:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۹.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۰
تجربه موفق حراج سکه/ فشار نقدینگی کاهش یافت

آغاز طرح پیش فروش سکه از ۱۷ بهمن/ بازدهی ۱۵ درصدی سرمایه‌گذاری

مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی اعلام کرد: طرح پیش فروش سکه بانک مرکزی با عاملیت بانک ملی از روز سه شنبه ۱۷ بهمن ماه در ۱۳۱۲ شعبه منتخب بانک ملی آغاز می شود
کد خبر: ۱۰۸۲۳۷
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۴
اقتصاد گردان -  مسعود رحیمی مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی صبح امروز (یکشنبه) و در نشستی خبری با خبرنگاران اظهارداشت: با توجه به افزایش نرخ سکه بهار آزادی از ابتدای نیمه دوم سال و شروع پاییز نقدهایی به بانک مرکزی وارد می شد که این بانک باید به عنوان متعادل کننده بازار وارد شود.  

وی افزود: حباب سکه حدود ۲۵۰ هزار تومان بود و ما از ابتدای آذرماه از طریق حراج سکه در بانک کارگشایی ورود کردیم و سکه های نیم و تمام را با مکانیزم بازار عرضه کردیم و در این مدت کوتاه تا حدود زیادی حباب را تخلیه کنیم هرچند برای مداخله بانک مرکزی هم نقدهایی وارد می شد.

رحیمی گفت: مداخله بانک مرکزی و فرصتی که در اختیار خریداران قرار گرفته تنها در تهران بود و نحوه ورود بانک مرکزی هم به طور آنی بود و امکان استفاده افرادی که در موارد آتی قصد خریدا داشتند نادیده گرفته شده بود.

وی اظهارداشت: طرح پیش فروش سکه بانک مرکزی با عاملیت بانک ملی از روز سه شنبه ۱۷ بهمن ماه در ۱۳۱۲ شعبه منتخب در بانک ملی به این امر تخصیص داده شده و مشخصات آنها در پایگاه اینترنتی بانک ملی درج شده و پیش خرید برای افراد حقیقی بالای ۱۸ سال وجود دارد و با در دست داشتن کارت ملی امکان خریدا دارند.

مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی اظهارداشت: در مرحله اول یک میلیون تومان دریافت می شود و سررسید به طور شش ماهه و یک ساله خواهد بود. بهای نهایی سکه براساس به نرخ روز تحویل و با تخفیف ۹ درصدی برای سررسید یک ساله و تخفیف ۴ درصدی برای پیش خریدهای شش ماهه خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه که قرار است هیچ کارمزدی از مردم در شعب اخذ نشود، افزود: ما برای یک دوره آتی قیمتی را تعیین کردیم. قیمت سکه براساس قیمت طلای جهانی و دلار تعیین می شود و به طور قطع نمی شود امروز قیمت ماه آینده را هم پیش بینی کرد.  

رحیمی گفت: انتخاب با مردم است که این انتخاب را برای سرمایه گذاری انجام دهند؛ هدف ما ایجاد جذابیت کاذب نیست و هدف ما در بانک مرکزی این است که برای متعادل کردن بازار به این حوزه ورود پیدا کنیم.

رحیمی درباره اینکه چرا بانک مرکزی حراج سکه در بانک کارگشایی را ادامه نداد، گفت: ما با توجه به شرایط عرضه و تقاضا تصمیم می گیریم که حراج داشته باشیم یا خیر؟ بانک مرکزی تنها در شرایط حبابی بازار مداخله می کند و امروز نمی توانم بگویم که تا پایان سال حراج را ادامه خواهیم داد؛ ورود بانک مرکزی در بازار سکه و طلا مطلوب ما نیست.

مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی گفت: تخفیف ۹ درصدی یک ساله با توجه به رقم کل سکه به نرخ روز بیشتر از ۹ درصد است و ۱۵ درصد نسبت به سرمایه گذاری یک ساله خواهد بود؛ رقم بازده سرمایه گذاری مردم رقم جذاب تری خواهد بود؛ تخفیف ۴ درصدی پیش فروش سکه در دوره ۶ ماهه نیز با توجه به رقم سرمایه گذاری مردم حدود ۱۱ درصد است.

حراج نیم و ربع سکه

وی در پاسخ به سوال دیگری گفت: تا اطلاع ثانوی و حسب استقبال مردم حراج سکه ادامه خواهد شد و شامل نیم و ربع بهار آزادی هم خواهد شد زیرا که این طرح پیش فروش تنها شامل سکه تمام خواهد بود.

رحیمی درباره حباب سکه گفت: حباب در حد زیادی از بازار در حال حاضر تخلیه شده و بازار در شرایط خوبی است و برآورد ما نشان می دهد بین ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان تنها حباب وجود دارد.

فروش ۱۰۷ هزار نیم سکه و ۱۲۰ هزار سکه تمام در حراجی ها

وی افزود: در حراج های بانک کارگشایی ۱۰۷ هزار نیم سکه و ۱۲۰ هزار سکه تمام بهار فروخته شده است و نشان دهنده گستردگی تاثیر ورود بانک مرکزی بر هیجانات روانی بازار بوده است؛ ذخایر طلا و سکه بانک مرکزی به اندازه کافی وجود ندارد و نگرانی از تامین سکه نداریم.

رحیمی درباره اینکه آیا سکه ها ضرب سال ۱۳۸۶ است یا ضرب جدید، گفت: سکه های پیش فروش برای سال ۱۳۸۶ خواهد بود. وی با اشاره به قیمت اونس جهانی طلا و ارز گفت: اگر بانک مرکزی در بازار سکه مداخله نمی کرد ممکن بود که قیمت سکه تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان هم بالا می رفت.

مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی گفت: با توجه به اقداماتی که در بانک مرکزی در دست انجام است نمی توانم بگویم که سکه ها را به طور وکیوم شده عرضه کنیم. بعید می دانم برای سررسید شش ماهه نیز بعید است که وکیوم شده باشد. ترجیح ما این است که سکه ها به طور وکیوم شده و پلمپ شده باشد.

وی  در پاسخ به سوال دیگری درباره وکیوم سکه گفت: تا زمانی که طرح نهایی نشود نمی توانیم به طور رسمی اعلام کنیم و این موضوع نیاز به بسترسازی و فراهم شدن امکانات دارد و در صورتی که بسترها فراهم شود به طور مجزا اطلاع رسانی می کنیم.

رحیمی درباره ارزش ذاتی و بازاری سکه گفت: همیشه ارزش ذاتی را با قیمت بازار مقایسه کرده و حباب را تعیین می کنند؛ طبیعتا توقع داشتیم که اگر بانک مرکزی در بازار مداخله نمی کرد حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان حباب در بازار داشتیم.

وی گفت: متولی مبارزه با قاچاق سکه و طلا متولی خود را دارد و اینکه بگوییم دلالان در حراج های بانک کارگشایی مداخله می کنند منتفی نیست ولی خریداران خرد می توانند در بانک کارگشایی خرید خود را انجام دهند.

وی افزود: ما پارسال به غیر از نیازهای محدود ارگان ها و دستگاه هایی که از طریق مکاتبه درخواست می کردند، عرضه قابل ذکری نداشتیم و حتی در ۵ سال گذشته نداشته ایم و امسال تنها از طریق بانک کارگشایی بین ۲۲۰ تا ۲۳۰ هزار سکه عرضه کردیم و احتمالا تا پایان سال ادامه خواهیم داد.


مدیر اداره بررسی ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی گفت: این بانک حَسَب وظایف قانونی که برای ثبات اقتصادی قائل است ممکن است در بازار طلا ورود کند و نمونه‌های آن در سال‌های ۹۰ و ۹۱ اتفاق افتاد.

جعفر مهدی زاده مدیر اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی صبح امروز در نشستی خبری گفت: در بانک کارگشایی اخیرا سکه حراج کردیم و تجربه اخیر در زمینه جذب حباب تجربه مفیدی بود.

مهدی زاده در ادامه گفت: ورود بانک مرکزی به بازارها موضوع جدیدی نیست و درباره ورود اخیر بانک مرکزی یکسری انتقاد و گلایه از سوی شهرستان ها وجود داشت و قصد داریم حضور فعال تری داشته باشیم.

وی افزود: بیش از ۱۳۰۰ شعبه بانک ملی سکه پیش فروش خواهند کرد و شرایط برای همه بیشتر فراهم شده است. وی اظهارداشت: امیدوار هستیم تا تقاضای مصرفی و هم سرمایه گذاری مردم را پوشش دهیم، اینکه این موضوع تا چه اندازه جذابیت دارد را آینده نشان خواهد داد.

مهدی زاده درباره جذب نقدینگی با اجرای این طرح گفت: تحولات رشد نقدینگی امسال نسبت به پارسال بهتر بود و کمتر از مقادیر مشابه سال گذشته بوده و فشار نقدینگی کمتر از پارسال است هر چند که هنوز مطلوب بانک مرکزی نیست.

مدیرکل اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی گفت: اگر از این طرح استقبال خوبی شود در زمینه جذب نقدینگی هم می تواند برای ما مفید شود. مهدی زاده اظهارداشت: چشم انداز  سکه براساس بازار آتی نشان می دهد که چشم انداز منفی نیست و عادی است؛ مسئله غیرعادی وجود ندارد.

وی درباره تاثیر نرخ ارز بر قیمت سکه اظهارداشت: مدت اجرای این طرح نامحدود است و طلا از تحولات بازار ارز تاثیر می پذیرد و نمی توانیم این موضوع را نادیده بگیریم ولی هدف بانک مرکزی از اجرای این طرح، بازار ارز نیست.

مهدی زاده افزود: حسب استقبال مردم از طرح پیش فروش سکه می توانیم تاثیر این موضوع را بر بازار ارز هم ببینیم. مدیرکل بررسی های اقتصادی بانک مرکزی درباره تاثیر جمع آوری موسسات غیرمجاز و ورود سپرده های آنها به بازار ارز و سکه گفت: این موضوع بی تاثیر در اقتصاد نیست و این موضوع در رشد نقدینگی بی تاثیر نیست. نقدینگی حجم بالایی دارد و رقم موسسات غیرمجاز بی تاثیر نبوده است.

وی افزود: به عنوان یک متغیر وجودی و کارشناسی به صراحت نمی توانم بگویم که این عامل تنها عامل نبوده و قاعدتا می تواند بر تحولات نرخ تورم موثر باشد یکی از ملاحظاتی که بانک مرکزی در این رابطه داشته این است که بی شک رشد نقدینگی را افزایش می دهیم و افزایش تقاضای موثر به معنای افزایش کالاهای مصرفی و سر سال ۱۳۸۶ است یا سرمایه ای بوده است.

مهدی زاده در پاسخ به سوال دیگری اظهارداشت: قیمت سکه طلا یک ارزش ذاتی دارد که نرخ طلای جهانی و ارز بر آن متاثر است. قیمت طلا تا قیمت های بالای ۱۶۰۰ دلار برای هر اونس هم داشته ایم و افزایش دوباره آن پدیده عجیبی نیست.