:
كمينه:۲۷.۶۲°
بیشینه:۲۸.۷۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
افتتاح نخستین کارخانه تولید کاتالیست یورو5

مونسان مدیرعامل یاپکو: براي استفاده و تعویض کاتالیست و كاهش آلودگي هوا بايد فرهنگ سازي كنيم

نصب كاتاليست و كاهش قابل توجه آلودگي هوا نيازمند تامين سوخت يورو 5، تامين هزينه براي تعويض هر 5 سال يكبار كاتاليست، مشاركت مردم و دولت و خودروسازان است تا هواي شهرها از وضعيت فعلي خارج شود و اين كار جز از طريق فرهنگ سازي و خواست عمومي و عزم ملي امكان پذير نخواهد بود و همه بايد دست به دست هم دهند تا مشكل آلودگي هوا و 5 ماه مشكل آلودگي هوا و تعطيلي مدارس و ... كاهش يابد
کد خبر: ۱۰۸۵۱۷
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۸
اقتصاد گردان - نخستین کارخانه کاتالیست یورو 5 با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، استاندار و نماینده ی استان قم در مجلس شورای اسلامی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو و جمعی از مدیران ارشد ایران خودرو در شرکت مبدل خودرو پاک افتتاح شدمدیرعامل شرکت یاپکو تاکید کرد؛ 
شرکت مبدل خودرو پاک زیر مجموعه گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران (یاپکو) از شرکت های عضو گروه صنعتی ایران خودرو است. راه اندازی خط تولید تمام اتوماتیک تولید کاتالیست با خرید تجهیزات از شرکت معتبر دنیکس فنلاند به همراه انتقال دانش فنی  به کسب دانش تولید و پوشش دهی مونولیت تا سطح استاندارد یورو5 منجر می شود.


با این اقدام، ایران خودرو جزء 10 پوشش دهنده بزرگ در سطح دنیا با استاندارد یورو5 شده است. کاهش تولید منوکسید کربن ناشی از خروجی اگزوز خودرو از 2.2 گرم در هر کیلومتر به 1 گرم و صرفه جویی 4 میلیون یورویی از نتایج اولیه تولید کاتالیست با استاندارد یورو 5 در کشور است. این کارخانه فرایند تولید سالانه یک میلیون دستگاه کاتالیست یورو 5 را داراست.

لزوم فرهنگ سازی برای استفاده و تعویض کاتالیست در جامعه 

گروه قطعات صنعتی اتومبیل ایران (یاپکو) در فرصت پسابرجام و بر اساس اصل اقتصاد مقاومتی توانست در قراردادی با شرکت معتبر فنلاندی-دانمارکی به فناوری تولید کاتالیست یورو 5 دست یابد.

 مهدی مونسان مدیرعامل یاپکو در آیین افتتاح خط تولید کاتالیست یورو 5 با اشاره به عقد قراردادی ده ساله برای تولید محصول با استانداردهای بالاتر گفت: در حال حاضر پوشش دهی مونولیست بر اساس استاندارد یورو 5 در خاورمیانه را در اختیار داریم.

وی با اشاره به تجربه جهانی در لزوم بکارگیری کاتالیست برای ارتقاء سطح کیفی خودروها گفت: تولید با استانداردهای بالاتر، نیازمند عزم ملی در تامین سوخت بر مبنای استاندارد یورو 5 است.

مدیرعامل یاپکو با بیان این که در صنعت قطعه سازی به وظایف خود عمل کرده ایم متذکر شد: با تولید محصول در خطوط کاملا رباتیک کیفیت آن را گارانتی می کنیم.

 وی ادامه داد: با راه اندازی این کارخانه برای 80 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد اشتغال شده و این سرمایه گذاری صرفه جویی سالانه 4 میلیون یورویی  را در پی خواهد داشت.

وی با تاکید به فرهنگ سازی بر استفاده و تعویض قطعه کاتالیست در خودرو برای تامین هوای پاک اظهار کرد: از وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست داریم تا از اجرای طرح تعویض کاتالیست پس از 120 هزار کیلومتر کارکرد خودرو به صورت اجباری حمایت کند.

گفتنی است پیش از این در سال های تحریم، کاتالیست مورد نیاز خطوط تولید خودروی کشور ازکشورهای چین و هند تامین می شد که با راه اندازی کارخانه تولید کاتالیست مبدل خودرو پاک و بومی سازی دانش فنی تولید، کاتالیست یورو 5 تولید و در خودروهای تولید داخل به کار گرفته می شود.

تدابير لازم براي تامين هزينه تعويض كاتاليست 



به گزارش اقتصاد گردان، پرسش مهمي كه در حاشيه افتتاح كارخانه توليد كاتاليست ايجاد شد، اين نكته مهم است كه با توجه به هزينه حدود 700 هزار تومان تا يك ميليون تومان فعلي براي توليد و خريد هر كاتاليست خودرو آنهم متناسب با بنزين يورو 5 بايد چه تدابيري انديشيد. 
آيا مالك خودرو بايد بعد از 5 سال به قيمت امروز 1 ميليون تومان براي تعويض كاتاليست هزينه كند؟ آيا مي توان از طريق دريافت مبلغ اضافه از عوارض سالانه خودرو، مبلغي را پس انداز كرد تا بعد از 5 سال فشار كمتر هزينه اي باري مالك خودرو ايجاد شود  و به هنگام معاينه فني خودروها، هر 5 سال يكبار به راحتي كاتاليست تعويض شود و به سلامت فرزندان وخانواده وعزيزان و هموطنان ما كمك كند؟
يا اين كه بايد راهكارهاي ديگري در جهت تامين هزينه تعويض كاتاليست پيگيري شود و مانند بيمه شخص ثالث كه هر راننده و مالك خودرو بايد سالانه بپردازد، براي كاتاليست نيز اين هزينه به اختيار خود راننده به هر شكل ممكن، تامين شود و به عنوان هزينه اي اجباري براي مالك خودرو محسوب شود؟
همه اين تدابير قطعا براي سال هاي آينده به عنوان يك هزينه  براي همه شهروندان مطرح خواهد شد و نمي توان به شرايط امروز شهرها كه 5 ماه از سال را با الودگي هوا و تعطيلي مدارس و مشكلات بيشمار آن صرف مي كنيم ادامه دهيم و قطعا بايد هزينه ها و تمهيداتي جهت كاهش آلودگي هوا در نظر بگيريم
اما در عين حال اين پرسش اساسي ديگر مطرح است كه آيا وزارت نفت و دولت مي توانند كيفيت سوخت خودرو، كاهش گوگرد و  ناكس وساير آلاينده ها را كاهش دهند و سوخت يورو 5 در اختيار جامعه قرار دهند كه بتوان با اين كاتاليست ساخت ايران، انقلابي در جهت بهبود محيط زيست و سلامت مردم ايجاد كرد؟