:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
حسن‌وند:

جلسات صحن علنی تعطیل و جلسات کمیسیون‌های تخصصی برگزار شود

یک نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضعیت کنونی اقتصادی کشور گفت: آیا صدای مردم را نشنیده‌اید؟ صدای مردم تولید، اشتغال و رفع مشکلات اقتصادی است. باز هم صدای آنها را خواهیم شنید، اما حواسمان باشد که دیر نشود.
کد خبر: ۱۰۷۴۷۹
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۰
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- فریدون حسن‌وند در باب ارائه گزارش کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک سالروز ولادت حضرت زینب (س) گفت: در بحث وزارت نفت، در پیش‌بینی بودجه سال ۹۶ ما غریب به ۸ میلیارد دلار سهم وزارت نفت را از ۱۴.۵ درصد فروش پیش‌بینی کرده‌ایم. از این منابع طبق جدول برنامه و بودجه ۷.۵ میلیارد دلار صرف هزینه‌های جاری مطابق بودجه مصوب است. چگونه وزارتخانه‌ای که بخش اعظم بودجه را تامین می‌کند با یک میلیارد دلار توسعه خود را برای افزایش تولید نفت در دستور کار قرار دهد؟

نماینده اندیمشک در مجلس افزود: وزارت نفت امروز بیش از ۱.۵ میلیارد دلار به واسطه رفتار غیرقانونی سازمان امور مالیاتی با التزام و بستن حساب آنها باید مالیات بپردازد در حالی که وزارت و شرکت ملی نفت از این موضوع معاف است و دیوان محاسبات صریحا گفته این موضوع غیرقانونی است.

حسن ور ادامه داد: بخش اعظم تعهدات دولت در حوزه وزارت نفت محقق نشده و ۱۰ درصد از ۴.۵ درصد در حوزه وزارت نفت اختصاص پیدا خواهد کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود در موضوع وزارت نیرو گفت: درخصوص وزارت نیرو امروز باید گفت که حدود ۸۰۰۰ میلیارد دلار اعتباراتی است که باید در حوزه طرح‌های تملک و دارایی به او اختصاص پیدا کند، اما ۲۵۰۰ میلیارد تومان آن هم تحت عنوان اسناد خزانه اختصاص پیدا کرده است، در موضوع تعهد دولت در حوزه افزایش تولید برق و کاهش مصرف سوخت تا به امروز هیچ اعتباری پرداخت نشده، علی‌رغم تصریح ماده ۶ قانون حمایت بابت صنعت برق هیچ مابه‌التفاوت قیمت تمام شده پرداخت نشده است.

حسن‌وند گفت: در موضوع مصارف برق روستاییان و تجدیدپذیر از ۱۱۰۰ میلیارد تومان، ۲۸۰ میلیارد تومان اختصاص پیدا کرده، امروز پالایشگاه ستاره خلیج فارس که می‌تواند با تولید ۳۶ میلیون لیتر بنزین هم استقلال و خودکفایی و هم صادرات بنزین و ارزآوری داشته باشد، برای ۲۶۰ میلیون دلار معطل مانده است.

وی ادامه داد: ۶ فاز پارس جنوبی که با ۳ میلیارد دلار می‌تواند در پایان سال ۹۷ سالانه ۱۳ میلیارد دلار برای کشور ارز بیاورد، به تصویب برخی دستگاه‌ها، پروژه‌ها رها مانده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان با انتقاد از وضعیت اقتصادی و اشتغال کشور تاکید کرد: آیا صدای مردم را نشنیدیم. صدای مردم، تولید، اشتغال و رفع مشکلات اقتصادی بود. اگر این توزیع اعتبارات در سال ۹۷ تکرار شود و نه در اشتغال و نه در اقتصاد تغییری ایجاد نمی‌شود. به جای این جلسات نمایشی و فرمایشی جلساتی کاربردی و راهگشا داشته باشیم. جلسات صحن علنی تعطیل شود و جلسات در کمیسیون به صورت تخصصی برای تصویب طرح‌های دو فوریتی و مشکل حل اشتغال باشد. باز هم فریاد مردم را خواهیم شنید، اما حواسمان باشد دیر نشود.