:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
400 میلیارد تومان از تعهدات بیمه توسعه باقی است

مردم نگران سرمايه گذاري در بيمه عمر نباشند 25 درصد اتكايي دارند، ارائه برنامه بيمه زلزله در صورت عدم تصويب صندوق حوادث طبيعي

در حال حاضر با كاهش نرخ تورم و نرخ سود سپرده ها، بايد انتظار داشت كه سود سپرده بانكي به زير 20 درصد و 15 درصد كاهش يابد و همچنين سود بيمه هاي عمر نيز متاثر از كارايي و سودآوري كل اقتصاد، تعديل شود. نرخ بازدهي فني بيمه عمر حدود 15 تا 16 درصد است و از بابت پرداخت سود سرمايه گذاري بيمه هاي عمر نگراني وجود ندارد زيرا 25 درصد منابع آنها اتكايي است لذا پيش بيني مي شود كه سود بالاي 20 درصدي فعلي به تدريج به سمت 17 تا 18 درصد حركت كند
کد خبر: ۱۰۷۸۷۷
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۰
اقتصاد گردان - محسن شمشيري: رئیس کل بیمه مرکزی  گفت: مردم نگران سرمايه گذاري هاي خود در بخش بيمه عمر نباشند زيرا 25 درصد از منابع بيمه عمر به صورت اتكايي اجباري تحت نظارت بيمه مركزي است و همين اتكايي اجباري نظارت را تقويت مي كند و نحوه نظارت بر ذخاير را در نظر داريم 



