال حاضر قراردادهای مختلفی در گروه صنعتی ایران خودرو با خودروسازان جهانی منعقد شده و صنعت خودروی کشور در آستانه ورود به فصل جدیدی است. صنعت قطعه سازی نیز باید هم‌سو با الزامات و ساختارهای این دوره گام بردارد و خود را به استانداردهای جهانی نزدیک تر کند. تردیدی نیست در این روند فرآیند محلی سازی قطعات محصولات جدید در اولویت خواهد بود.
با درک صحیح این مقدمات بود که بانیان این همایش بین‌المللی، ظرفیت دانش دست‌یابی به این هدف را در اتصال صنعت خودرو به مراکز و موسسات تولید علم و تمامی استادان و محققان دانشگاهی و صنعتی و سایر بخش‌های خصوصی و دولتی مرتبط که در این زمینه صاحب ایده، تحقیقات و تجربیات هستند، تعریف کرده‌اند و مقرر شده است که نتایج این کنفرانس به صورت راه‌کارهای پیشنهادی در اختیار تصمیم‌گیران دولتی کشور عزیزمان برای بهره‌گیری از این دستاوردهای علمی جهت سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی بهتر قرار گیرد.

از آن‌جا که گروه صنعتی ایران خودرو نیز مشارکت در این امر را با ادله پیش‌گفته، برای حفظ دستاوردهای موفقیت‌آمیز سال‌های اخیر ضروری می‌داند، در جهت برگزاری هرچه باشکوه‌تر و عالمانه‌تر این همایش همکاری و تلاش خواهد کرد؛ زیرا باور دارد با بهره‌مندی از راه‌کارهای برآمده از چنین نشست‌های علمی، خونی تازه در رگ صنعت برای تداوم پویایی جاری می‌شود و بدین‌وسیله چرخه این پیروزی تا رسیدن به اهداف خانواده بزرگ گروه صنعتی ایران خودرو تکمیل می شود.