:
كمينه:۱۴.۸۴°
بیشینه:۱۵.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
بر اساس تفاهم نامه با بنیاد مسکن انجام می‌شود

کمک دانشگاه تهران به کیفیت ساخت‌وساز در کرمانشاه

بر اساس تفاهم نامه ای که بین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و دانشگاه تهران صورت گرفت قرار است از ظرفیت علمی و پژوهشی دانشگاه برای بازسازی منطقه زلزله زده کرمانشاه استفاده شود.
کد خبر: ۱۰۷۵۱۸
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۹
اقتصادگردان- رییس بنیاد مسکن در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری بین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و دانشگاه تهران اظهار کرد: امروزتفاهم نامه ای در زمینه امور فنی منطقه زلزله زده کرمانشاه انجام می شود و همکاریهایی که در زمینه پژوهشهای تخصصی لازم است در منطقه انجام دهیم.

وی با اشاره به رئوس همکاری با دانشگاه تهران گفت: اولین زمینه در خصوص انجام طرحهای لرزه ای و بهسازی ساختمانهای موجود و آسیب دیده است. نظارت بر ساختمانهای احداثی آنجا توسط نظام مهندسی انجام می شود ولی این نظارت غیر از آن است که به کار نظام مهندسی هم نظارت عالیه ای صورت گیرد.

تابش، نظارت عالیه بر عملکرد دانشگاهها، مصالح، حمل و مصرف بتن و عمل آوری آن و ارایه راهکارها و دستورالعملها، همچنین نظارت عالیه بر اجرای سازه های جوشی شامل کیفیت جوش را از دیگر زمینه های همکاری عنوان کرد.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: مهم است ساختمانی که آنجا ساخته می شود مردم اطمینان داشته باشند که درست احداث می شود و دیگر مصیبت بار نباشد. در جهت بالا بردن این ضریب اطمینان، فعالیتهای مضاعفی را با دانشگاههای مختلف از جمله دانشگاه تهران آغاز کرده ایم. همچنین از متخصصین میان بخشی، جامعه شناسی، روانشناسی استفاده می کنیم.

تابش در پاسخ به این سوال که این تفاهم نامه بر اساس کدام تجارب دانشگاه تهران انجام می شود گفت: دانشگاه تهران این کارها را در زلزله های قبلی انجام نداده ولی الان آمادگی همکاری دارد.

عزیزالله مهدیان معاون بنیاد مسکن نیز در این باره گفت: در همه زلزله ها این بحث را داریم. اینجا مقداری به صورت رسمی تر و گسترده تر وارد می شویم. البته در بازسازی بم یک سایت مهندسی ایجاد کردیم و به مردم این سرویسها را دادیم. تقریبا در تمام بازسازیها از تمام ظرفیتهای فنی کشور استفاده می کنیم.

تابش درخصوص اینکه بار مالی این تفاهم بر عهده چه ارگانی است گفت: بار مالی به عهده بنیاد مسکن است. بر اساس این تفاهم نامه قراردادهایی منعقد می شود که در آن ابعاد مالی روشن می شود.

همچنین نیلی ـ رییس دانشگاه تهران ـ در این مراسم گفت: این جلسه دومی است که با مسوولان بنیاد مسکن داریم. یکی از محورهای اصلی دانشگاهها در جهان امروز مسوولیت اجتماعی است. به این معنا که مسوولیت خود را در قبال جامعه اعم از توسعه، حل مسائل و چالشها ایفا کنند و در آینده جامعه مشارکت داشته باشند.

وی افزود: دانشگاه تهران به عنوان بزرگترین و قدیمی ترین دانشگاه کشور با توجه به تنوع رشته ها و تخصصها وظیفه خود می داند که این مسوولیت اجتماعی را در راس مسوولیت خود قرار دهد. بنابرایندر برنامه سوم دانشگاه تهران علاوه بر بحث دانشگاه کارآفرین، بحث اخلاق حرفه ای و مسوولیت اجتماعی را دنبال می کند و حضور ما در بنیاد مسکن در همین راستا است.

نیلی خاطرنشان کرد: با توجه به زلزله کرمانشاه دانشگاه تهران وظیفه خود دید که به مردم زلزله کرمانشاه با همکاری بنیاد مسکن کمک کند. دانشگاه تهران مرکز لرزه نگاری را در اختیار دارد که وظیفه رصد و گزارش زلزله را انجام می دهد. همچنین دانشگاههای مختلفی را داریم که می توانند مسائل قبل و بعد از زلزله را کمک کنند. همچنین دناشگاه تهران تصمیم گرفته موسسه ای تحت عنوان مدیریت زلزله تشکیل دهد تا از ظرفیتهای متعدد دانشگاه در جهت کمک به زلزله زدگان و نیز مقاوم سازی استفاده شود.

رییس دانشگاه تهران با اشاره به توان این دانشگاه که می تواند در خدمت مردم عزیز کرمانشاه قرار گیرد تصریح کرد: دانشگاه تهران لازم است با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همکاری خود را شروع کند؛ چرا که بنیاد ظرفیت خوبی دارد و دانشگاه تصمیم دارد کمک کند تا بحث بازسازی و مقاوم سازی منطقه زلزله زده کرمانشاه هرچه سریعتر انجام شود. بحث بازسازی منطقه موضوع پیچیده ای است که مسائل فنی و فرهنگی زیادی دارد که نیاز به تسریع دارد اما نباید تعجیل کرد تا در آینده دچار چالشهای جدید نشویم.

به گفته نیلی، در این زمینه تفاهم نامه ای تدوین کردیم که امروز امضا می کنیم. البته قبل از آن کمیته مشترکی تشکیل شده و عملا کار آغاز شده است. همکاران ما در منطقه حضور پیدا کرده اند ولی امروز قصد داریم اقدامات را به شکل گسترده تر آغاز کنیم.

وی یادآور شد: همیشه دانشگاهیان در تمام آسیبهای اجتماعی و زلزله ها حضور داشتند. تاریخ بویین زهرا را هم بخوانید دانشگاه تهران یک روستا را به طور کامل بازسازی کرد ولی الان به شکل سازمان یافته تر و گسترده تر انجام می شود.