:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور

١٠٠میلیون تا ١٥ میلیارد، بودجه‌ای متفاوت برای دو جشنواره

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور در مراسم افتتاحیه دومین جشنواره صنایع دستی گفت:به جشنواره فیلم فجر حدود ١٥ میلیارد تومان و برای جشنواره تجسمی حدود یک و نیم میلیارد اعتبار اختصاص داده شده است اما ما با کمتر از ١٠٠ میلیون تومان جشنواره صنایع دستی را برگزار می‌کنیم.
کد خبر: ۱۰۷۴۹۶
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۹

اقتصادگردان_ بهمن نامور مطلق در مراسم افتتاحیه دومین جشنواره صنایع دستی فجر که عصر امروز اول بهمن ماه در خانه هنرمندان برگزار شد، بیان کرد: امیدواریم این جشنواره نهادینه شود و اعتبار مخصوصی برای آن در نظر بگیرند تا بتوانیم تبلیغات در خوری برای معرفی آن انجام دهیم.

او همچنین درباره آثار ارسال شده به دومین جشنواره صنایع دستی فجر اظهار کرد: امسال ٤٠٠ اثر در جشنواره حضور دارد و خوشبختانه خانه هنرمندان فضای بیشتری را در اختیار صنایع دستی گذاشته است.



وی ادامه داد: آثار به نمایش درآمده بر اساس دو أصل خلاقیت و اصالت تاکید دارند تا با حفظ اصالت پاسخگوی نیازهای امروز نیز باشند. این آثار توسط هفت داور ارزیابی می‌شوند و در نهایت در روز اختتامیه آثار فاخر هنرمندان معرفی می‌شوند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی با بیان اینکه فجر صنایع دستی در حال نهادینه شدن است، افزود: امسال برای دومین بار این جشنواره برگزار می‌شود.

نامور مطلق درباره تفاوت جشنواره صنایع دستی فجر با نمایشگاه های دیگر این حوزه توضیح داد: نمایشگاه‌هایی که در طول سال برگزار می‌شوند تخصصی هستند اما جشنواره فجر بیلان فعالیت‌های یکسال را مثل جشنواره سینما ارائه می‌دهد. در واقع به نوعی جشنواره جشنواره‌های صنایع دستی محسوب می‌شود. معدل کل فعالیت‌های صنایع دستی در جشنواره فجر نمایش داده می‌شود.

او همچنین درباره ارتباط مخاطب با هنرمندان صنایع دستی در جشنواره فجر بیان کرد: جشنواره صنایع دستی فجر یک مسابقه است و با توجه به اینکه مشخص است چه کسانی این آثار را ارائه داده‌اند. فعلا درخواست مبنی بر ارتباط هنرمندان نداشتیم اما اگر چنین درخواست وجود داشته باشد ما می‌توانیم این ارتباط را برقرار کنیم و مشکلی  در این زمینه نداریم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اضافه کرد: بیشتر هنرهای مدرن و معاصر در خانه هنرمندان نمایش داده می‌شود. امیدواریم با این جشنواره گفت‌وگویی بین هنرهای ایرانی (صنایع دستی) و مدرن (تجسمی) برقرار شود.به طور قطع هر دو از این گفت‌وگو ذینفع خواهند بود.



نامور مطلق درباره پوشاک سنتی نمایش داده شده در جشنواره و معرفی آن به بازار توضیح داد: این هنرمندان با بازار ارتباط دارند. یکی از صنایع مهمی که گردش مالی زیادی را به خود اختصاص داده، پوشاک است. تا کنون در این زمینه حرف‌های زیادی برای گفتن نداشتیم در حالی که در این حوزه پارچه‌های خوبی در حال تولید است. امیدواریم در آینده بتوانیم مدل‌های خوبی را برای پوشاک ایرانی-اسلامی با حفظ اصالت و طراحی‌های جدید و نو عرضه کنیم. یکی از بخش‌های برجسته و خوب ما پوشاک است.


او درباره ارتباط معاونت صنایع دستی با کارگروه ساماندهی مد و لباس گفت: اخیراً رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نامه‌ای به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشت و ما عضو کارگروه ساماندهی مد و لباس شدیم.




معاون صنایع دستی با بیان اینکه ما به صنایع دستی به چشم یک موجود زنده نگاه می کنیم، گفت: موجود زنده تولد و مرگ دارد و تمام تلاش ما این است که دچار مرگ زود رس نشود. مرگ طبیعی از آن همه هنرها بوده است. همه هنرها مکاتب گوناگون داشته‌اند و در حال حاضر ما رمانتیسم، کلاسیسم نداریم. کسی که فکر می‌کند این هنرها همیشه باید باشند، روح آن را درک نکرده است. ما معتقدیم این هنرها پویا هستند، رویش و ریزش دارند. توجه ما این است که رویش‌هایمان بیشتر شود.  



دومین جشنواره صنایع دستی فجر تا ١٠بهمن ماه در گالری‌های زمستان و استاد ممیز  خانه هنرمندان از ساعت ١٤ تا ٢٠ دایر است.

منبع : ایسنا