:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
حسين عبده تبريزي مطرح كرد

افزایش بدهی دولت با بازار بدهی

یک اقتصاددان با تاکید بر اینکه اوراق بدهی دولت باید زمان پرداخت مشخص داشته باشد، گفت: هدف انتشار اوراق بدهی و ایجاد بازار بدهی ساماندهی بدهی‌های دولتی بود اما آن نیز به ابزار تامین مالی بودجه تبدیل شده است
کد خبر: ۱۰۷۳۱۱
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۸
اقتصاد گردان -  حسین عبده‌تبریزی در گفت‌وگو با فارس که درباره تهاتر 110هزارمیلیارد تومان از بدهی دولت به بانک‌ها و بانک مرکزی پرسید، خاطرنشان کرد: اینکه پرداخت بدهی‌های دولت باید زمان و سررسید مشخص داشته باشد مساله مهمی است، نمی‌شود کسی بدهکار باشد اما زمان بازپرداخت بدهی‌اش روشن نباشد بنابراین پرداخت بدهی‌های دولت اتفاق خوبی ‌است.  


وی خاطرنشان کرد: در شروع دولت یازدهم ما پیشنهاد کردیم کل بدهی‌های دولت هر چند رقم بزرگی است، احصاء شده و مابه‌ازای آن اوراق منتشر شود حتی اگر این اوراق 30-20ساله باشد و در مقابل تعهد پرداخت سود داده شود، در واقع بدهی‌های دولت تاریخ‌دار شوند. نمی‌شود دولت هر سال بودجه بنویسد و بدهی سال‌های قبل را کنار گذاشته و به آن توجهی نکند.عبده‌تبریزی افزود: ایده کسانی که در آغاز به کار دولت از ایجاد بازار بدهی دولت و انتشار اوراق بابت آن دفاع می‌کردند این بود که بدهی‌ به اوراق تبدیل شده و تاریخ بازپرداخت آن مشخص شود اما متاسفانه آن‌قدر فشار بودجه‌یی زیاد زیاد بوده که دولت به عنوان«منبع مالی» به آن نگاه کرد و آن هم به بدهی‌ها اضافه کرد. وی تاکید کرد: تهاتر بدهی دولت، بانک‌ها و بانک مرکزی اتفاق خوبی است. بانک‌ها هم‌اکنون به بانک مرکزی بدهکارند و حسابشان قرمز است در عین حال تهاتری که صورت می‌گیرد به حجم بدهی‌ها اضافه نمی‌کند بلکه بدهی‌ها را جا‌به‌جا و روشن می‌کند. در این راستا تهاتر بدهی بانک‌هایی که به بانک مرکزی بدهکار و از دولت طلبکارند گام مثبتی در جهت شفاف‌سازی است. وی با بیان اینکه اولویت هنوز این است که دولت بدهی‌های قبلی‌اش را بپردازد، افزود: اگر دولت قصد دارد برای ایجاد اشتغال اوراق منتشر کند با پرداخت بدهی‌هایش به پیمانکاران و دستگاه‌ها به خودی خود اشتغال را ایجاد خواهد کرد. تعریف بدهی جدید برای اشتغال جدیدی که معلوم نیست ایجاد بشود یا نشود شاید اقدام درستی نباشد.