:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

رازهای پنهان حادثه سانچی در دستان جعبه سیاه

کشتی «سانچی» با ۳۲ سرنشین ۹ روز در دل آب با آتش جنگید و در نهایت غرق شد، اما ابهامات آن از قبیل چگونگی برخورد دو کشتی، مقصد سانچی، دلایل نجات نیافتن کارکنان و غیره همچنان در فضای مجازی داغی بر دل بازماندگان گذاشته است.
کد خبر: ۱۰۷۳۶۶
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۴
اقتصادگردان- سانچی با 32 سرنشین اسیر آتش و آب شد با وجود آنکه از چند کشور برای مهار آن گرد هم آمده‌اند، در آتش دریا سوخت، اما حالا به ابهام‌هایی گره خورده که معلوم نیست روزی پاسخ خواهند یافت یا نه؟

کاپیتان آرش یار احمدی، رئیس مرکز آموزشی تخصصی دریانوردی محمودآباد در گفت‌وگو با ایسنا  علت اصلی وقوع اتفاق سانچی را سرعت حادثه، هجم آتش سوزی و گازهای سمی می داند و معتقد است کشتی‌ها طی 20 سال گذشته با بدنه‌ای دو جداره  ساخته می شود و طوری ساخته شده که قسمت جلوی بدنه آن از مقاومت بیشتری برخوردار است ؛ این طراحی به گونه‌ای است که در زمان حادثه آسیبی به بقیه بدنه کشتی وارد نشود،  در این حادثه عملاً در همان نقطه ای که مقاوم سازی کشتی صورت می‌گیرد تصادف انجام شده و به نقطه ای از کشتی ما برخورد کرده که این مقاوم‌سازی در این قسمت کشتی دیده نشده است؛ در ساختار کشتی آن نقطه از کشتی ایرانی نقطه‌ی معمولی تلقی می شود.

وی می گوید: از آنجا که نوع محموله قابلیت اشتغال‌زایی بالایی داشته است نیروهای امداد نجات نتوانستند به کشتی ورود کنند و با توجه به جریان گازی موجود در منطقه احتمال هر لحظه انفجار آن وجود داشت که می توانست گازهای سمی را به سمت کشتی های نجات دهنده سوق دهد؛ این موضوع سبب شد که امدادرسانی سریع از آنان سلب شود.

رئیس مرکز آموزشی تخصصی دریانوردی محمودآباد یادآور می شود: در جنگ نفتکش ها موارد زیادی داشتیم که موشک با کشتی برخورد می کرد، آتش سوزی ایجاد شده و پرسنل اقدام به خاموش کردن آتش می‌کردند اما آنقدر این حادثه سریع بود که فرصت تصمیم‌گیری به کسی  نداد. علت اصلی حادثه و شهادت به احتمال زیاد سرعت حادثه و هجم آتش سوزی و گازهای سمی بوده که هر اقدامی را از دریانوردان سلب کرده بود.

یاراحمدی معتقد است: در مورد حوادث دریایی زمانی که جعبه سیاه مورد بازگشایی قرار نگیرد نمی توان نظر دقیقی داد چون عوامل بسیاری در این حادثه تاثیر گذار است و با بازگشایی رمز جعبه سیاه باید مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

رئیس مرکز آموزشی تخصصی دریانوردی محمودآباد می گوید: کشور هزینه زیادی را تقبل کرد تا  نیروهای جوان و زبده‌ای امثال عنایتی ها و دیگر دریانوردان سانچی به درجه افسری برسند ؛ نیروهای شایسته ای از دست رفته اند و باور کردن این حادثه با این تبعات عظیم برای دریانوردی کشور غیر قابل باور است.

وی می گوید: افسر سوم میلاد عنایتی از دانشجویانی بود که دوره تخصصی خود را در مرکز آموزش تخصصی دریانوردی محمود آباد گذراند؛ بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه دوره های تخصصی شامل بقا در دریا, دوره های الکترونیک و  مرحله مدار، مراحلی هستند که بعد از گرفتن مدرک افسر سومی مورد نیاز است که در این مرکز ارائه می شود ؛ میلاد عنایتی از جمله دریانوردانی بود که همه این دوره ها را با موفقیت گذراند و شاید سال ها طول بکشد تا چنین نیروی کارآزموده ای به نیروی دریایی کشور وارد شود.

*علل حادثه سانچی در حال پیگیری است/تمهیدات دولت برای خانواده شهدا

کامران اصغری مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی مازندران در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه از زمانی که به وزیر از طرف رئیس جمهور دستور پیگیری وضعیت کشتی سانچی داده شد پیگیری‌های لازم انجام گرفت، می گوید: یکی از شهدای کشتی سانچی افسر سوم میلاد عنایتی از شهر قائم‌شهر استان مازندران بود، از آنجایی که شرایط اقتصادی پدر خانواده با توجه به وضعیت موجود سخت است و اینکه در آستانه بازنشستگی قرار دارد اقدامات لازم برای بازنشستگی پیش از موعد آن انجام شد تا بتوانند خانواده خود و فرزند این شهید بزرگوار رسیدگی بیشتری انجام دهد.

وی در مورد وضعیت حقوقی شهیدان دریا خاطرنشان می کند: مسئولیت این امربه شرکت ملی نفت کشور و وزارت نفت واگذار شده است و حتماً وزارت نفت و شرکت نفت تمام حقوق و مزایا را برای خانواده شهیدان فراهم خواهند کرد تا دغدغه مالی نداشته باشند، به جهت اینکه این حرکت کاری ملی محسوب می‌شد شرکت نفتکش و وزارت نفت قطعاً برای بازنشستگی و  وضعیت حقوقی آنان تلاش خواهند کرد و مطمئنا نمی گذارند که خانواده و فرزندان این شهیدان در تنگنای مالی قرار بگیرند.