:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

بنیاد برکت هزار مدرسه دیگر می‌سازد

بعد از پایان ساخت هزار مدرسه توسط بنیاد برکت در آستانه سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، دیروز تفاهمنامه ساخت هزار مدرسه دوم برکت از سوی رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و وزیر آموزش و پرورش امضا شد
کد خبر: ۱۰۸۳۴۲
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۸
اقتصاد گردان - براساس این تفاهمنامه، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) از طریق بنیاد برکت و با هماهنگی سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس، هزار مدرسه دیگر را تا پایان سال ۱۴۰۰ در مناطق کمتر توسعه‌یافته کشور خواهد ساخت. ارائه برنامه زمان‌بندی احداث مدارس و تامین اعتبار مورد نیاز و تکمیل مدارس طبق برنامه سالانه از تعهدات ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در این تفاهمنامه است. پیشنهاد مکان ساخت مدارس با اولویت مناطق محروم، تامین زمین مناسب و بدون معارض، تامین کادر آموزشی و اداری مدارس، اداره مدارس و عدم تغییر کاربری مدارس نیز از تعهدات وزارت آموزش و پرورش در این تفاهمنامه به شمار می‌رود.

با امضای این تفاهمنامه، قرارداد ساخت 438مدرسه جدید برکت(از هزار مدرسه دوم) با 2600کلاس درس و ظرفیت پذیرش 55 هزار دانش‌آموز برای نقاط محروم به‌ ویژه مناطق زلزله‌زده تنظیم و ابلاغ خواهد شد. با احداث و تکمیل مدارس برکت تا پایان سال ۱۴۰۰ شمار مدارس ساخته شده از سوی این بنیاد وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) به ۲۰۰۰واحد خواهد رسید.

بنیاد برکت تصمیم دارد تا آغاز سال تحصیلی 1397 با تکمیل و تحویل 250تا 300مدرسه جدید با حدود 2000کلاس درس و ظرفیت پذیرش 44هزار دانش‌آموز در مناطق روستایی، محروم و زلزله‌زده گامی دیگر در جهت کمک به پیشرفت و آبادانی مناطق کمتر توسعه‌یافته و گسترش عدالت ‌آموزشی بردارد.

مخبر رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در مراسم امضای تفاهمنامه ساخت هزار مدرسه دوم برکت افزود: طبق تاکید مقام معظم رهبری قصد داریم، برنامه احداث 1000مدرسه دوم برکت را شروع کنیم و همزمان نیز امروز ساخت 438مدرسه از 1000مدرسه دوم را ابلاغ می‌کنیم. امیدواریم تا مهر آینده و شروع سال تحصیلی جدید حدود 250تا 300مدرسه را تقدیم مردم کنیم که این کار اقدام بزرگی است و باید حدود 1000میلیارد تومان در این زمینه سرمایه‌گذاری کنیم.

وی با اشاره به اینکه بهترین سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش است، گفت: اگر بتوانیم به آموزش و پرورش به درستی برسیم و سرمایه‌گذاری مناسبی درخصوص آن داشته باشیم یقینا وسیله تضمین خوشبختی و موفقیت نظام اسلامی در همین است و فکر می‌کنم تا سال 1400 بتوانیم 1000مدرسه دوم برکت را با بهترین کیفیت ساخت تحویل مردم عزیز مناطق محروم دهیم.

رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در پاسخ به پرسش خبرنگاران نیز اضافه کرد: همان‌طور که آقای وزیر آموزش و پرورش نیز اشاره کردند، مصمم هستیم که به شکل وسیع‌تر و بهتر فضاهای جنبی مدارس مانند فضاهای ورزشی تامین شود.

مخبر با اشاره به نوع ساخت مدارس برکت گفت: در بخش استحکام، کیفیت، تجهیزات سرمایشی و گرمایشی این مدارس، بالاترین استانداردها به جدیت دنبال می‌شود به طوری که در زلزله‌های اخیر کرمانشاه و کرمان، مدارس برکت این مناطق هیچ آسیبی ندیدند و در روزهای اول وقوع زلزله تبدیل به محل امنی برای استقرار مردم و گروه‌های امداد و نجات شدند.

مخبر ادامه داد: در چند سال گذشته نهضتی در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) اتفاق افتاد و آن هم نهضت توانمندسازی اقتصادی و اشتغال‌زایی در مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته کشور بود. علاوه بر اقدامات توانمندسازی اقتصادی، فعالیت‌های متنوع دیگری نیز در ستاد انجام می‌شود مانند اجرای طرح‌های زیربنایی، ساخت مدارس، مساجد و مراکز فرهنگی، بیمارستان، مراکز بهداشت و درمان و توسعه محیط زیست. اقداماتی چون ارائه خدمات حمایتی به نیازمندان مانند پرداخت هزینه داروی بیماران سرطانی، زیر پوشش قرار دادن کودکان یتیم، پرداخت وام قرض‌الحسنه، تهیه جهیزیه و... نیز جزو فعالیت‌های این ستاد است. اما همه این اقدامات جنبی هستند و شاید حدود ۲۵درصد کارهای ستاد را تشکیل دهند و محور اصلی کار ستاد توانمندسازی مناطق محروم و توانمندسازی اقتصادی آنهاست و خدا توفیق داده است که طی چند سال گذشته بیش از ۳۶۰هزار فرصت شغلی که برخی از آنها عملیاتی شده و برخی دیگر نیز درحال عملیاتی شدن است، ایجاد کنیم که کار مهمی است.