 عبدالناصر همتي در نشست مطبوعاتي با خبرنگاران رسانه هاي گروهي، در پاسخ به پرسش خبرنگار ما با اين مضمون، كه با توجه به پايين بودن بهره وري و كارايي اقتصاد و مشكلاتي كه براي صندوق هاي بازنشستگي، سرمايه گذاري، بانك ها، موسسات غيرمجاز، بازارهاي مختلف سرمايه و ارز و دلار و سكه وطلا و... وجود داشته، آيا امكان تداوم سود بالاي بيمه هاي عمر در حد 25 درصد وجود دارد؟ و اين شركت ها در كجا سرمايه گذاري مي كنند كه اينقدر سود بالا مي دهد و باعث جلب سرمايه گذاران و رشد بيمه شده ها مي شود و در آينده چه چشم اندازي را مي توان از اين سرمايه گذاري ها در بيمه عمر انتظار داشت؟ اظهار داشت: نبايد نگران اين نوع سرمايه گذاري ها باشيم زيرا تحت نظارت بيمه مركزي هستند و بيمه اتكايي دارند و مبناي عملكردها و سرمايه گذاري هاي بنيادي و كلي آنها نيز بررسي مي شود. اين شركت ها بخش عمده اي از سرمايه خود را در بانك ها سرمايه گذاري كرده اند و سود سپرده دريافت كرده اند و اين سود سپرده ها وسرمايه گذاري ها قبلا بالاي 20 تا 28 درصد بوده و سود 25 درصدي آنها طبيعي است. البته در حال حاضر با كاهش نرخ تورم و نرخ سود سپرده ها، بايد انتظار داشت كه سود سپرده بانكي به زير 20 درصد  و 15 درصد كاهش يابد و همچنين سود بيمه هاي عمر نيز متاثر از كارايي و سودآوري كل اقتصاد، تعديل شود.
همتي ادامه داد: نرخ بازدهي فني بيمه عمر حدود 15 تا 16 درصد است و از بابت پرداخت سود سرمايه گذاري بيمه هاي عمر نگراني وجود ندارد و پيش بيني مي شود كه سود 25 درصد به تدريج به سمت 17 تا 18 درصد حركت كند. 
وي تاكيد كرد: بررسي روند 50 سال اخير در ملك و دارايي و ساختمان و مسكن و زمين نشان مي دهد كه اگرچه چند سال ممكن است با ركود مواجه شود اما در مجموع به طور متوسط 25 تا 30 درصد رشد قيمت سالانه داشته است و لذا سرمايه گذاري هاي بيمه عمر كه در بلندمدت رخ مي دهد در بانك ها، ملك و داراي و زمين و ساختمان و بخش هاي ديگر، در بلندمدت سود مورد انتظار و همراه با اطمينان و بدون نگراني را ايجاد خواهد كرد. براين اساس، آنچه تاكنون بيمه هاي عمر اعلام كرده اند تحقق يافته و برخي از شركت ها، در بانك هاي وابسته به خود سرمايه گذاري كرده اند. 
وي افزود: وضعيت شركت هاي بيمه در سال هاي اخير بهتر شده و در بخش درمان و شخص ثالث و بيمه مسووليت كه مشكلات بيشتر بوده، وضعيت حق بيمه و خسارت ها بهتر شده است. اگر مطالبات شركت هاي بيمه از ساير بخش هاي اقتصاد پرداخت شود، وضعيت سود و سرمايه گذاري شركت هاي بيمه بهتر خواهد شد. 
همتي در پاسخ به پرسشي در مورد دستاوردهاي برجام در صنعت بيمه گفت: مشكل اساسي در دوره پس از برجام در صنعت بيمه نداريم جز انتقال پول در شبكه بانكي  و معاملات ارزي و دلاري كه براي كل اقتصاد وجود دارد و صنعت بيمه توانسته از دستاوردهاي برجام منتفع شود. 
وي در پاسخ به نحوه محاسبه تعهد پرداخت خسارت خودروهاي بالاي 140 ميليون تومان گفت: قيمت خودرو به هر قيمتي كه باشد با مبناي  پرداخت خسارت 140 ميليون تومان تقسيم بر قيمت خودرو محاسبه مي شود. به عنوان مثال اگر قيمت خودرو 280 ميليون تومان باشد مبلغ 140 ميليون تقسيم بر 280 ميليون مساوي يك دوم يا 50 درصد خواهد شد و مثلا اگر خودروي بيمه شده با قيمت بالاي 140 ميليون تومان، مثلا در تصادف 40 ميليون تومان خسارت ببيند، 50 درصد آن مساوي 20 ميليون تومان در تعهد شركت بيمه است. 
وي افزود: سهم بيمه عمر از پرتفوي صنعت بيمه از 8 درصد در سال 91 به نزديك 14 درصد در سال 96 رسيده و در حال افزايش است و تنها در سال 95 به ميزان 2.5 ميليون نفر در بيمه عمر سرمايه گذاري كرده اند و 14.2 ميليون نفر بيمه عمر در كشور دارند. البته در كشورهاي جهان سهم بيمه عمر از كل پرتفوي بيمه معادل 50 تا 60 درصد است و بايد اين مقدار افزايش يابد. 

بيمه زلزله همگاني 

همتي در پاسخ به اين پرسش كه نگراني مردم از خسارت هاي بيمه زلزله را چگونه مي توان با وضعيت بهتري مواجه كرد گفت: تلاش ما بر اين است كه به صورت قانوني، تشكيل صندوق حوادث طبيعي تعيين تكليف و مصوب شود تا كل كشور از طريق پرداخت حق بيمه هاي مردم منابع مورد نياز براي پرداخت خسارت را تامين كند و با اين منابع مي توان هم بيمه اتكايي خارجي مناسب گرفت و هم اوراق بهادار بيمه اي در بورس عرضه كرد تا در زمان بروز خسارت بتواند ياري دهنده مردم باشد. اما اگر اين طرح به نتيجه نرسد و به قانون اجباري و همگاني تبديل نشود. در آن صورت شركت هاي بيمه طرح هايي را به مردم اطلاع رساني خواهند كرد تا با مشاركت مردم، بتوانيم مشكلات زلزله را حل كنيم. 
وي افزود: حوادث مختلف پلاسكو، قطار دامغان، معدن يورت، زلزله غرب كشور و... با خسارت هايي همراه بود كه صنعت بيمه تعهدات خود را عمل كرده و تاكنون 80 ميليارد تومان خسارت براي زلزله غرب پرداخت كرده كه پيش بيني مي شود تا 170 ميليارد تومان كل تعهد بيمه انجام شود. 

