:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
مینا هرمزی

نقش سیاستگذاران پولی در ايجاد و كاهش تلاطم های بانکی

در حال حاضر برای بهتر شدن این بحران باید همه قوا با هم در کاهش بحران قدم بردارند و باید کاهش سود سپرده ها اتفاق بیافتد. زیرا یکی از دلایل رکود در اقتصاد ایران این است که بیشتر مردم ترجیح می دهند پول خود را در بانکها قرار دهند
کد خبر: ۱۰۷۸۹۰
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۰
اقتصاد گردان - مينا هرمزي: برای تلاطم های اخیر نظام بانکی می توان به دلایل متعددی اشاره کرد، اما مهمترین موضوع این است که تلاش همه کشورها بر این است تا بانکهای آنها با بحران مواجه نشوند. زیرا بحران بانکی در هر کشوری یعنی با چالش مواجه شدن کل نظام اقتصادی آن کشور. در این زمینه با تعدادی از فعالان اقتصادی گفتگویی انجام داده ايم.

پیدا کردن ریشه مشکلات

غلامحسین مظفری عضو هئیت مدیره بانک تجارت گفت: در حقیقت باید ریشه مشکلات اخیر بانکها به صورت جدی مورد بررسی قرار گیرد. مشکلات اخیر حوزه های پولی، مالی و بانکی کشور ریشه در سالهای قبل دارد. مشکلات کنونی حوزه بانکی به عدم مدیریت مدیران بانکها، دولت و ساختار نظام بانکی بر می گردد که هر کدام به تنهایی نقش دارند و با در کنار هم قرار گرفتن، هم افزایی ایجاد کردند. وقتی مدیریت و نظارت نباشد و از طرف دیگر دولت هم تصمیم  قاطع برای برخورد با مشکل نگیرد، حتما بحران تشکیل می شود. این دقیقا سه عاملی است که در گذشته کنار هم قرار گرفتند و باعث تشدید این بحران شدند. 
همچنین دولت نباید مشکلات را بپوشاند بلکه باید ریشه مشکلات را پیدا و حل کند. مهم این است که برای رفع مشکلات کنونی اراده شکل گرفته است و این باور وجود دارد، فقط باید سرعت و تلاش بیشتر شود. باید این حقیقت پذیرفته شود که اقتصاد ایران بانک محور است و بخش بزرگی از بازار سرمایه هم توسط بانکها تامین مالی می شود. البته بسیاری از مشکلات بانکها از تکالیفهایی است که دولتها بر دوششان گذاشته اند و به تعهداتشان عمل نکرده اند. اگر تعهدات دولت به بانکها عمل شود بسیاری از مشکلات بانکها حل می شود.
از طرفی واقعیت این است که سیستم بانکی باید از مدیران اهل تعغییر و تحول استفاده کند. مدیری که بخواهد وضعیت موجود بانک خود را حفظ کند خیلی مدیر موفقی نیست. باید با یک استراتژی درست به اهداف نزدیک شد. این که مدیر بانکی از یک بانک به بانک دیگر منتقل شود مشکلی را حل نمی کند. اما در کل دولت در حل بحران اخیر بانکها خوب عمل کرده است.

تلاش همه قوا

محمد رضا شهيدي دبير انجمن صنفي توليدکنندگان صوتي و تصويري اظهار داشت: بانکها با وضعیت بسیار بدی روبرو هستند که بر هیچ کس پوشیده نیست. اگر نگاهی به سود و زیان بانکهای در بورس انداخته شود، وضعیت خوبی از نظر ترازنامه ندارند. در واقع بسیاری از بانکها سودآور نیستند. برخی از بانکها قیمت سهمشان در بورس پایین تر از قیمت اسمی شان است و از سهم های تا حدودی نامطمئن در بورس به حساب می آیند.
ریشه این مشکلات در قواعد اجرای قانون نظام بانکداری بدون ربا است. قواعد از نظر شرعی درست هستند اما از نظر نحوه اجرا و نگاه به نوع اجرا از ابتدا درست نبوده است. لذا یکی از مهمترین موضوعات، عدم رعایت روح قانون نظام بانکداری اسلامی است. 
دومین اقدام رشد قارچ گونه بانکها بود. البته از طرف دیگر حضور موسسات اعتباری غیر مجاز بود که بانکها در مسابقه ای با این موسسات برای جذب سپرده بیشتر قرار گرفتند. 
در این راستا مجبور بودند که هزینه سود سپرده گذاران را بیشتر پرداخت کنند. بنابراین هزینه تمام شده پول افزایش یافت. یعنی قیمت پولی که از سپرده گذاران می گرفتند قیمت منطقی نبود که بتوانند به گیرندگان تسهیلات پرداخت کنند. 
یکی دیگر از مشکلات بانکها نگرش آنها بود. یعنی به جای اینکه نگاه به بازپرداخت مشتری داشته باشند و طرح ارائه شده از طرف مشتری را ببینند که آیا سودآور است یا خیر؟ بیشتر نگاه بانکها به گرفتن وثیقه از نوع ملکی بود. این موضوع باعث شد تا در سالهای اخیر که بخش ساختمان با رکود مواجه شد، عملا وثیقه هایی که گرفته شد عدم پوشش پرداخت تسهیلات را ایجاد کرد و وثیقه ها تبدیل به دارایی هایی شدند که بانکها نمی توانستند آنها را در چرخه اقتصادی قرار دهند. 
در نتیجه رقابت ناسالم، افزایش بانکها، عدم سیاستگذاری کلان، وجود موسسات غیر مجاز، نگاه غلط به قانون بانکداری بدون ربا و بدهی دولت به بانکها بود که در مجموع تلاطم های اخیر بانکی را به وجود آورد. البته نقش دولت و سیاستگذاران  پولی به خصوص بانک مرکزی در این خصوص نادیده گرفته نمی شود. زیرا در این بحران مدیریت مدیران بانکها شاید کمترین عامل به حساب بیاید.