:
كمينه:۸.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
سیدبهاءالدین حسینی هاشمی

راهکار تبدیل ارز گاوصندوق‌ها به سپرده ارزی بانک‌ها

اصلاح فرایند تسویه و بازپرداخت سپرده‌های ارزی قطعاً گام مهمی برای افزایش تمایل دارندگان ارز به سپرده‌گذاری ارزی خواهد بود
کد خبر: ۱۰۸۰۶۰
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۵
اقتصاد گردان - بازپرداخت ارز سپرده‌گذاران با نرخ رسمی و مبادله‌ای از مهم‌ترین موانع اقبال به سپرده‌گذاری ارزی است، و برای ترغیب دارندگان ارز بانک مرکزی می‌تواند مقرر کند نرخ بازپرداخت سپرده‌های ارزی براساس نرخ روز بازار باشد.
وقتی حساب ارزی برای افراد باز می‌شود در شبکه بانکی معادل آن یک حساب هم‌ارز ریالی بازی می‌شود و نرخ محاسباتی ریال آن همان نرخ مبادله‌ای یا رسمی است که در بخش دارایی‌ها و بدهی‌های بانک قرار می‌گیرد.
نرخ رسمی ارز نرخی است که بانک مرکزی اعلام می‌کند و همه محاسبات و مبادلات دولتی با این نرخ انجام می‌شود.
تا پیش از این ارز به دو منشأ داخلی و خارجی تقسیم می‌شد و اگر منشأ ارز خارجی بود فرد می‌توانست از حساب خود به حسابی در خارج از کشور ارز منتقل کند و اگر منشأ ارز داخلی بود فقط می‌توانست به یک حساب در داخل ارز را منتقل کند که البته این شرایط اصلاح شد و انتقال و حواله ارز از طریق صرافی بانک برای هر ارزی امکانپذیر شد.
در قراردادهای افتتاح حساب ارزی درج می‌شود، در صورتی که بانک نتواند معادل ارز سپرده‌گذاری شده را به مشتری بازپرداخت کند معادل ریالی آن را پرداخت کند. اما نرخ ارز براساس ارز رسمی یا بانکی تعیین می‌شود که این مسئله موجب ایجاد یک تفاوت قیمت بین ارز بازار و ارز دریافتی از بانک می‌شود و سپرده‌گذار را متضرر می‌کند.
بخش‌نامه بانک مرکزی به بانک‌ها برای خرید و فروش ارز به قیمت بازار توسط صرافی‌های بانک‌ها،  بانک می‌تواند ارز به قیمت بازار را مبنا قرار دهد و براساس آن افتتاح حساب و بازپرداخت سپرده ارزی کند. اما بسیاری از بانک‌ها همچنان ارز بانکی یا مبادله‌ای (رسمی) را مدنظر قرار می‌دهند.
برای اصلاح نرخ ارز مبنا در قراردادهای ارزی بانک‌ها نیازمند قانون‌گذاری هستیم، و بانک مرکزی می‌تواند برای جلب نظر دارندگان ارز دستورالعمل‌ یا بخش‌نامه‌ای به بانک‌ها ارسال کند که براساس آن افتتاح و بازپرداخت سپرده‌های ارزی برمبنای نرخ روز بازار انجام شود و بانک‌ها به نرخ روز ارز بخرند و به نرخ روز بفروشند و تبدیل آن هم با نرخ روز انجام شود که البته برای مبنا تعیین کردن می‌توان میانگین فروش ارز توسط یک یا دو صرافی بانکی را مبنا قرار داد.
با این کار دارندگان ارز تمایل به سپرده‌گذاری ارزی پیدا می‌کنند، و این کار سپرده‌گذاران ارزی را ترغیب می‌کند که موجودی ارزی خود را به جای نگهداری در گاوصندوق در بانک سپرده‌گذاری کند. هم‌کنون شرکت‌های گردشگری و مسافرتی زیادی هستند که به دلیل عدم اطمینان از وصول ارز خود و احتمال متضرر شدن تمایلی به افتتاح حساب ارزی ندارند.
بنابراین اصلاح فرایند تسویه و بازپرداخت سپرده‌های ارزی قطعاً گام مهمی برای افزایش تمایل دارندگان ارز به سپرده‌گذاری ارزی خواهد بود.