عملكرد 9 ماهه

وي در مورد عملكرد 9 ماهه اين صنعت گفت: ميزان ذخاير فني و رياضي بيمه ها به 29 هزار ميليارد تومان در سال 95 رسيده و اكنون 33 هزار ميليارد تومان است. صنعت بيمه رشد 20 درصدي در 9 ماه اول سال 96 داشته و145 هزار ميليارد ريال خسارت پرداخته  و البته خسارت هاي معوقه نيز بايد به اين رقم اضافه شود. 30 شركت فعال اين صنعت معادل 42.7 ميليون بيمه نامه فروخته اند و 41.2 ميليون پرونده پرداخت خسارت داشته اند و ضريب نفوذ بيمه يعني حق بيمه ها به توليد ناخالص داخلي را به 2.2 درصد رسانده اند كه البته بايد افزايش يابد. 

اصلاح واريزسود سپرده به خزانه 

عبدالناصر همتی در مورد مصوبه کمیسیون تلفیق  مبنی بر واریز سود سپرده برخی دستگاه‌ها و نهادها از جمله بیمه‌های دولتی به خزانه گفت: اشتباهی در مصوبه تلفیق شده بود اما در جمع بندی نهایی کمیسیون تلفیق اصلاح شد.در نهایت شرکت‌های بیمه و بانک‌های دولتی از مصوبه مستثنی شدند.
رئیس کل بیمه مرکزی افزود: بیمه‌های دولتی منابع مردم را در اختیار دارند، بنابراین از این نظر دولتی تلقی نمی‌شوند. بیمه‌ها باید لااقل 30 درصد منابعشان را نزد بانک‌های دولتی به صورت نقد نگه دارند تا در صورت بروز حوادث بلافاصله اقدام به پرداخت خسارت کنند.

صدور مجوز بيمه تخصصي

همتی در مورد صدور مجوز برای بیمه‌های جنرال اظهار داشت: فعلا صدور مجوز بیمه‌های جنرال سیاست ما نیست.حتی پیشنهاد کرده‌ایم به شرکت‌هایی که بیمه‌های عمر 20 تا 30 درصد پرتفویشان است اقدام به تشکیل بیمه‌های تخصصی کنند و شركت ها به جاي بيمه جنرال به سمت بيمه تخصصي بروند و در حال حاضر به اندازه كافي بيمه عمومي و جنرال كه در همه رشته ها فعاليت مي كنند، داريم. 