  عدالت در مسیر آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش هم در این مراسم با بیان اینکه اقدام پرخیر و برکتی در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و بنیاد برکت که وابسته به این ستاد است رقم می‌خورد، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف انقلاب اسلامی و در حقیقت مهم‌ترین اهداف آن برقراری قسط و عدالت در جامعه بوده و هست و برای برقراری آن پله اول، بستر و مسیر اصلی عدالت در آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد: این‌ موضوع که بچه‌های این مرز و بوم صرف‌نظر از وضعیت اقتصادی، موقعیت اجتماعی خانوادگی و محل زندگی باید فرصت برابر در استفاده از امکانات آموزش و پرورش داشته باشند، مهم‌ترین رسالت آموزش و پرورش در نظام است. در حقیقت بچه‌هایی که در مناطق محروم و دورافتاده زندگی می‌کنند باید به اندازه بچه‌هایی که در مناطق برخوردار زندگی می‌کنند از امکانات بهره‌مند شوند. وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: امکانات آموزش و پرورش و دسترسی به امکانات آن باید برای همه بچه‌ها یکسان باشد و متاسفانه هنوز با این نقطه فاصله داریم و هنوز میان مناطق کم برخوردار و برخوردار از لحاظ آموزشی تفاوت وجود دارد.

بطحایی خاطرنشان کرد: اقدامی که بنیاد برکت و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) به فرمان موکد مقام معظم رهبری آغاز کرد از این جهت اقدام بسیار درخور و شایسته‌یی است. این اقدام نشان‌دهنده یک فرهنگ در کشور ما و ترویج‌کننده سنت حسنه در کشور است.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم بار معنوی این کار به مراتب بیشتر از آثار فیزیکی آن است که بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در آموزش و پرورش به جای گذاشته است. همچنین بعد از انقلاب نزدیک به ۵۰۰ هزار کلاس ساخته شده و در حقیقت ۹۰درصد کلاس‌هایی که درحال حاضر داریم بعد از انقلاب اسلامی ساخته شده است و ۳۰درصد از این مدارس نیز توسط خیرین ساخته شده که این کار به برکت آموزه‌های دینی، ارزش‌های دینی و اسلامی است و بنیاد برکت در این حرکت مبارک بعد از انقلاب سهم بزرگی داشته و دارد.

بطحایی اضافه کرد: صرف‌نظر از مدرسه‌سازی در مناطق محروم و کمتر برخوردار به ‌شدت نیازمند فضاهای جانبی مانند سالن‌های ورزشی و تفریحی هستیم و در این زمینه خواهش دارم که این پروژه‌ها با جدیت بیشتری دنبال شود. بطحایی اظهار کرد: متاسفانه در مناطق محروم مدارسی وجود دارد که فاقد سرویس بهداشتی هستند. بنابراین ساخت سرویس بهداشتی و کتابخانه‌هایی که می‌تواند مرکز دانش‌افزایی بچه‌ها شود ازجمله مواردی است که به ‌شدت نیازمند کمک و مساعدت بنیاد برکت است. خواهشی که در این زمینه دارم این است که این نوع فضاها نیز کماکان در دستور کار قرار گیرند تا در این خصوص نیز دستاوردهای خوبی داشته باشیم. بطحایی در پایان صحبت‌هایش اضافه کرد: یقین دارم این حرکت مبارک و پرخیر و برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) نه فقط از حیث کمی بلکه از لحاظ کیفی نیز می‌تواند سایر خیرین را تشویق کند که به این حرکت مبارک بپیوندند و بتوانیم در زمان کوتاهی تمام مدارس کشور را به حد استاندارد برسانیم.

گفتنی است تاکنون ۱۰۰۰مدرسه برکت با ۶۰۰۰ کلاس درس و حجم سرمایه‌گذاری ۷۰۰میلیارد تومان توسط بنیاد برکت احداث و برای استفاده دانش‌آموزان مناطق کمتر توسعه‌یافته تحویل آموزش و پرورش شده است. تعداد ۲۰۵۰روستا تحت پوشش مدارس برکت قرار گرفته‌اند و ظرفیت دانش‌آموزپذیری مدارس بهره‌برداری شده بنیاد برکت بالغ بر ۱۳۰هزار نفر است.