:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

لیست مبهم مدعوین در دیدار اخیر رئیس‌جمهور با صادر کنندگان

در نهایت تعجب به تازه گی دریافتیم که حسن روحانی رییس جمهور منتخب ، در جلسه ای به منظور دیدار با صادر کنندگان حضور یافت. انتظار می رفت دیدارهای اینچنینی با توجه به نزول تراز تجاری در سال جاری و وضعیت نامتعادل صادرات غیرنفتی کشور، به تکرار انجام گیرد ولی هربار چراغ خاموش تر و در سکوت مبهم خبری برگزار می گردد و خروجی آن هم مشمول پوشش خبری نمی گردد.
کد خبر: ۱۰۷۳۵۵
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۱
اقتصادگردان_ در سال های گذشته نیز شاهد برگزاری جلسات اینچنینی بودیم با این تفاوت که لیست مدعوین و میهمانان  با نظرخواهی از اتاق بازرگانی ایران و کمیسیون صادرات تنطیم می شد و در نهایت  کنفدراسیون صادرات ایران لیستی از صادرکنندگانی که حرف ملی برای بیان در حضور رییس جمهور را داشتند معرفی و برای شرکت در نشست تدوین می نمود، اما امسال متاسفانه محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور در کنار محسن بهرامی ارض اقدس مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت مقدمات این دیدار را فراهم کرده‌اند و این نشست بسیار بی خبر و بدون استعلام از اتاق بازرگانی، با حضور صادرکنندگان بخش نفتی از صادرات غیر نفتی که همان صنایع پتروشیمی و میعانات گازی می باشد به اتفاق تعدادی از نامداران صنایع غذایی کلان همچون "کاله" تشکیل شد.
طبق بررسی ها افراد شاخص این حوزه از جمله  محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران؛ حسین سلاح ورزی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران که بارها از عدم برگزاری دیدار حضوری اعضای اتاق بازرگانی با رئیس جمهور گلایه کرده است ؛ نماینده اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف؛ نماینده اتحادیه صادرکنندگان خشکبارایران و نماینده اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران و جمع کثیری از صادر کنندگان غیر نفتی، فرصت دیدار با رئیس جمهور منتخب را از دست دادند.
در حالیکه علاوه بر حضور آن دسته از صادرکنندگان محترم که توفیق حضور در جلسه را یافتند، لزوم حضور صادرکنندگان دیگر از حوزه های گوناگون در توانمندیهای صادرات غیر نفتی کشور نیز احساس می شد تا بتوانند شمایل درستی را از حال و روز صادرات غیر نفتی در محضر رییس جمهور ترسیم و اطلاعات درستی را به ایشان منتقل نمایند، صادرکنندگانی که پا را از حد بنگاهی و بخشی فراتر نهاده باشند و گفته ها و خواسته های خود را در سطح ملی عنوان نمایند و با توضیحات کوتاه و معجز بتوانند اهمیت حضورشان را در بخش ملی توضیح دهند و مشکلاتشان را در راستای توسعه اقتصاد ملی عنوان و راهکارهای آن را نیز ارایه نمایند.
اینگونه نشست ها به منطوراثربخشی بیشتر باید با حضور و مشورت بخش خصوصی واقعی تشکیل شود که بخش خصوصی واقعی از طریق اتاق بازرگانی و تشکل های آن شناسایی و معرفی می گردد. در غیر اینصورت و ادامه روند کنونی، دولت محترم در حوزه صادرات غیرنفتی توفیق چشمگیری پیدا نخواهد نمود و وضعیت صادرات غیر نفتی همچنان با تداوم نارضایتی صادر کنندگان از دولت ادامه خواهد یافت.
 با توجه به اهمیت فراوان فرش دستباف ایرانی در اشتغال و ارزآوری؛ این هنر و صنعت، از توانمندی های مسلم و بالفعل صادرات غیرنفتی و یکی از نمادهای ملی و فرهنگی ما محسوب می شود و می تواند در شکستن فضای ایران هراسی نیز کمک نماید و تعامل فرهنگی و دیپلماسی را نیز هدایت نماید، لذا حضور نمایندگان فرش نیز در اینگونه نشستها از الزامات به نظر می رسد.