۴۰۰ میلیارد تومان تعهد بیمه توسعه 

همتی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص روند کند احیای بیمه توسعه، ایفای تعهدات آن و اینکه همچنان برخی از اعضای هیأت مدیره این شرکت با داشتن حکم کیفری فعالیت دارند، گفت: اتفاقی که درباره بیمه توسعه افتاد این بود که تعهدات در ابتدا آنقدر به نظر نمی‌رسید که ما الان به آن رسیده‌ایم. گمان می‌کردیم تعهدات بیمه توسعه با 700 ـ 800  میلیارد تومان تمام می‌شود، اما تا الان بالغ بر 800 میلیارد تومان پرداخت شده و تا کنون‌آنچه بیمه ایران بابت تعهدات بیمه توسعه پرداخته‌ است، ما به ازای آن را ملک و دارایی گرفته‌ و براساس محاسبات انجام گرفته، بالغ بر 400 میلیارد تومان دیگر از تعهدات بیمه توسعه باقی مانده  و ما نیاز داریم تا سهامداران و اعضای هیأت مدیره باشند و به رسیدگی و تکمیل پرونده کمک کنند.
وی با اشاره به اینکه در هفته جاری در قوه قضائیه جلسه خواهیم داشت تا درباره مابقی تعهدات اقدام شود،گفت: مشکل طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده بیمه توسعه به این دلیل است که نمی‌خواهیم بدون گرفتن اموال و دارایی صاحبان شرکت پرداخت خسارات انجام شود. بايد تعدادي از وثيقه ها و دارايي ها كه بازداشت شده و بدهي دارد آزاد شود تا بتوان از طريق آن منابع ديگري براي پرداخت تعهدات آزاد كرد. 
همتی تصریح کرد: ایفای تعهدات تمام کسانی که اضطراری و فوری بوده و یا به خاطر این پرونده در زندان به سر می‌بردند انجام شده است و درباره ادامه فعالیت اعضای هیأت مدیره با وجود داشتن حکم کیفری هم باید بگویم شرکت هم اکنون فعالیتی ندارد، بنابر این تفاوتی هم نمی‌کند که اعضای هیأت مدیره به فعالیت‌شان ادامه دهند.
رئیس کل بیمه مرکزی در خصوص پرونده شرکت بیمه آینده‌سازان حافظ نیز گفت: معتقدیم آینده‌سازان حافظ باید ضوابط بیمه مرکزی را بپذیرد. در تلاش هستیم این شرکت با مقررات صنعت بیمه مرکزی تطبیق پیدا کند و زیر چتر بیمه مرکزی بیاید.
وی از آمادگی بیمه مرکزی در این رابطه در صورت جدی بودن صاحبان سهام شرکت خبر داد.

پاسخ به انتقادات در بازار اتکایی

رئیس کل بیمه مرکزی همچنین در پاسخ به انتقاداتی که از حضور بیمه مرکزی در بازار اتکایی و عدم انتفاع بیمه‌های خصوصی فعال در این حوزه از این بازار می‌شود نیز گفت: شرکت‌هایی که انتقاد می‌کنند حاضر به پوشش اتکایی رشته‌های پرریسک مانند شخص ثالث، درمان و یا شخص ثالث نیستند، بلکه از پرتفوی بیمه مرکزی گوشت لخم آن را می‌خواهند.
وی ادامه داد: بارها گفته‌ایم هر کسی از حق اتکایی بیمه مرکزی پرتفوي را می خواهد ما آماده واگذاری هستیم.
همتی با اشاره به عملکرد یک بیمه اتکایی خصوصی و منتقد در این زمینه گفت: این شرکت 200 میلیارد تومان سرمایه و تنها 50 میلیارد حق بیمه دارد، در حالی که شرکت بیمه باید ریسک را پذیرفته و به جامعه خدمات بدهد و در بخش بيمه اتكايي فعاليت كند در حالي كه بخش عمده سود خود را به خاطر سرمايه گذاري در بخش هاي غير بيمه اي كسب كرده است. 
وی ادامه داد: این شرکت پولهایش عمدتا در بانک است و بیشتر یک شرکت سرمایه‌گذاری است تا بیمه‌ای و اگر به این رویه ادامه دهد مجوز آن را لغو خواهیم کرد. اين شركت با مبلغ حق بيمه 50 ميليارد تومان كه سرمايه آن 4 برابر حق بيمه است در مقايسه با 5 هزار ميليارد تومان حق بيمه اتكايي بيمه مركزي نشان مي دهد كه در جذب بيمه اتكايي فعاليت زيادي نداشته است. 

حذف مالیات ارزش افزوده درمان و ثالث

رئیس کل بیمه مرکزی همچنین در خصوص وضعیت مالیات ارزش افزوده بیمه‌نامه‌های زندگی گفت: اصلاحیه قانون مالیات بر ارزش افزوده در کمیسون اقتصادی مجلس در حال بررسی است و تا به حال تنها با حذف مالیات ارزش افزوده بیمه‌های درمان موافقت شده  و تلاش بر اين است كه ماليات بر ارزش افزوده بخش هاي ديگر از جمله بيمه عمر و ثالث نيز حذف شود اما احتمالا اين معافيت شامل بيمه درمان و شخص ثالث خواهد بود. 
وی گفت: ما معتقدیم صنعت بیمه برای افزایش ضریب نفوذ در اقتصاد نیازمند حمایت است و نباید مالیات ارزش افزوده بپردازد و این در لایحه پیشنهادی دولت به مجلس نیز آمده بود، در عین حال برخی به مسائل درآمدی دولت در مالیات ارزش افزوده توجه دارند و با این مسئله موافق نیستند.هم اکنون ذخایر بیمه‌نامه‌های عمر مشمول مالیات ارزش افزوده نیستند و از حق بیمه این مالیات پرداخت می‌شود.


