:
كمينه:۱۸.۷۳°
بیشینه:۱۹.۷۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۹
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی:

آلمانی ها به بافندگان فرش ترکمن خراسان شمالی سفارش بافت قالی دادند

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی از شروع چله کشی و بافت قالی سفارش داده شده توسط گردشگران آلمانی به دست بانوی ترکمن در اقامتگاه بومگردی روستای دویدخ شهرستان راز و جرگلان خبر داد.
کد خبر: ۱۰۸۰۳۸
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۷
اقتصادگردان_ علی عابدی با اشاره به اینکه استان خراسان شمالی در حوزه فرش از قابلیت های بالایی برخوردار است و تنوع فرش بسیار زیاد می باشد اظهار کرد: گردشگران بسیاری از شهرها و نقاط مختلف برای اقامت اینجا را انتخاب می کنند که از ظرفیت ها و توانمندی های بانوان ترکمن و مردم منطقه دیدن می کنند.
وی بدون اشاره به میزان متراژ سفارش داده شده قالی توسط گردشگران آلمانی گفت: فرش 2رو و تک روی ابریشم خاص این منطقه است و در دنیا نظیر ندارد و گردشگران زیادی برای دیدن این فرش که حاصل زحمات زنان پرتلاش و خلاق ترکمن است به جرگلان سفر می کنند که در این اقامتگاه که فرصتی را برای معرفی و فروش فرش ابریشم فراهم می کند می توان مهمانان را با دیگر ظرفیت های منطقه آشنا کرد و برای توسعه و رونق اقتصادی قدم برداشت.
عابدی با بیان اینکه دو ماه قبل فرش 2روی روستای دویدوخ در نمایشگاه توانمندی های جمهوری اسلامی در کشور ایتالیا به نمایش درآمد افزود: فرش ترکمن به دلیل هنری خاصی که در آن به کاررفته و نقش های ریزی که در آن استفاده می شود مورد توجه و علاقه بسیاری از کشورهای خارجی می باشد که از آن خریداری می کنند.
فرش 2روی تمام ابریشمی ترکمنی که در روستای دویدوخ این استان بافته می شود با توجه به ضخامت کم و زیبایی بی نظیر، کاری فوق العاده و منحصر به فرد است که از زیباترین صنایع دستی کشور محسوب می شود.
روستای 450 خانواری دویدوخ دو هزار و 600 نفر جمعیت دارد که هر خانواده دارای یک دار قالی است که اکثر قالی های بافته شده این روستا به صورت 2رو و تمام ابریشمی است که بافت هر قالیچه سه متری حدود هفت ماه به طول می انجامد.
در خراسان شمالی حدود 18 هزار کارگاه قالیبافی با 23 هزار بافنده وجود دارد و طبق گزارش اتحادیه فرشبافان، این استان حدود 9 درصد از تولید فرش دستباف ایران را به خود اختصاص داده است. 
 

منبع : ایرنا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
یعقوب فروزش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
0
0
با سلام
بنده ساکن روستای دویدخ و از بافندگان فرش دورو هستم، لطفا راهنمایی کنید که این سفارش به چه شخص یا ارگان یا اداره ای داده شده که ما هم بتونیم فرش آماده را بفروش برسانیم یا درخواست جدید بگیریم!

با تشکر از اطلاع رسانی شما عزیزان