  انتقادات صریح همتی از پرداخت عوارض صنعت بیمه

عبدالناصر همتی با انتقاد از پرداخت هزینه عوارض سنگین از سوی صنعت بیمه بیان کرد: در سال گذشته صنعت بیمه ۱۰۵۰ میلیارد تومان عوارض پرداخت و ۷۰۰ میلیارد تومان هم سود به دست آورده است، در نتیجه زیان‌ده نیست. ولی این حجم از پرداخت عوارض برای صنعت بیمه کمرشکن است. همتی این را هم گفت که بیمه مرکزی برنامه‌ای برای اجباری کردن بیمه‌های مسئولیت ندارد، ولی پیش‌بینی ما این است که افکار عمومی خود به بیمه مسئولیت تمایل بیشتری پیدا کنند.

عبدالناصر همتی در پاسخ به اين سوال كه درباره بیمه‌های مسئولیت گفته می‌شود زنگ خطر وضعیت آنها به صدا درآمده است، گفت: طبیعتا وقتی ضریب خسارت در بیمه مسئولیت بالا رفته است، می‌توان آن را یک زنگ خطر تلقی کرد و باید شرکت‌های بیمه مدیریت ریسک کنند و با نرخ‌های پایین بیمه‌های مسئولیت صادر نکنند تا مجبور شوند خسارت سنگین پرداخت کنند.

وی به موضوع کارمزد نمایندگی‌ها اشاره کرد و این را هم گفت که اکنون کارمزد نمایندگی‌ها در بیمه‌ها بسیار زیاد است و عملا شرکت‌های بیمه به مرز ضرر رسیده‌اند.

رئیس کل بیمه مرکزی ایران در پاسخ به این مساله که آیا بیمه مرکزی ایران قصد دخالت در نرخ‌های بیمه را دارد، گفت‌: خیر ما به هیچ عنوان قصد دخالت در نرخ بیمه‌ها را نداریم و باید شرکت‌های بیمه ترتیبی اتخاذ کنند که حاشیه سود متناسب باشد.

همتی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر این‌که آیا بیمه مرکزی ایران موضوعی مانند اجباری شدن بیمه‌های مسئولیت را پیگیری می‌کند یا خیر، چنین توضیح داد: ما نمی‌خواهیم خودمان را به اجباری کردن بیمه‌های مسئولیت موظف کنیم، اما اکنون وضعیت به گونه‌ای است که پیش‌بینی می‌شود که به آن سمت برویم که افراد خود برای بیمه مسئولیت در رشته‌های مختلف اقدام کنند. همان طور که می‌بینیم اکنون پزشکان تمایلی ندارند که بدون بیمه مسئولیت جراحی انجام دهند، بنابراین به نظر من نیازی نیست که ما بیمه مسئولیت اجباری کنیم بلکه فشار افکار عمومی خود به سمت آن می‌رود که این بیمه‌ها اجباری شوند.

وی گفت: اخیرا مسائلی پیرامون حذف مالیات بر ارزش افزوده بیمه‌ها مطرح شده است و بیمه مرکزی بارها نظر خود را مبنی بر این‌که باید مالیات بر ارزش افزوده بیمه‌ها حذف شود اعلام کرده، چرا که به این ترتیب رغبت بیمه‌گذار برای بیمه شدن بیشتر خواهد بود و شاهد افزایش ضریب نفوذ بیمه خواهیم بود.

اکنون مدتی است که این موضوع در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفته و در نشست خبری امروز همتی نیز این مساله مطرح و نظر او در این باره پرسیده شد.

رئیس کل بیمه مرکزی توضیح داد: سازمان امور مالیاتی معتقد است که باید مالیات بر ارزش افزوده بر بیمه‌ها تعلق گیرد و اکنون فقط به بیمه تعلق نمی‌گیرد و درباره‌ بیمه عمر نیز اصرار بر روی آن وجود دارد. با این حال من معتقدم به آن سمت برویم که مالیات بر ارزش افزوده کاملا از بیمه حذف شود.

همتی با بیان این‌که در دنیا مشوق‌هایی صورت می‌گیرد که رغبت افراد برای بیمه شدن بیشتر شود، گفت: به نظر می‌رسد که این رویه در ایران با اخذ مالیات بر ارزش افزوده بر عکس است، چرا که وقتی ما ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از بیمه‌گذار دریافت می‌کنیم در واقع هزینه‌های بیمه را برای او افزایش می‌دهیم و این با استراتژی دولت مبنی بر توسعه بیمه‌ها در تضاد است. گرچه برخی دوستان معتقدند که با حذف مالیات بر ارزش افزوده بیمه‌ها درآمد دولت کاهش می‌یابد، ولی ما نیز بر این نکته تاکید داریم که حذف مالیات بر ارزش افزوده کمک خواهد کرد که افراد تمایل بیشتری برای بیمه شدن داشته باشند.

وی افزود: درآخرین نشست ما با مجلس شورای اسلامی درباره حذف مالیات بر ارزش افزوده این نکته مطرح شد که مالیات بر ارزش افزوده بیمه عمر شخص ثالث و درمان کاملا حذف شود، ولی ما امیدواریم که کل بخش‌های صنعت بیمه معاف از مالیات بر ارزش افزوده شود حالا باید ببینیم تصویب نهایی کمیسیون تلفیق چه خواهد بود.

رئیس کل بیمه مرکزی ایران درباره بیمه توسعه نیز چنین توضیح داد که اتفاقاتی که در مورد این بیمه افتاده یک اتفاق بد بود که پیش بینی نمی‌کردیم که تعهدات اینقدر زیاد باشد و فکر می‌کردیم که در نهایت با ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان مساله تمام می‌شود، ولی اکنون ۸۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده و برآورد ما این است که ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان از تعهدات مابقی مانده است و اکنون منتظریم که قوه قضاییه در این زمینه تصمیم بگیرد.

همتی در ادامه سخنانش توضیحاتی درباره بیمه آتیه‌سازان حافظ ارائه کرد و گفت: باید این شرکت بیمه‌ای تطابق لازم را با بیمه مرکزی پیدا کند نظر وزیر بهداشت بر این است که تطابق پیدا بکند و اگر چنین نشود تعهداتی نسبت به آن نخواهیم داشت.

وی در ادامه سخنانش توضیحاتی درباره بالابودن سن مدیران بیمه‌ای کشور ارائه و اظهار کرد: چنین نیست میانگین سنی مدیران بیمه‌ای ما ۵۵ سال است که این میانگین سنی زیاد نیست و شاید بتوان تک به تک مدیری را پیدا کرد که ۷۰ سال سن دارد به هرحال ما به تجربه‌گرایی اعتقاد داریم و معتقدیم که باید مدیران باتجربه در میدان باشند.

رئیس کل بیمه مرکزی در پاسخ به این مساله که محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی چندی پیش اظهار کرده بود که به جوانان میدان داده نمی‌شود گفت: به نظر من این چنین نیست که به جوانان میدان داده نشود، ضمن این‌که به هر حال از دست ما برای بیمه‌های خصوصی کاری بر نمی‌آید. نمی‌توان به بیمه‌های خصوصی بگویم که مدیرانی که باتجربه هستند حتما کنار بگذارند و در ازای آن جوانان را به میدان بیاورند.

وی با تاکید بر این‌که در میان مدیران کسانی هستند که هنوز به سن بازنشستگی نرسیده‌اند، گفت: وقتی مدیران ما به سن بازنشستگی نرسیده‌اند چگونه می‌توان آنها را برکنار کرد و به جای آنها نیروی جوان گذاشت. ضمن این‌که تاکید می‌کنم به نظر من در صنعت بیمه جوان‌ها هم بالا آمده‌اند.

همتی بخشی از سخنانش را به توضیح درباره اداره کل نظارت بر بیمه‌های زندگی که تازه تاسیس شده است، اختصاص داد و گفت: این اداره تمام ذخایر سرمایه‌گذاری و تعهدات را کنترل می‌کند و بدین ترتیب بازدهی‌هایی که از سوی شرکت‌های بیمه ارائه می‌شود چک خواهد شد و این بررسی به صورت سیستمی و نه لزوما مبنی بر گزارشی است که آنها ارائه می‌کنند. اخیرا مسائلی مطرح می‌شود در این باره که بیمه‌ها زیان‌ده هستند و این مسیر چندان شفافی را مقابل آنها نمی‌گذارد.

رئیس کل بیمه مرکزی در این باره این توضیح را ارائه کرد که لزوما نباید همه رشته‌های بیمه سودده باشند.

وی البته این را هم گفت که صنعت بیمه در سال ۱۳۹۵، ۷۰۰ میلیارد تومان سود داده است و در حالی که ۱۰۵۰ میلیارد تومان هم فقط عوارض به وزارت بهداشت، راهداری و نیروی انتظامی پرداخت کرده است در نتیجه در مجموع سود شرکت‌های بیمه‌ای ۱۷۵۰ میلیارد تومان بوده است. این میزان از نظر ما سود قابل قبولی است.

رئیس کل بیمه مرکزی بخشی از سخنانش را به انتقاد از پرداخت عوارض و مالیات بر ارزش افزوده پرداخت و گفت: این حجم از عوارضی که صنعت بیمه ایران پرداخت می‌کند کمرشکن است و همچنین مالیات بر ارزش افزوده نیز باری اضافه بر دوش بیمه‌گذاران است. اینها مواردی است که ما خواهان اصلاح آنها هستیم. چه‌طور می‌شود که این عوارض کمرشکن وجود داشته باشد و بعد بگوییم بیمه‌ها وضع‌شان خوب نیست. اگر این عوارض به این شکل پرداخت نشود بخشی از مشکلات برطرف می‌شود.

همتی به موضوع بیمه اتکایی هم اشاره کرد و چنین اظهار کرد: شرکتی که ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه دارد، باید ۱۰۰۰ میلیارد تومان حق بیمه بگیرد این‌که چرا نمی‌گیرد به این دلیل است که سرمایه‌ گذاری می‌کند و ما هم تمایلی نداریم شرکت‌های بیمه‌ای سرمایه‌ گذاری کنند، چرا که یک شرکت بیمه‌ای در وهله اول وظیفه ارائه‌ی خدمات بیمه‌ای دارند و اگر نخواهند هیچ ریسکی بپذیرند و به بازار برای اخذ پوشش کمک کنند ما نیز در مجوزهایی که ارائه داده‌ایم تجدیدپذیر می‌کنیم.

وی در باره حادثه کشتی سانچی و وضعیت بیمه‌ ان توضیح داد:در ماجرای سانچی باید بگویم فقط ۳۰ درصد بیمه بدنه که حدود ۳۲ میلیون دلار هزینه داشت، به شرکت‌های بیمه ما مربوط بود که آن دو نیز اتکایی کرده‌اند و کمتر از ۵ میلیون دلار پرداخت خواهند کرد.

او ادامه داد: مسئولیت خدمت کشتی با شرکت‌های خارجی است، فقط یکی از شرکت‌های داخلی به ازای هر نفر ۱۰۰ میلیون تومان بیمه حادثه دارند. ضمن اینکه در بحث آلودگی هم تعهدات با شرکت‌های خارجی است.